Brewly W-34/70

Etter 40 dager på fat begynner ølet å klarne. Polyclar brewbite og brewer clarex. Fint balansert mellom humlebitterhet og maltfylde. Oppfatter bittelitt fruktighet i aromaen, men denne er ikke sjenerende. 78% utgjæring. 60 min på 65C, 30 på72C. Gjæret på 12-13C. Bittelitt trykk og temperaturøkning etter 11-12 dager, mener jeg å huske. Kan godt bli en vane med denne gjæra. image.jpg
 
Etter 40 dager på fat begynner ølet å klarne. Polyclar brewbite og brewer clarex. Fint balansert mellom humlebitterhet og maltfylde. Oppfatter bittelitt fruktighet i aromaen, men denne er ikke sjenerende. 78% utgjæring. 60 min på 65C, 30 på72C. Gjæret på 12-13C. Bittelitt trykk og temperaturøkning etter 11-12 dager, mener jeg å huske. Kan godt bli en vane med denne gjæra. Vis vedlegget 55022
Godt å høre, jeg har vært veldig spent på om jeg er alene om å like denne gjæra, som de sier "høres det for godt ut til å være sant, ja så er det ofte det." Så jeg syns det er veldig moro å lese at du kan se for deg å bruke denne gjæra igjen.

En ting jeg vil si er at, det er jo litt seint nå, men når jeg brygger med Brewly så planlegger jeg neste lagerbrygg dagen etter tapping av tørrgjær pitch, for i min erfaring så er det der den virkelig skinner.

Jeg skal brygge en Vienna i morgen, bruker da 3 pakker til 21 liter med en OG på 1.051. Når den er ferdig og jeg har kaldkræsjet noen dager og ser at den kan tappes så gjør jeg klar for neste brygg dagen derpå.

Fyller fatet med Vienna, tapper av om det skulle være nødvendig til jeg får en tykk slurry og fyller ca 2 liter i en kolbe. Det pleier å lande på ca 1/2 liter slurry etter 1 døgn i kjøleskapet. Brygger så dagen derpå og bruker hele halvlitere, i denne omgang en ris lager. Godt med O2 før pitch og den river igang rundt 12 timer :)
 
Siste uka i November og hele Desember har vært totalkaos her pga. helseproblemer hos min bedre halvdel og jul men i dag fikk jeg endelig, etter 47døgn på gjæringskaret flaska min testbatch med Brewly.

OG var 1.050 og FG endte på 1.010 så der ligger den likt med Fermentis som jeg vanligvis bruker på den pilsneren. SG-prøven smakte lovende godt :) Vi får la tia vise hvordan ølet til slutt blir.

Dersom morgendagen ser rolig ut, planlegger jeg å kjøre en batch Tjekk'ish direkte på gjærkaka.. Denne tenkte jeg å gjære på 14 grader bare for å se hvordan det funker.
 
Sist redigert:
...og der var årets første brygg, en Tjekk'ish Bohemian Lager satt på gjærkaka fra pilsen jeg flaska i går. Denne gangen tester jeg også hvordan Brewly oppfører segnår den gjæres på 15 grader...
 
Hmm... Ikke mye treg til å starte fra slurry iaff. den Brewly-gjæren.. 10-12 timer etter pitch er det full fyr @14 grader.
Samme erfaring her, ren spekulasjon, men jeg tror kanskje den rolige oppstarten er en viktig del av denne gjæras sluttresultat, den tar seg god tid til å formere seg og det ser ikke ut som den spiser noe særlig mens den gjør det, er de derimot så og si ferdig reprodusert når de får ny mat er de klare som egg.

Jeg satt 21 liter Vienna med en OG på 1.053 på Fredag for 3 dager siden(3 pakker rehydrert) på 12 grader, først i går kom det et lite plåpp hvert 5. minutt og i dag er det et tynt lag med hvit krausen. Sånn har den alltid oppført seg egentlig, slurry derimot, jeg bruker fort 1/2L, tar ca 12 timer og leverer enda bedre om forholdene og helsa er god. Så det blir en Ris lager dagen etter Viennaen er fatet :)

IMG_20220103_115622_copy_1668x2224.jpg
 
Jeg tror jeg kommer til å lage en stor starter på Brewly 34/70 før bruk, men hvordan bør jeg gå fram da?

Med våtgjær fra WhiteLabs eller Imperial, pleier jeg å sette pakken med hhv. 100 eller 200 mrd. celler rett i en tre-fireliters starter, og det har fungert fint.

Jeg har ingen erfaring med Brewly. Edit: Og jeg har heller aldri lagt starter fra tørrgjær før.

Kan jeg sette en fireliter rett fra en eller to pakker tørrgjær, eller bør jeg steppe opp (og da er det vel uansett nok å ta utgangspunkt i én pakke)?
 
Sist redigert:
Jeg tror jeg kommer til å lage en stor starter på Brewly 34/70 før bruk, men hvordan bør jeg gå fram da?

Med våtgjær fra WhiteLabs eller Imperial, pleier jeg å sette pakken med hhv. 100 eller 200 mrd. celler rett i en tre-fireliters starter, og det har fungert fint.

Jeg har ingen erfaring med Brewly. Kan jeg sette en fireliter rett fra en eller to pakker tørrgjær, eller bør jeg steppe opp (og da er det vel uansett nok å ta utgangspunkt i én pakke)?
Har ikke gjort det, men ser for meg at det neppe byr på problemer med 1 pakke på 4 liter starter :)
 
Jeg tror jeg kommer til å lage en stor starter på Brewly 34/70 før bruk, men hvordan bør jeg gå fram da?

Med våtgjær fra WhiteLabs eller Imperial, pleier jeg å sette pakken med hhv. 100 eller 200 mrd. celler rett i en tre-fireliters starter, og det har fungert fint.

Jeg har ingen erfaring med Brewly. Kan jeg sette en fireliter rett fra en eller to pakker tørrgjær, eller bør jeg steppe opp (og da er det vel uansett nok å ta utgangspunkt i én pakke)?
Brewly sier jo to pakker til 23L vørter ved 12grader og oppover så ei pakke på 4L starter i romtemp burde jo være mer enn nok..
 
Modig, men med en hel gjærkake så er det vel ikke helt nødvendig med så mye oksygen heller?
Jeg driver og sammenligner Brewly med Fermentis sin utgave og den prosedyren funker med Fermentis... Trur faktisk jeg kunne klart meg med halve kaka, men siden det grunnet uheldige omstendigheter ble til at denne gjæren hadde tilbrakt 48døgn i gjærkar før den fikk ny vørter antar jeg at een lille smule overpitch ikke var negativt..
 
Jeg driver og sammenligner Brewly med Fermentis sin utgave og den prosedyren funker med Fermentis... Trur faktisk jeg kunne klart meg med halve kaka, men siden det grunnet uheldige omstendigheter ble til at denne gjæren hadde tilbrakt 48døgn i gjærkar før den fikk ny vørter antar jeg at een lille smule overpitch ikke var negativt..
Nei det går nok finfint vil jeg tro :) Har enda til gode å overpitche, selv om jeg aldri har prøvd ei hel kake før :)
 
Samme erfaring her, ren spekulasjon, men jeg tror kanskje den rolige oppstarten er en viktig del av denne gjæras sluttresultat, den tar seg god tid til å formere seg og det ser ikke ut som den spiser noe særlig mens den gjør det, er de derimot så og si ferdig reprodusert når de får ny mat er de klare som egg.

Jeg satt 21 liter Vienna med en OG på 1.053 på Fredag for 3 dager siden(3 pakker rehydrert) på 12 grader, først i går kom det et lite plåpp hvert 5. minutt og i dag er det et tynt lag med hvit krausen. Sånn har den alltid oppført seg egentlig, slurry derimot, jeg bruker fort 1/2L, tar ca 12 timer og leverer enda bedre om forholdene og helsa er god. Så det blir en Ris lager dagen etter Viennaen er fatet :)

Vis vedlegget 55068
Nå begynner det å skje ting, minstemann har(fordi vi ville hjelpe barnehagen som blei truet med å stenge ned pga lavt antall barn) tilvenningsuke som betyr at jeg har huset for meg selv, vært spandabel og gitt gjæra 2,6 gram fermaid o og det er vidundermedisin :)
IMG_20220104_001319_copy_1687x2249.jpg
 
Fater/ flasker du bare ferdig øl, og tapper ny vørter i samme karet. Fjerner du den lille resten med øl som alltid ligger igjen over gjærkaka?
Stikker om, flasker og setter gjærkaret med kaka kaldt til brygging neste dag. Den lille resten øl over gjærkaka beskytter gjæren og jeg pleier å roterere karet til den har løst opp kaka til tyktflytende slurry.

Vanligvis deler jeg opp denne slurryen slik at halvparten går i et nytt kar og den andre halvparten på et sanert syltetøyglass som lagres i kjøleskap, men denne gangen valgte jeg å plaske ny vørter rett i det gamle karet .
 
Sjekket nettopp karet og merket meg en forskjell fra Fermentis sin utgave; Denne gangen produserer den mer H2S...

Om dettes skyldes gjærføring, høyere gjæringstemp, gjenbrukt gjær osv. har jeg foreløpig ingen formening om så jeg kjører i gang en pilsner i løpet av uka på samme gjæringstemp fra tørrgjær... har okkesom en del Spalt-humle jeg har verket etter å brygge med en stund :)
 
Sjekket nettopp karet og merket meg en forskjell fra Fermentis sin utgave; Denne gangen produserer den mer H2S...

Om dettes skyldes gjærføring, høyere gjæringstemp, gjenbrukt gjær osv. har jeg foreløpig ingen formening om så jeg kjører i gang en pilsner i løpet av uka på samme gjæringstemp fra tørrgjær... har okkesom en del Spalt-humle jeg har verket etter å brygge med en stund :)
H2S fra den bohemen du satt på gjærkaka?
 
Tilbake
Topp