Brewly W-34/70

Det kom haugevis med snø(70cm på 3 døgn) her i skauen på sørlandet, etterfulgt av 1 uke med regn(denne uken) så jeg fikk det travelt med å skuffe både tak og tun. Det gjorde selvfølgelig at ting blei utsatt.

Kan i alle fall være sikker på at begge var utgjæret og Diamond rundt 2-3 døgn før Brewly. De var begge klarnet ganske greit. Ble ingen diacerylrast, men med 1 uke ekstra før kaldkræsj regner jeg med det er av null betydning.

Ikke den peneste løsningen med den fungerer nok :) Da er det bare vente 1 ukes tid før jeg overfører til flasker med iTap.
Vis vedlegget 59551
Det nærmer seg 1 uke og jeg kunne tenkt meg å frigjøre gjæringsskapet. Så da måtte det jo tappes for å sjekke karboneringen. Vet ikke helt hva jeg skal si...

Jeg gjorde en blindtest, men kunne like gjerne gjort det med øynene åpen... Diamond har en såpass stor mengde diacetyl at det er veldig enkelt å kjenne hvilket øl som er hva.

Diamond til venstre.

IMG_20221130_205241_copy_1392x1856.jpg

Er jo ingen tvil om at Diamond var ferdig et par dager før Brewly og heller ingen tvil om at den har flokkulert bedre.. Jeg står dog ovenfor et dilemma.. Hva gjør jeg nå? Såvidt jeg har forstått vil ikke diacetyl kunne modnes vekk når den først har kommet på flaske. Vil det å sette oxybaren i romtemperatur hjelpe nå? Såpass sent?

En ting er sikkert, jeg orker ikke drikke 6 liter av den diacetylbomba jeg sitter med i glasset nå :p Forslag?
 
Sist redigert:
Det nærmer seg 1 uke og jeg kunne tenkt meg å frigjøre gjæringsskapet. Så da måtte det jo tappes for å sjekke karboneringen. Vet ikke helt hva jeg skal si...

Jeg gjorde en blindtest, men kunne like gjerne gjort det med øynene åpen... Diamond har en såpass stor mengde diacetyl at det er veldig enkelt å kjenne hvilket øl som er hva.

Diamond til venstre.

Vis vedlegget 59630

Er jo ingen tvil om at Diamond var ferdig et par dager før Brewly og heller ingen tvil om at den har flokkulert bedre.. Jeg står dog ovenfor et dilemma.. Hva gjør jeg nå? Såvidt jeg har forstått vil ikke diacetyl kunne modnes vekk når den først har kommet på flaske. Vil det å sette oxybaren i romtemperatur hjelpe nå? Såpass sent?

En ting er sikkert, jeg orker ikke drikke 6 liter av den diacetylbomba jeg sitter med i glasset nå :p Forslag?
Så lenge det er liv i gjæren - og det er det sikkert - vil det hjelpe å la det stå, om vi skal stole på teorien, i alle fall. Diacetyl er mat for sultne gjærceller:). (Jeg trur jeg er ufølsom for stoffet, så jeg kan ikke si noe om egne erfaringer.)

Begge mine blei såpass merkelige at det er vrient å si noe særlig, bortsett fra at den med Diamond utvikla H2S i merkbare mengder. Nå er de vel egentlig ferdig karbonert, og det kan synes som om de begynner å bli litt mer normale, så jeg håper at jeg slipper å helle dem ut. Men det tar nok litt tid.

Jeg lurer litt på om de rett og slett fikk for mye nitrogen; de snåle smakene kan passe med hva jeg har lest om konsekvensene av det. Det er mulig gjæren vil ordne opp i det meste om den får tid på seg, så jeg lar dem bare stå i romtemperatur og ser an.

Men du har jo brukt til dels veldig rause mengder gjærnæring uten sånne konsekvenser, har du ikke?
 
Så lenge det er liv i gjæren - og det er det sikkert - vil det hjelpe å la det stå, om vi skal stole på teorien, i alle fall. Diacetyl er mat for sultne gjærceller:). (Jeg trur jeg er ufølsom for stoffet, så jeg kan ikke si noe om egne erfaringer.)

Begge mine blei såpass merkelige at det er vrient å si noe særlig, bortsett fra at den med Diamond utvikla H2S i merkbare mengder. Nå er de vel egentlig ferdig karbonert, og det kan synes som om de begynner å bli litt mer normale, så jeg håper at jeg slipper å helle dem ut. Men det tar nok litt tid.

Jeg lurer litt på om de rett og slett fikk for mye nitrogen; de snåle smakene kan passe med hva jeg har lest om konsekvensene av det. Det er mulig gjæren vil ordne opp i det meste om den får tid på seg, så jeg lar dem bare stå i romtemperatur og ser an.

Men du har jo brukt til dels veldig rause mengder gjærnæring uten sånne konsekvenser, har du ikke?
Ja jeg har brukt rikelig, vært oppe i 12 gram på 21 liter og den siste dosen på det brygget var snaut 10 SG poeng fra ferdig(noe det ikke anbefales å gjøre fordi det kan sette smak), men jeg merket aldri noe, må tilføye at det nok ikke hjalp gjæra heller.

Får prøve å sette oxybaren i romtemperatur en ukes tid, for så å prøvesmake igjen. Nå er det fine med disse oxybarene at de ikke er så store så det er jo ikke noe krise å tømme ut, men litt synd for sammenligningen.
 
Ja jeg har brukt rikelig, vært oppe i 12 gram på 21 liter og den siste dosen på det brygget var snaut 10 SG poeng fra ferdig(noe det ikke anbefales å gjøre fordi det kan sette smak), men jeg merket aldri noe, må tilføye at det nok ikke hjalp gjæra heller.

Får prøve å sette oxybaren i romtemperatur en ukes tid, for så å prøvesmake igjen. Nå er det fine med disse oxybarene at de ikke er så store så det er jo ikke noe krise å tømme ut, men litt synd for sammenligningen.
Så lenge et øl ikke er infisert, er det vel alltid verdt å gi det en sjanse i form av litt tid. Sjøl om jeg ikke kan huske at noen av mine har endt som toppøl etter en dårlig start:p.
 
Forrige gang jeg brukte brewly var den også treig i starten, men ikke så treig som nå. Da sto den vel på 12-13C om jeg husker riktig. Tror nok det er et mer riktig område temperaturmessig.
Status etter gjæring: OG 1.054 FG 1.014. 73% utgjæring. 100% viennamalt, mesket på 67 i 60 og 72 i 30. Pitchet på 8-9C, ikke luftet vørteren. Kom igang etter drøyt tre døgn.12 C i 9-10 dager, like lenge på 17. var redd for infeksjon pga lang lagtime, men ingen spor etter dette.

Læring til neste gang: pitch på 11-12 C, luft vørteren. Satser på at det gir bedre og raskere utgjæring
 
Blir min første batch med Brewly i dag. Hva er konsensus?

3 pakker til 25L på 12°C
Oksygen? Gjærnæring?
 
Blir min første batch med Brewly i dag. Hva er konsensus?

3 pakker til 25L på 12°C
Oksygen? Gjærnæring?
Trur 3 pakker er nok, og at du ikke trenger oksygen. Gjærnæring - om du skal bruke det - trur jeg du kan vente med til like etter at toppen av stormgjæringa er over. Den bør nok inneholde sink, sjøl om denne gjæren antakelig har gode lagre. Men jeg trur du skal være litt forsiktig med doseringa. Hvis du ikke har hatt problemer med H2S tidligere, er det vel ingen grunn til å tru at du skal få det nå, heller.
 
Tok knappe 24 timer fra pitch til tegn på aktivitet. Etter ca 30t er krausen allerede godt i gang med å formes. SG har gått fra 1.047 til 1.042. Lovende start synes jeg.

Vurderer å bruke denne i en doppelbock. Noen med erfaring på hvor langt ned vil den dra ned en typisk bock oppskrift med OG mellom 1.080 og 90. 60% München Malt, 25% pils og resten diverse kara, mela ++++

Lurer på hvor jeg skal legge tempen for ca 75% utgjæring.
 
vi brygget forrige uke med AEB sin variant 350 L til gjæring 500 g Tørrgjær og AEB sin Fermoplus. Ølet ble for sterkt i forhold til planen men satset på det gikk bra. OG .1.064 Startet på 11.5 grader. Brygget ny batch dagen etter den ble sterkere, men så gode tegn til skum på toppen etter 20 timer da vi fylte på med nytt øl. Tilsatte oksygen i 7 min. ingen mere gjærnæring og dagen etter var det full fyr. Nå etter knapt en uke på ca 11.5-12 grader er den nede på 1.016 og ca 75% utgjæring. Ikke kjent svovel i det hele tatt, og smaker foreløpig meget bra. OG snitt er på 1.0675. Økte tempen litt i dag til 13.5 så kommer kanskje ett par poeng lavere
Denne ble overført til tank forrige uke på torsdag 1. desember OG 1.067 FG 1.012 7,4% var utgjæret etter ca 9-10 dager. Meget god gjær, spent på smaken men virker lovende.
 
Snakker om stabil arbeidshest.
Jobber jevnt og trutt på 12°C

Pitchet lørdag kl 1300 på 1.047, viser såvidt tegn til aktivitet sent samme kveld.
Søndag kl 00:44 1.046
Mandag kl 00:44 1.040
Tirsdag kl 00:45 1.034
Onsdag kl 00:45 1.028
Torsdag kl 00:45 1.022
Fredag kl 00:45 1.016

Setter opp temperaturen til 15-16°C i kveld.

Om jeg får tid flasker jeg om ei god uke, dersom ikke blir det antakelig i romjula.
 
Dette blir nest siste oppdatering på mitt splittbrygg mellom Brewly og Diamond. Jeg ga begge ølene 11 dager i romtemperatur for å bli kvitt diacetylen i Diamond brygget.

Den er noe redusert men ikke nok til til å foreta flere vurderinger av smaken. Som i seg selv er interessant nok. Diamond ga mye mer diacetyl, enn Brewly, derimot så klarnet den fort og Brewly henger enda etter, og er enda ikke klarnet etter 1 måned.

Den siste oppdateringen vil komme når jeg får tid og den vil omhandle om Diamond er infisert og FG har sunket ytterligere, men for nå. Brewly ølet smaker akkurat som forventet, selv om den ikke er helt klar. For å være helt åpen om hva som skjer så har begge bryggene stått på gjærkaken hele veien.

Brewly i glasset på bildet under.
IMG_20221221_230218_copy_1417x1890.jpg
 
Jeg brygga jo også en tilsvarende split batch. De blei flaska for vel en måned sida. I starten oppfatta jeg begge som ganske mislykka. Ingen av dem var gode, men de var vonde på hver sin måte. Sida det nokså åpenbart var gjæringsfeil, var det ikke så interessant å sammenligne. En forskjell var dog at den med Diamond hadde rikelig med H2S, mens Brewly'en var nokså fri for det stoffet. Den hadde til gjengjeld en liten skarp fenolsk tone som gjorde at jeg overveide å helle den ut like godt først som sist.

Latskapen vant dog - det er ikke et kakestykke å helle ut 25 liter øl som er på flaske:( - og nå er begge to blitt sånn noenlunde drikkelige. Diamondølet syntes jeg faktisk smakte riktig godt i går mens jeg fulgte med på svorpoppinga:). Men det var kanskje julestemninga som tok overhånd. Jeg skal foreta en seriøs side-by-side i kveld:). Men som sagt; jeg trur ikke dette forsøket sier så mye om de to gjærtypene.

Jeg satte forresten en slags hybrid mellom en wiener og en helles med Saflager w-34/70 (en halv batch på en pose strødd rett i). Den gjæren oppførte seg helt eksemplarisk, og laget et reint og greit øl. Så satte jeg to normale pilsbrygg på kaka fra den, og de tegner veldig bra - de er vel utgjæra nå, men skal få stå litt før jeg tapper. I tillegg har jeg en pils med Imperial L26 Pilgrimage (fra klosterbryggeriet Andechs utafor München) som heller ikke skal stå så mye lenger. Så nå har jeg snart pils fra 4 forskjellige gjærtyper:). Sjøl om jeg ikke kan trekke noen konklusjoner på grunnlag av det, utvikler jeg antakelig noen preferanser likevel.

Brewly bør nok få en ny sjanse. Kanskje en split batch med L26, som er den jeg har fått best øl med tidligere. Diamond har jeg liksom ikke helt trua på - men sjølsagt er grunnlaget veldig tynt.
 
Har gjort en test selv nå med 2 pakker på 12 C for 21 L som anbefalt på selve pakken. Er litt smånervøs - ser ikke noe tegn på at den har begynt skikkelig på det elektroniske hydrometer (gjærer i ståltank) og ingen lystig klukking etter 36 timer :eek:
 
  • Wow
Reaksjoner: Mc.
Har gjort en test selv nå med 2 pakker på 12 C for 21 L som anbefalt på selve pakken. Er litt smånervøs - ser ikke noe tegn på at den har begynt skikkelig på det elektroniske hydrometer (gjærer i ståltank) og ingen lystig klukking etter 36 timer :eek:
Jeg bruker 3 pakker på 12 grader, men samtidig så er ikke 48 timer uvanlig. Siden du har ståltank så er du nok ekstra nervøs, for denne gjæra, fra første brygg med Brewly, var det ingen aktivitet i blow off før gjæra var så og si ferdig med formering.

I allrounder kan jeg enkelt se at gjæra formerer seg, selv uten aktivitet i blow off, jeg vil med ganske stor sikkerhet si at i morra på denne tiden har du senket skuldrene til den kjente lyden av klukking :)
 
Sjekket i morges - fortsatt ingen liv. Åpnet - ikke noe Krausen å skryte av heller. Jeg måtte bare krysse fingre og pitche ny Diamond siden jeg har lovt å stille med fest-brygg om ikke alt for lenge.

Har aldri opplevd at tørrgjær ikke starter. Kan det være noe med behandlingen av pakkene? Jeg fikk dem i post, slengte dem i fryseren. Jeg bruker å slenge gjærpakkene oppi bollen med desinfeksjonsmiddel som jeg har småting i som skal oppi gjæringstanken på bryggedagen. Sikkert helt unødvendig, men er vant med det. Det jeg merket var at pakkene nesten virket som å starte med å gå i oppløsning. Så OK på innsiden, men litt rart materiale som er brukt tydeligvis.
 
Brewly er treig ja, har en batch i gang nå. 2 døgn tok det før jeg fikk et plopp i gjærlåsen, jeg bryr meg veldig lite om det da den produserer godt øl.
Pakkene er ikke særlig vanntette nei, jeg sprayer eller dupper de kort i desinf. før bruk, nettopp for det du sier de klebrer og går i oppløsning og
da er det vanskelig å få tømt dem helt.

Men hvorfor fryse gjær? De har det veldig bra i kjøleskap.
 
Jeg bruker 3 pakker på 12 grader, men samtidig så er ikke 48 timer uvanlig. Siden du har ståltank så er du nok ekstra nervøs, for denne gjæra, fra første brygg med Brewly, var det ingen aktivitet i blow off før gjæra var så og si ferdig med formering.

I allrounder kan jeg enkelt se at gjæra formerer seg, selv uten aktivitet i blow off, jeg vil med ganske stor sikkerhet si at i morra på denne tiden har du senket skuldrene til den kjente lyden av klukking :)
Hvordan ser du at gjæra formerer seg?

I følge denne figuren, fra Whitelabs, ser det ut som om celleformering (grønn linje) og CO2-produksjon (blå linje) følger hverandre tett. Det skjer altså ikke noe særlig formering før gjæren har begynt å spise sukker, og altså produsere CO2. Og det stemmer vel med "læreboka" (Palmer:)), som skiller mellom lag phase, der gjæren forbereder seg på eting og formering, og exponential growth phase, der formeringa skjer. (En annen sak er at de enkelte cellene vokser ganske kraftig i den første fasen.)
1673433620955.png

Kilde: https://beersmith.com/blog/2022/01/22/how-yeast-ferments-beer-over-time/
 
Brewly er treig ja, har en batch i gang nå. 2 døgn tok det før jeg fikk et plopp i gjærlåsen, jeg bryr meg veldig lite om det da den produserer godt øl.

Ok, siden jeg nå har 2 forskjellige lagergjær så satser jeg på et fantastisk resultat :D

Pakkene er ikke særlig vanntette nei, jeg sprayer eller dupper de kort i desinf. før bruk, nettopp for det du sier de klebrer og går i oppløsning og
da er det vanskelig å få tømt dem helt.

Får gjøre det neste gang

Men hvorfor fryse gjær? De har det veldig bra i kjøleskap.

Det er mest fordi vi ikke har plass i kjøleskapet, men i fryseren
 
Hvordan ser du at gjæra formerer seg?

I følge denne figuren, fra Whitelabs, ser det ut som om celleformering (grønn linje) og CO2-produksjon (blå linje) følger hverandre tett. Det skjer altså ikke noe særlig formering før gjæren har begynt å spise sukker, og altså produsere CO2. Og det stemmer vel med "læreboka" (Palmer:)), som skiller mellom lag phase, der gjæren forbereder seg på eting og formering, og exponential growth phase, der formeringa skjer. (En annen sak er at de enkelte cellene vokser ganske kraftig i den første fasen.)

På eksempelgrafen starter gravity å synke nesten umiddelbart selv om teksten sier at det kan ta en stund dersom jeg ser det rett.

Har brukt mitt RAPT Pill Elektroniske Hydrometer (som er det beste og mest nøyaktige jeg har hatt hittil i forhold til å vise korrekt SG), og det har i praksis vært dønn flatt hele veien. Så jeg hadde også forventet at SG hadde sunket selv om jeg ikke hadde hørt eller sett noe. Derfor blir jeg veldig mistenksom. Den lille bevegelsen på slutten er etter i morges ta jeg pitchet og vugget litt på karet.

1673435862014.png
 
På eksempelgrafen starter gravity å synke nesten umiddelbart selv om teksten sier at det kan ta en stund dersom jeg ser det rett.

Har brukt mitt RAPT Pill Elektroniske Hydrometer (som er det beste og mest nøyaktige jeg har hatt hittil i forhold til å vise korrekt SG), og det har i praksis vært dønn flatt hele veien. Så jeg hadde også forventet at SG hadde sunket selv om jeg ikke hadde hørt eller sett noe. Derfor blir jeg veldig mistenksom. Den lille bevegelsen på slutten er etter i morges ta jeg pitchet og vugget litt på karet.

Vis vedlegget 60259
Trur kurven i grafen fra Whitelabs er basert på et gjæringsforløp med ganske kort lagtid. Kanskje ikke så rart med den gjæren de har til disposisjon der:).

Jeg har akkurat hatt temmelig lang lagtid på et brygg (ale) jeg hadde venta skulle komme i gang ganske kjapt, og da var det ikke tegn til CO2-utvikling på minst et døgn. Normalt begynner det å røre på seg på kvelden bryggedagen. Men når den første var kommet i gang, så det ut til at alt var normalt.
 
Tilbake
Topp