BrewTools som egen Utstyrs-tråd

En del av meg er jo imponert over nyvinningene, og jeg tror det vil være enklere å sette opp de større nye bryggeriene til bryggedag enn det er med B80 og B150 i dag. Større maltkapasitet er også et stort pluss, men prisene er også såpass høye at jeg tror ikke det vil nevneverdig senke bruktprisene på gamle B80 og B150 systemer...
Blir nok ingen oppgradering på meg (Har B80). Spørs om jeg heller går for et FCS system for gjæringstanken om ikke lenge.

Kunne tenkt meg B40 - hadde passet meg ganske bra størrelsesmessig. Men har ikke dedikert bryggested og usikker om jeg har lyst på enda mer tri clamps.

Er det noen her på forumet som har satt seg på liste for å kjøpe den nye B 50 maskina til Brewtools?
Kontrollpanelet til min Speidel 20+ blei helt svart under mesking her om dagen. Virker som at det er dyrt og litt komplisert å få tak i nytt kontrollpanel, så nå vurderer jeg sterkt å kjøpe meg en B 50 når den kommer på markedet.
Det føles jo litt skummelt å bruke så mye penger på en helt nye bryggemaskin! Så jeg lurer på om det er flere her på forumet som vurder å kjøpe seg en B 50.

Det føles jo litt skummelt å bruke så mye penger på en helt nye bryggemaskin!
Ikke at jeg har noe med hva folk bruker penger på, men, hva mener du at du får ekstra ved å kjøpe B50 i forhold til å kjøpe en bryggemaskin til en fjerdedel av prisen? Formålet er å lage vørter, som begge klarer helt fint, så det må være noe annet som gjør det verdt å velge det alternativet som ligger så mye høyere i pris?

Er det noen her på forumet som har satt seg på liste for å kjøpe den nye B 50 maskina til Brewtools?
Kontrollpanelet til min Speidel 20+ blei helt svart under mesking her om dagen. Virker som at det er dyrt og litt komplisert å få tak i nytt kontrollpanel, så nå vurderer jeg sterkt å kjøpe meg en B 50 når den kommer på markedet.
Det føles jo litt skummelt å bruke så mye penger på en helt nye bryggemaskin! Så jeg lurer på om det er flere her på forumet som vurder å kjøpe seg en B 50.
Ikke at jeg har noe med hva folk bruker penger på, men, hva mener du at du får ekstra ved å kjøpe B50 i forhold til å kjøpe en bryggemaskin til en fjerdedel av prisen? Formålet er å lage vørter, som begge klarer helt fint, så det må være noe annet som gjør det verdt å velge det alternativet som ligger så mye høyere i pris?e
Slutter meg til @Amarillo her. Det må være rimelig store praktisk fordeler ved den dyrere maskinen om den skal være verdt penga. Vørter kan du lage på hva som helst; en dyr maskin - eller en maskin i det hele tatt - gir deg ingen som helst fordeler når det gjelder kvaliteten på vørteren og ølet. (Grensenytteverdien er lik null.) Noe utstyr må man dog ha, og jeg vil tru at det billigste utstyret nå er en brukt maskin. Og det finnes det nok av.

Jeg sitter litt i glasshus; jeg kommer til å bruke uanstendig mye penger på gjæringsutstyr nå:). Men jeg følger i alle fall det klassiske råd om å investere der avkastninga er størst, og i brygging er det på den kalde sida. Det utstyret jeg tenker å skaffe, gir meg optimale muligheter til å lage bedre øl - og det gir meg dessuten praktiske fordeler som blir viktigere jo eldre jeg blir.

Jeg kunne nok kommet billigere unna med en bare marginalt mindre tilfredsstillende løsning, men ... :). Og OK - du må så klart ha lov til å tenke sånn om bryggemaskiner, også.

Sist redigert:
Ikke at jeg har noe med hva folk bruker penger på, men, hva mener du at du får ekstra ved å kjøpe B50 i forhold til å kjøpe en bryggemaskin til en fjerdedel av prisen? Formålet er å lage vørter, som begge klarer helt fint, så det må være noe annet som gjør det verdt å velge det alternativet som ligger så mye høyere i pris?
Slutter meg til @Amarillo her. Det må være rimelig store praktisk fordeler ved den dyrere maskinen om den skal være verdt penga. Vørter kan du lage på hva som helst; en dyr maskin - eller en maskin i det hele tatt - gir deg ingen som helst fordeler når det gjelder kvaliteten på vørteren og ølet. (Grensenytteverdien er lik null.) Noe utstyr må man dog ha, og jeg vil tru at det billigste utstyret nå er en brukt maskin. Og det finnes det nok av.

Jeg sitter litt i glasshus; jeg kommer til å bruke uanstendig mye penger på gjæringsutstyr nå:). Men jeg følger i alle fall det klassiske råd om å investere der avkastninga er størst, og i brygging er det på den kalde sida. Det utstyret jeg tenker å skaffe, gir meg optimale muligheter til å lage bedre øl - og det gir meg dessuten praktiske fordeler som blir viktigere jo eldre jeg blir.

Jeg kunne nok kommet billigere unna med en bare marginalt mindre tilfredsstillende løsning, men ... :). Og OK - du må så klart ha lov til å tenke sånn om bryggemaskiner, også.
Da regner jeg med at dere to ikke har satt dere på liste for å kjøpe den nye B 50 fra Brewtools når den kommer på markedet

Da regner jeg med at dere to ikke har satt dere på liste for å kjøpe den nye B 50 fra Brewtools når den kommer på markedet
Det kan du nok trygt regne med, ja:). (Jeg har kjele og induksjonsplate, og er veldig lykkelig med den løsninga.)

Men du lufta jo en bekymring - og den har vi svart på. Jeg synes altså at bekymringen din er veldig godt fundert:).

Jeg trives godt med min B80 pro, og har siklet litt på B100 med mesketank ved siden av. Akkurat nå kan jeg ikke forsvare utlegget, men brygging gir jeg meg antageligvis ikke med og ny kjele må man trolig ha på sikt. Om man da skal omsette den man har mens det er verdi i den og oppgradere, eller "bruke til null" er noe jeg må tenke mer på. Tvilsomt at jeg lager noe bedre vørter på den nye, men litt smartere løsninger der varmeelementa ikke er eksponert og kan bli svidd så lett, forenkler både bruk og renhold. Nytt brukergrensesnitt som man kan flytte vekk fra "drypp sona" er en positiv oppgradering. Har ikke satt meg inn i alt. Men ser egentlig ikke noe alternativ til Brewtools på high-end bryggerier nå med mindre man går for pilot system.

Tilbake
Topp