Brew in a bag, eller rettere - rustfri kurv.

Hei, har vært i kontakt med en kar i USA som produserer mye forskjellig utstyr i rustfritt stål, mest forskjellige filtre til ymse formål. Ble tipset om å kontakte ham etter diverse spørsmål hos "stainlessbrewing.com", han har produsert en haug med utstyr for DIY hobbybryggere. Jeg spurte ham hva det vil koste å få produsert en rustfri kurv som passer perfekt inn i en 100 liters rustfri kjele. Og hvor mye vekt den må kunne holde i det den heises opp fra kjelen. Fritt valg maskestørrelse på nettingen. For US$ 325,- skulle han kunne levere etter ønskede mål (pris for ca. 90L volum). Her er et eksempel på en lignende kurv han har laget tidligere:

basket1.jpg


Det som lokker meg:
  • Tar mindre plass, trenger bare 1 kjele + gjæringstank
  • Enklere jobb under selve brygginga, mindre transport av brygget mellom kjeler
  • Billigere

Hva tror dere? Godt eller dårlig alternativ til separate meske/kokekar? Hvordan blir renhold av noe slikt mon tro?
 
For 2000 + frakt + toll + mva har du nesten råd til 98L kar med falsk bunn fra bryggselv.
Det blir jo samme nytten, bortsett fra at du må tappe ut vørteren og grave ut malten kontra å løfte 40-60 kilo rett opp med bøyd rygg.
Eller vinsj i taket :)
 
En løfteanordning er jo ikke noe sak å mekke selv, det blir jo en selvfølge med et slikt løft! :)
Har regnet ut at prisen blir 2800,- inkl. frakt og mva.  Prisen på 98 kjele med falsk bunn hos bryggselv blir 3790,- + frakt, altså ca. 4000,-
Primærspørsmålet er egentlig ikke pris, men om dette er en bedre eller dårligere løsning enn den klassiske løsningen med eget meskekar.
 
akarlsen skrev:
En løfteanordning er jo ikke noe sak å mekke selv, det blir jo en selvfølge med et slikt løft! :)
Har regnet ut at prisen blir 2800,- inkl. frakt og mva.  Prisen på 98 kjele med falsk bunn hos bryggselv blir 3790,- + frakt, altså ca. 4000,-
Primærspørsmålet er egentlig ikke pris, men om dette er en bedre eller dårligere løsning enn den klassiske løsningen med eget meskekar.

Hadde aldri betalt 2800,- for en stiv pose.
Hvis du skal meske i kokekaret ville jeg heller gått for en silkurv med perforert bunn og tette vegger. Det vil gi deg klarere vørter pga bedre filtrering gjennom maltsengen, og det vil du ha.  Sikkert noen som kan sveise falskbunn på en custom silkurv av plater eller bereder, så får du noe som passer i oppsettet ditt. Ville tro du kommer billigere ut også. 
 
▲▲▲what he said.
Lag silkorg av ei passande billiggryte som passar i kjelen du har tenkt å bruke. Monter perforert plate i den.
Eller kjøp Bayou Classic stock pot med basket og legg ein biab-pose i basketen.

Om det er bedre eller dårlegare enn trekjelersoppsett kjem an på kva eigenskapar du set høgast.
 
OK, tar til meg råd fra de erfarne - og lar denne idéen ligge så lenge :) Skjønt jeg ikke helt forsto den med at det blir en mer grumsete vørter - med finmasket netting burde det vel bli enda klarere tenkte jeg...

Takk! :)
 
Tja, kanskje.
I en tradisjonell mesketank må vann og vørter renne gjennom hele maltsøylen før det kan renne ut gjennom bunnen. Skallet vil filtrere vekk partikler, og du vil vaske ut sukker fra malten.
Væske velger den letteste veien ned. Har du netting på sidene i karet vil en god del av vann/vørter renne ut gjennom nettingen på sidene, og ikke gjennom maltsengen. Dermed får du dårligere filtrering og dårligere effektivitet.
 
Ta en titt på BB30, Bratberg osv.
De har det du egentlig vil ha, men i en mindre skala :D
Du vil som nevnt av andre ha ett rør, med silbunn du kan løfte ut etter mesking, når det er løftet opp, tilsettes skyllevannet og renner gjennom maltsøylen gitt at du ikke plasker alt skyllevannet i en stor stråle midt på, da vil det gå i kanaler sansynligvis.
 
Tilbake
Topp