Brewly W-34/70

Dersom du tilsetter oksygen vil den bare fortsette å formere seg?
Såvidt jeg har forstått så går spising og formering hånd i hånd, så en skulle jo sett en drop i SG vel, ja så lenge den formerer seg? Er forøvrig ikke tilsatt noe O2 i dette brygget.
 
Absolutt moro å følge med på, selv om det er aktivitet i blow off så syns jeg det var verdt å nevne at den har enda ikke spist et eneste SG poeng, skulle tro den formerer seg nå? Vørteren er enda temmelig klar og jeg kan ikke se, med det blotte øye, at det er noe særlig med gjær i suspensjon. Tanker?
Vis vedlegget 60313
Oj, det var voldsomt.

Pilsdunken som fikk ny gjær i går, klukker nå riktig vakkert, og det er et fint tjukt skumlag på toppen. Den fikk alstå tre poser rehydrert Brewly i tynn vørter, og det var helt dødt i dunken da jeg tilsatte den, så jeg regner med at det er Brewly'en aleine som holder på nå. Kan ikke se at den har bygd noe ekstra gjærlag på bunnen. Men jeg har vært borte, så jeg har ikke kunnet følge med på hva som har skjedd.
 
Oj, det var voldsomt.

Pilsdunken som fikk ny gjær i går, klukker nå riktig vakkert, og det er et fint tjukt skumlag på toppen. Den fikk alstå tre poser rehydrert Brewly i tynn vørter, og det var helt dødt i dunken da jeg tilsatte den, så jeg regner med at det er Brewly'en aleine som holder på nå. Kan ikke se at den har bygd noe ekstra gjærlag på bunnen. Men jeg har vært borte, så jeg har ikke kunnet følge med på hva som har skjedd.
Her har den spist 1 SG poeng, knapt noe skum på toppen og ytterligere mer gjær på bunn, og passe futt i blow off :)
IMG_20230114_160136_copy_1390x1852.jpg
IMG_20230114_160158_copy_1464x1951.jpg
IMG_20230114_160204_copy_1465x1954.jpg
 
Dersom du tilsetter oksygen vil den bare fortsette å formere seg?
Du vil få kraftigere gjærvekst, og risikerer mer fusel. Men hva som skjer, kommer an på hvor gjæren befinner seg. Er den allerede ferdig med første runde med formering, vil den bruke oksygenet til å fylle opp lagrene av steroler og lipider. Det er et knep som kan brukes om du har pitcha litt lite gjær. På en måte dobler du gjærmengden på den måten - eller du gir rettere sagt gjæren ressurser til en ekstra runde med celledeling.
 
Brygger en Cold IPA på Brewly-slurry.

Gjæring startet etter 4 timer. Gjærer på 16°C, den fått fart på seg med litt temperatur. På 12 timer har den spist seg ned fra 1.058 til 1.040.
 
23 liter OG 1.049 fikk tre pakker på lørdag. Tilsatt servomyces. Luftet vørteren med pumpe før pitch. 12 grader. Plopping i gjærlåsen i dag, altså to døgn lagtime. Lever greit med det
 
Oj, det var voldsomt.

Pilsdunken som fikk ny gjær i går, klukker nå riktig vakkert, og det er et fint tjukt skumlag på toppen. Den fikk alstå tre poser rehydrert Brewly i tynn vørter, og det var helt dødt i dunken da jeg tilsatte den, så jeg regner med at det er Brewly'en aleine som holder på nå. Kan ikke se at den har bygd noe ekstra gjærlag på bunnen. Men jeg har vært borte, så jeg har ikke kunnet følge med på hva som har skjedd.
I dag var den nede på 1.012 allerede, etter bare tre døgn, og klukker fint fremdeles. Smaker nydelig. Dette er noe av det sprøeste jeg har sett av lagergjæring:).
 
Sist redigert:
Da får vi se åssen det barker i vei...

24L av dagens Tjekk'ish med OG 1.050, 2 poser Brewly strødd tørt på toppen, trøbbel med kjelleren så jeg gjærer på et loftskammer på 14-15'ish... Pith i dag 15.00...
 
Da får vi se åssen det barker i vei...

24L av dagens Tjekk'ish med OG 1.050, 2 poser Brewly strødd tørt på toppen, trøbbel med kjelleren så jeg gjærer på et loftskammer på 14-15'ish... Pith i dag 15.00...
Skulle ikke være noe problem det der - så lenge du bare får buksert dunken opp på loftet:). Brewly er vel like temperaturtolerant som Fermentis' w-34/70?
 
Skulle ikke være noe problem det der - så lenge du bare får buksert dunken opp på loftet:). Brewly er vel like temperaturtolerant som Fermentis' w-34/70?
Slik jeg husker Brewly fra i fjor så var den det, men jeg kjenner ikke igjen de lagtidene folk beskriver i denne tråden. Er derfor jeg tenkte å teste innenfor de rammene jeg for tiden har til rådighet.

Jeg har før gjæret med denne på 16 grader med godt resultat, så jeg regner med at dette funker dene gangen og.

Jeg pleier å bruke tørrgjær til lager ett par ganger i året...resten av tia går det i slurry fra tidligere brygg.
 
Får dra frem igjen denne med ny pers i lag tid.
58liter pils med 6pakker strødd rett i på 11°C på onsdag ca 1300.
Lørdag var SG falt med 1 poeng (ifølge Ispindel) og trykket var oppe på 0.2bar, idag søndag etter ganske nøyaktig 4 døgn er trykket oppe på minst 0.5 bar (spunding trykk), det er svak antydning til skum på toppen og SG har falt med ytterligere 1 poeng.

Imorgen tidlig drar jeg offshore i to uker, så det blir interessant å se om dette blir drikkendes...
 
Får dra frem igjen denne med ny pers i lag tid.
58liter pils med 6pakker strødd rett i på 11°C på onsdag ca 1300.
Lørdag var SG falt med 1 poeng (ifølge Ispindel) og trykket var oppe på 0.2bar, idag søndag etter ganske nøyaktig 4 døgn er trykket oppe på minst 0.5 bar (spunding trykk), det er svak antydning til skum på toppen og SG har falt med ytterligere 1 poeng.

Imorgen tidlig drar jeg offshore i to uker, så det blir interessant å se om dette blir drikkendes...
Det der virker ganske drøyt - men man skal ikke male fanden på veggen (med mindre man er satanist). Jeg blir ikke overraska om det går bra - og det skal i alle fall bli interessant å høre.

Jeg opplever alltid lang lagtid når jeg bruker tørrgjær. Det er neppe noe problem i det hele tatt, men jeg foretrekker likevel å sette en liten starter, dvs. bare for å vekke gjæren.
 
Ja, har brukt mest tørrgjær, og en hel del av denne gjæren, men dette var drøyt.

Minn meg gjerne på å gi en tibakemelding om en stund, jeg glemmer det garantert :p
 
Får dra frem igjen denne med ny pers i lag tid.
58liter pils med 6pakker strødd rett i på 11°C på onsdag ca 1300.
Lørdag var SG falt med 1 poeng (ifølge Ispindel) og trykket var oppe på 0.2bar, idag søndag etter ganske nøyaktig 4 døgn er trykket oppe på minst 0.5 bar (spunding trykk), det er svak antydning til skum på toppen og SG har falt med ytterligere 1 poeng.

Imorgen tidlig drar jeg offshore i to uker, så det blir interessant å se om dette blir drikkendes...
Var jo en halvseriøs underpitch da :p
Screenshot_20240218_153928_com.warpkode.brewfather.jpg
 
Tilbake
Topp