Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

Jeg synes også det kokte utrolig pent :) Var heldig å fikk kjøpt 96 stk 0,5L long neck ølflasker til 6kr stk. Samme type Nøgne bruker. Blir spennende å smake på resultatet :p
Nøgne Ø ligger ca midt mellom arbeidsplassen min og hjemme, så jeg var rett og slett i containeren deres og hentet flasker. Men hadde jeg visst hvor mye pes det ble med etikettene er det godt mulig jeg hadde kjøpt flakser jeg og... På den annen side; hadde det egentlig gjort noe om etikettene hadde blitt hengende på..? Har ikke tenkt å lage egne etiketter, forskjellige brygg vil jeg bare holde fra hverandre med forskjellige farger på kapsler... :)
 
Mesket på ca 66-67 60 min og 10 min på 80 brukte vell 8 liter til skyllig kansje. Husker ikke helt preboil og for og være ærlig. Må vell starte med litt bedre loggføring.
Men husker jeg hadde rundt 1058 før skylling. Tømte av 3-4liter av første vørtern og helte den over malt sengen igjen for og filtrere den. Da tok jeg en OG. 58. Kvernet og malten på 1.2mm

Hvor mye er normalt og øke etter kok på 25l? Satte den på 100 og trykte ikke set. Mulig man må bruke begge elementene for skikkelig kok? Fikk foresten ingen fastbrent vørter. Og hvilken effektivitet har dere ligget på?

Første brygget målte jeg først preboil OG på 1058, skulle være 1060, men etter å ha rørt litt I mesken målte jeg til 1050. Så da måtte jeg tilsette 500g DME. Preboil ble da 1056 og etter kok 1065, dvs 9points opp og ca 2.5l fordampet. 90min mesk og ca 30min med skylling med 80gr vann. Brukte nok litt for mye vann (21.5 innmesk og 13.5l skylling) og fikk 23l I kar istedet for 21l som var planlagt. Bruker Beermsith, ser at Berernet meskefektivitet blir 80% sa da er det ikke så ille alikevel...må bare passé på vannmengdene... Mye som skjer underveis, og når man er helt fersk I gamet så er ikke alt under kontroll :)

Får fin rullende kok med 2000W elementet og termostaten ikke aktivert... Litt kritisk ved oppkok, men rører som f... for å få vekk snerken/skummet og når det er borte koker det perfekt.
 
Første brygget målte jeg først preboil OG på 1058, skulle være 1060, men etter å ha rørt litt I mesken målte jeg til 1050. Så da måtte jeg tilsette 500g DME. Preboil ble da 1056 og etter kok 1065, dvs 9points opp og ca 2.5l fordampet. 90min mesk og ca 30min med skylling med 80gr vann. Brukte nok litt for mye vann (21.5 innmesk og 13.5l skylling) og fikk 23l I kar istedet for 21l som var planlagt. Bruker Beermsith, ser at Berernet meskefektivitet blir 80% sa da er det ikke så ille alikevel...må bare passé på vannmengdene... Mye som skjer underveis, og når man er helt fersk I gamet så er ikke alt under kontroll :)

Får fin rullende kok med 2000W elementet og termostaten ikke aktivert... Litt kritisk ved oppkok, men rører som f... for å få vekk snerken/skummet og når det er borte koker det perfekt.
Hva gjør man egentlig med snerken/skummet? Jeg rørte det også bort ved første brygg, men tok det ut ved andre brygg etter å ha lest et sted at dette skulle bort. Har det noe å si? Noen som vet? Foreløpig står begge brygg og gjærer så har ingen aning om hvilken innvikning det evt har på smak... :-/
 
Har spurt om dette her på forumet tidliger og svarene går I begge retninger... Dersom man gjør "First Wort" humling er det nok ikke aktuelt å fjerne skummet.
 
Har spurt om dette her på forumet tidliger og svarene går I begge retninger... Dersom man gjør "First Wort" humling er det nok ikke aktuelt å fjerne skummet.
Ja, fant en tråd om temaet. Og som du sier så går svarene i begge retninger. Med andre ord, hvis det har noe å si for smak, så er det bare å prøve seg frem. Også på dette området. :)
På mitt siste brygg skulle jeg ha humle i helt fra børjan, men ventet til jeg hadde fjernet snerket.
 
Jeg har nå satt mitt første brygg på Bratbergen og er fornøyd med utstyret. Det er dog noe jeg lurer på som dere andre "Bratbergere" kanskje kan svare på. Når jeg setter temperaturen jeg ønsker at kjelen skal holde så virker som om den holder den temperaturen i en "runde".
Eksempel:
1. Temperatur i kjele 75 grader
2. Sett temperatur til 80 grader
3. Temeperaturen øker til 80 grader
4. Varmeelementet slår seg av
5. Temperaturen i kjelen synker til under 80 grader, men elementet starter ikke opp igjen før jeg trykker set på nytt.

Jeg hadde innbilt meg at kjelen skulle kunne stå å holde 80 grader uten at jeg må trykke set hver gang temperaturen har sunket under 80 grader. Er det noen som har fått til det jeg ønsker eller er det rett og slett ikke mulig?
 
Nå har jeg ikke brygget mer enn ett brygg med den originale tempkontrollen, men den er forholdsvis unøyaktig. Hvis du setter 80 vil elementene koble ut ved 80 grader. Tempen vil sannsynligvis overskyte litt opp til 81-82 før den faller igjen. Elementene vil så koble inn igjen ved 76ish grader. Det er ihvertfall min erfaring. Jeg har bygd på min med Sestos PID for å ha mer nøyaktig tempkontroll.
 
Nå har jeg ikke brygget mer enn ett brygg med den originale tempkontrollen, men den er forholdsvis unøyaktig. Hvis du setter 80 vil elementene koble ut ved 80 grader. Tempen vil sannsynligvis overskyte litt opp til 81-82 før den faller igjen. Elementene vil så koble inn igjen ved 76ish grader. Det er ihvertfall min erfaring. Jeg har bygd på min med Sestos PID for å ha mer nøyaktig tempkontroll.

Ok, så det er egentlig jeg som er litt utålmodig mtp. når varmeelementet skal slå seg på igjen. Jeg ville ikke vente til det fallt noe særlig mer enn 2 grader under satt temperatur. Har du bygd inn Sestos PID-en så den sitter i kjelen eller kjører du den uten om kun som temperaturchecker?
 
Ok, så det er egentlig jeg som er litt utålmodig mtp. når varmeelementet skal slå seg på igjen. Jeg ville ikke vente til det fallt noe særlig mer enn 2 grader under satt temperatur. Har du bygd inn Sestos PID-en så den sitter i kjelen eller kjører du den uten om kun som temperaturchecker?
Har ikke bygget den fysisk inn i bryggekjelen. Har den foreløpig i en ekstern kasse (ligger et bilde lengre opp), og jeg tror ikke jeg kommer til å bygge den inn i kjelen, kommer heller til å oppgradere til kontakter som kan kobles fra på alle ledningene så det blir enklere å vaske.

Men den styrer varmelementene i kjelen, så den orginale tempkontrollen er blanket ut, men jeg kan fortsatt lese av temp i displayet.
 
Jurn: bare noen spørsmål.
Hvilken sestos Pid var det du bygget inn?
Bruker du den originale temp måleren eller kjøpte du ny temp sensor også?

Kun tenke meg å bygge dette inn i bunnen av kjelen og eventuelt i en liten koblingsboks for å gjøre den litt mer beskyttet mot vann.
 
Jurn: bare noen spørsmål.
Hvilken sestos Pid var det du bygget inn?
Bruker du den originale temp måleren eller kjøpte du ny temp sensor også?

Kun tenke meg å bygge dette inn i bunnen av kjelen og eventuelt i en liten koblingsboks for å gjøre den litt mer beskyttet mot vann.
Setos D1S vr 220 heter den vel. Har den som sagt ikke bygget inn i selve kjelen, men ser ut som det skal være plass til det. Det spørs egentlig mest på hvor store kjøleribber man trenger til SSRen.

Tempsensor er en PT100 montert med T-stykke på krana. Mulig man kan bruke den orginale i bunnen på kjelen også, det spørs hva slags type sensor det er, og om den er kompatibel med sestosen (den er kompatibel med en god del forskjellige). Bruker den orginale tempmåleren kun som referanse når jeg ikke sirkulerer nå (siden PID sensoren står i krana).
 
Ang inbygging av PID i Bratberg gen2.
Er det noen som har testet å sette temp sensor i hullet hvor den orginale er i bunn? eventuelt borret dette opp til å få plass til en som er større?
 
bruker samme prinsipp bare en dings (slags klemme) som er laget for struping av slange. Har bestilt en ekstra pumpe da i tilfelle min billige pumpe variant til hundrelappen får redusert livskvalitet og blir lei seg.
 
Om dere vil justere gjennomstrømningen i pumpa så er det bare å justere det med kranhåndtaket. Jo mer du struper krana, jo lavere blir væskemengden som flyter gjennom pumpa... Enklere blir det ikke

Men husk at pumpa må ha væske dersom den går. Ikke kjør pumpen uten tilførsel av vørter/væske, da knekker den plutselig. Så ikke steng krana helt igjen. Følg med på trykket ut av slangetuten i silkarret.
 
Om dere vil justere gjennomstrømningen i pumpa så er det bare å justere det med kranhåndtaket. Jo mer du struper krana, jo lavere blir væskemengden som flyter gjennom pumpa... Enklere blir det ikke

Men husk at pumpa må ha væske dersom den går. Ikke kjør pumpen uten tilførsel av vørter/væske, da knekker den plutselig. Så ikke steng krana helt igjen. Følg med på trykket ut av slangetuten i silkarret.

Det er ikke å anbefale å strupe tilførselen til pumpa, den kan få forlite væske uten at du oppdager det med en gang. Det tryggeste er å bruke en klemme på slangen etter pumpa.
 
Det er ikke å anbefale å strupe tilførselen til pumpa, den kan få forlite væske uten at du oppdager det med en gang. Det tryggeste er å bruke en klemme på slangen etter pumpa.

Men ved å strupe slangen etter pumpa så vil jo pumpa jobbe under et sterkt mottrykk... Er det bra for pumpa i lengden da? Man struper jo normalt ikke ektremt, det er jo stort sett for å justere strømmen inn i silkarret så det ikke renner over. Altså for å hindre at det pumpes mer inn i karret enn det som renner ned i gjennom malten... Noe som fort skjer om du har full batch volume, da originalpumpa har litt vel mye trykk spør du meg.

Men er det noen som kjenner til hvor man kan kjøpe en enkel "regulator" til å sette på slangen da? Jeg har lett etter dette uten at jeg har funnet en god løsning.
 
Tilbake
Topp