Brewdog 5AM saint klone.

Hei!

Har fått smaken på dette fantastiske ølet. Tenker å brygge dette selv utifra DIY dog heftet, men er litt usikker på hvilke maltyper som bør benyttes? Jeg har ikke de store kunnskapene om malt (enda) og brewdog spesifiserer ikke akkurat veldig nøyaktig.

EBC er 60 i oppskrift
2.56Kg Extra pale = maris otter/extra pale maris otter?
0.88 Caramalt = Caramalt
0.63 Munich = Munich
0.38 Crystal 150 =
0.13 Dark Crystal =

Er ikke Crystal 150 og Dark Crystal akkurat det samme? er ikke 150 EBC?

Står også at det skal meskes på 62 grader. Det blir da et veldig gjærbart, men tørt øl, men syntes det er veldig lavt. Feil i oppskrift?

Mesketemperaturen er lav pga mye spesialmalt. Bruk Caramalt 30 EBC, Munich 15 EBC, Dark Crystal 400 EBC. Maris otter eller pale malt til base.

Ikke feil i oppskrift men oppskrift som funker bra hos de. Caramalt kan være så mangt, munich finnes det to typer av, crystal 150 er jo 150, og dark crystal kan være litt forskjellig alt etter hvilket malteri..

«uten bryggeren er oppskriften null verdt»

Mesketemperaturen er lav pga mye spesialmalt. Bruk Caramalt 30 EBC, Munich 15 EBC, Dark Crystal 400 EBC. Maris otter eller pale malt til base.

Hva med crystal 150? Jeg har satt opp slik du gjør der, men EBC er fortsatt halvveis ifra der den skal være. Kan selvfølgelig øke ebc på cara og munich. Ønsker ikke tilsette mer spesialmalt en nødvendig da jeg ønsker at humle skal være med fremtredende. Skal jo humles med en kvart kilo

Hva med crystal 150? Jeg har satt opp slik du gjør der, men EBC er fortsatt halvveis ifra der den skal være. Kan selvfølgelig øke ebc på cara og munich. Ønsker ikke tilsette mer spesialmalt en nødvendig da jeg ønsker at humle skal være med fremtredende. Skal jo humles med en kvart kilo
Crystal 150 er 150 EBC. Hvordan EBC i det ferdige ølet regnes ut hos BrewDog har jeg spekulert på, for min oppfatning er at den er mye høyere enn jeg får ut av BeerCalc. 5AM er oppgitt til 60 EBC, men så mørk er den ikke. Jeg mener den er rundt 33-35 EBC. Jeg fikk mail fra brewmaster på BrewDog og da var det disse EBC-verdiene som var oppgitt på spesialmalten.

Ja, brygget den for mange år siden, før jeg begynte med vannjustering. Ble veldig bra, humlesmak og -aroma ble veldig likt, men karamellpreget ble ikke helt det samme.

Jeg tror det er viktig å bruke britiske, eller evt belgiske cara typer i denne. De tyske synes jeg er litt mer røstede enn tilsvarende britiske eller belgiske som er mer straight up mer søte caramel/toffee aktige.

Forøvrig et helt fantastisk øl. Når jeg ser dette på tapp hos det lokale tapperiet så er det rett på.

Vedlagt ligger bilde over foreløpig oppskrift. Tar gjerne imot forslag på forbedringer:) Vurderer halve dosen tørrhumle på whirpool/steep.

Vedlegg

• IMG_1580.JPG
    IMG_1580.JPG
    644,8 KB · Sett: 40
Tilbake
Topp