Brewersfriend ME

Sitter og leker meg litt med oppskriften for i morgen, Pilsner a la Gahr. Regner ut meskeeffekt på BF men har glemt hva wort volume betyr. Er det før eller etter kok?
Hadde en kompis som brygget en belgisk dobbel i dag. Da jeg satt og tastet inn oppskriften for å sjekke meskeeffekten kom den på 53,ettellerannet. Dette var ganske stor kornmengde 8kg og han brygger på grainfather, all in one go og byttet ut maltrøret med BIAB pose. Hva vil skje ved at han har så lav meskeefektivitet?
 
Sitter og leker meg litt med oppskriften for i morgen, Pilsner a la Gahr. Regner ut meskeeffekt på BF men har glemt hva wort volume betyr. Er det før eller etter kok?
Hadde en kompis som brygget en belgisk dobbel i dag. Da jeg satt og tastet inn oppskriften for å sjekke meskeeffekten kom den på 53,ettellerannet. Dette var ganske stor kornmengde 8kg og han brygger på grainfather, all in one go og byttet ut maltrøret med BIAB pose. Hva vil skje ved at han har så lav meskeefektivitet?

Hvis det er samme brewersfriend jeg bruker så taster man vel inn batch size. Angir du batch size som volum i kjelen etter kok (alt inkludert) så får du ut meskeeffektiviteten. Angir du batch size som det volumet du overfører til gjæringskar (altså minus det som blir igjen i kjelen) så får du mer brygghuseffektivitet.

Hva var volumet etter kok og hvilken SG målte du?
 
Skal brygge i morgen så nå satt jeg bare og lekte meg. OG skal være 1047-1050 så det vil vel være et par poeng under det igjen(?)?
 
Skal brygge i morgen så nå satt jeg bare og lekte meg. OG skal være 1047-1050 så det vil vel være et par poeng under det igjen(?)?

Hvis det er oppskriften som ligger på bryggselv, med totalt 4,75 kg malt og ønsker et volum på 25 liter etter koking (totalt i kjelen), så vil det gi en SG (=OG) på 1.048 ved 80% meskeeffektivitet, ifølge brewersfriend.

Har du lavere meskeeffektivitet blir SG lavere, men du kan da kompensere ved å koke lengre slik at volumet etter koking blir lavere.
 
Da er jeg godt i gang med kok og tok SG som viste 11 (1.044) på brewersfriend, kalibrerte refraktometeret. Strengt tatt var det vel 11.1 men men. Det gir meg da en foreløpig abv på 5.9% så dette kan jo bli artig :) Ved slutten av kok har jeg mer konsentrert vørter og dermed enda litt mer %? Noen som kan hjelpe meg å forklare disse tallene? Jeg har brukt Grainfather sin utregning for mesk 16L/skyllevann nesten19L. Jeg skylte med vann på 79C istedenfor 75C som jeg tror det sto i GF appen. Gjør de få gradene virkelig så stor forskjell? Litt i stuss på hvorfor det blir slike sprik



....*kremt*.... Da bryggesjefen (jeg) nå oppdaget at han (jeg) har brukt feil kalkulator (DOH!) er alt i skjønneste orden og traff omtrent spot on. Litt mer avdamp men det får gå. Move along nothing to see here :)
 
Sist redigert:
Hadde en kompis som brygget en belgisk dobbel. Da jeg satt og tastet inn oppskriften for å sjekke meskeeffekten kom den på 53,ettellerannet. Dette var ganske stor kornmengde 8kg og han brygger på grainfather, all in one go og byttet ut maltrøret med BIAB pose. Hva vil skje ved at han har så lav meskeefektivitet?

Bumper meg selv jeg men lurer fortsatt på hva som skjer ved lav meskeeffektivitet men at han fortsatt traff OG? Mindre gjærbare sukkerarter og mistet potensiell %? Lei av og tenke her
 
Kjenner ikke brewersfriend så godt så vet ikke helt hvordan Brew house efficiency blir regnet ut, vet bare at man har to options der.

Men h is man tar "vanlig" Brewhouse, altså inn i gjæringskar så så kan man havne ganske lavt, det spørs h or mye svinn man har i kjeden.
 
Sitter og leker meg litt med oppskriften for i morgen, Pilsner a la Gahr. Regner ut meskeeffekt på BF men har glemt hva wort volume betyr. Er det før eller etter kok?
Hadde en kompis som brygget en belgisk dobbel i dag. Da jeg satt og tastet inn oppskriften for å sjekke meskeeffekten kom den på 53,ettellerannet. Dette var ganske stor kornmengde 8kg og han brygger på grainfather, all in one go og byttet ut maltrøret med BIAB pose. Hva vil skje ved at han har så lav meskeefektivitet?

Skal du regne ut meskeeffektivitet, er det denne som er den vanlige:
Pre-Boil Efficiency - The percentage of total available sugars that made it into the kettle.
  • Gravity - measured before the boil (blend of all runnings).
  • Volume - how much wort went into the kettle.
Du legger altså inn den SG du måler før du koker (vanligvis kalt "pre-boil gravity" på engelsk"), og volume=den mengden vørter du får i kjelen før kok.

Her blir det altså, i tillegg til hvor effektiv konversjonen av stivelse til sukker er, en faktor hvor mye eller lite svinn du får når du skyller/tapper.
 
Tilbake
Topp