Brent under koking! noen råd?

Etter 4 uker etter første brygg og klar for å smake på ølet ble det en grusom brent smak. kastet ølet og brygget nytt. samme skjedde brent nederst i bryggsystemet. Hvorfor og hvordan ungår jeg dette. har pumpe under mesking, men har ikke brukt den under koking. Hvordan fjærner jeg belegget forresten sitter som f...
 
Hva brygger du med? Lavere effekt vil normalt hjelpe.
Lengre tid er å foretrekke fremfor svidd vørter.
 
Du får få BB-folket til å komme med tips da. Bruker platetopp og vanlig kjele selv.
Effektregulering tipper jeg må til.
Noe vørter blir lettere svidd enn andre. Er forsiktig med varmen når hvete og rug meskes/kokes.
 
Hvis du har silbunn, så er problemet at det samler seg trub - malt- og humlegrums, under silbunnen som brenner seg fast når du setter varmeelementet på full guffe for å koke. Vi har hatt det samme problemet i en BB60. Løsningen vår har vært å tappe ut fra krana jevnt og trutt mens vørteren varmes opp for kok. Da får du trub'en opp i vørteren, over silbunnen, og nok sirkulasjon under silbunnen til at trub'en som er igjen ikke rekker å brenne seg fast før det begynner å koke.
 
Selv fjerner jeg silbunnen før kok, fungerer det også

P.S. Solide hansker kan være en fordel å bruke under operasjonen for å unngå brent brygger
 
Hvor lavt kan man koke på egentlig? jeg kokte det ganske hardt. altså det boblet ordentlig, skal det det?
 
Hvor lavt kan man koke på egentlig? jeg kokte det ganske hardt. altså det boblet ordentlig, skal det det?
Det som sies er at man bør ligge på 10 % fordampning i timen, for at visse prosesser under kokingen skal finne sted. Altså går det ikke an å redde inn 5 % fodampning med dobbel koketid. Poenget er å ligge på rundt 10 % pr time (ref TBN-podcast). Altså kan du roe ned dersom du har høyere fordampning.
 
Tilbake
Topp