Jeg er ikke ikke sikker på om det er greit for trådstarter, men siden jeg beskrev hva som var vår intensjon rundt Lacobaccillis og starter basert på Tilquin, tenkte jeg det kanskje er interessant å følge opp.
@Mortenpip får gi beskjed om jeg skal slette dette. I går (søndag 27/12) brygget vi snaue 70 liter "Rare barrel golden ale" som skulle surnes med en starter på tre liter med lacto (se over). Vi har aldri gjort dette før, men det vi har lest om temaet sier at det tar ca. to døgn. Kl. 17:10 hadde vi en ferdig kokt vørter (15 min kok på 30 grader med PH på 5,6 og OG 1.055. Vi tilsatte 33 ml melkesyre og havnet på 4,65. Etter å tilsette starteren var vi på akkurat 4,5, og vi hadde da et anaerobt miljø takket være tilsetning av CO2 "inline" (se over).
Kjelen hadde kun 3 liter "head space", og kl. 23:20 sjekket jeg bryggeriet. 2 liter vørter på gulvet, masse skum, og PH på 3,9. Spyling av kjele og gulv, vekter på lokket. Kl. 10:20 i dag var PH på 3,55 og nok en runde med spyling nødvendig.. Bryggerkompanjong tilkalles, og kl. 12:50 er vi to om å måle PH til 3.46. Koking starter, men tre liter tappes for å koke inn humle. Tre 23 liters dunker får henholdsvis vørter + saison gjær og EKG humle på 15 IBU, vørter + Tilquin starter og EKG humle på 15 IBU, og vørter med Tilquin starter. Siste slumpen av starteren gikk på en 2-liters lab-flaske med modifisert lokk slik at den har slange til gjærlås.
Status kl. 23:50 i dag er at det er antydning til gjæring i de to dunkene som fikk starteren, mens den som fikk ett rør saisongjær enda ikke har aktivitet. Vi skal følge lab-flasken med blandingskutur nøye, trolig skal den få jobbe igjen innen en måned.
Erfaringen så langt er at 7 kapsler "Prob-i-mage" i 2,5 liter vørter og 0,5 liter eplemost surner 70 liter øl på godt under ett døgn. Lag starter, pass på underveis!