Finn Berger
Moderator
Det forsvinner en del ut av huset her, også. Og sånn sett er det kanskje et problem at jeg må kompensere for bryggstørrelsen ved å brygge hyppigereJeg liker å gi bort øl til folk jeg kjenner, jeg har også et veldig begrenset antall bryggedager i løpet av et år (har barn osv...). Da er det greit å kunne lage 60-80L batcher... Tar ikke særlig mye lenger tid enn å brygge 20L heller, egentlig...
Jeg ser for meg at jeg kunne ha brygga sjeldnere, og heller brygga større brygg. Da hadde jeg antakelig satt meg ned og tenkt grundig gjennom utstyrsvalg, ja. Jeg kan brygge doble batcher nå, men det endrer hele opplevelsen av bryggedagen. Den blir lengre, tyngre og mer stressende med bare vanlige kjeler og induksjonsplate. Så det er ikke noe alternativ for meg annet enn i spesielle tilfeller.
Resten av bryggeret måtte vel gjøres om, også, om ikke alt skulle bli veldig klønete. Bl.a. måtte jeg gått over til fat - for det er grenser for hvor mange flasker det er morsomt å flaske i ei økt
Nei, bryggstørrelse er nok et vesentlig moment i en diskusjon rundt bryggeutstyr. Så alle mine mer eller mindre sleivete utspill er basert på at man brygger "normale" hjemmebryggerbrygg, dvs. ikke mer enn 25 liter