Britisk øl - helt ut?

Jeg laget nylig en Spitfire ESB klone som ble riktig så god. Her er oppskriften om du er interessert:

Batch størrelse: 22 liter

MALT
Maris Otter Pale 3,9 kg
Dark Crystal (Fawcett) 0,4 kg
Torrified Wheat 0,4 kg
Amber 0,25 kg

HUMLE
Target 28 g (60 min)
East Kent Golding 14 g (15 min)
Fuggle (UK) 14 g (15 min)
East Kent Golding 14 g (1 min)

GJÆR
WL – Burton Ale yeast (WLP023)

Koketid 60 min
Meshtemp 65 i 60 min.
Takk for oppskrift! Har imidlertid hørt at Burton-gjær kan være litt lunefull; stemmer dette med din erfaring?
 
Burton gjær kan lage litt svovellukt under gjæring, det forsvinner med lagring. Den kan også ta av voldsomt ved stormgjæringen. Anbefaler å ha lokket løst på karet til det har roet seg.
Har brukt den mye og aldri hatt problemer med utgjæring.
 
Har oppfattet litt forskjellig her og der mtp. brygging av engelske øl:
- "Stiff mash" er vanlig. Dvs. lite vann ift. malt under mesking
- Lav mesketemperatur. De tradisjonelle bryggeriene som brygger Bitter og pale ale mesker ofte på ca. 65-66 grader i 90 min
- Maisflak(!) er en vanlig ingrediens i engelske cask ales/ bitters. Muligens fordi den gjør at ølet klarner bedre?
- De gjærer ølen på under en uke. Pubene har tradisjonelt en "cellarman" som behandler fatene med øl når de kommer fra bryggeriene
- Mange real-ale bryggeri "filtrerer" vørteren gjennom en seng av humle liggende på bunnen av kokekjelen (tror det er rett før kjøling?)

Noen som sitter på noe mer interessant?
 
jeg synes også at mild ale malt bør trekkes frem som ingrediens. Jeg har brukt det (fra warminster) to ganger som basemalt i hhv. en brown ale og en bitter og begge ganger med resultatet godt. Føler det gir en god fylle og maltsmak i øl som ellers har vært lav i abv. uten at jeg egentlig hverken har noe direkte eller objektivt sammenligningsgrunnlag med tidl. brygg. Nå har jeg bestilt mild ale malt fra Muntons som vist er et par hakk lysere enn Warminster. Andre som har erfaringer av mild ale malt?
 
Det gjorde godt å lese denne tråden. Jeg har oppfattet at det stort sett er amerikansk som går - og så er det en blomstrende entusiasme ute og går for det engelske/britiske! Sjøl om en amerikanskhumlet IPA er blant favorittølene jeg brygger (sitter og drikker en akkurat nå:)), så er jeg rimelig lei av at så mye dreier seg om amerikanske varianter.

Enig i at Black Cab er godt, men det er da mye annet, også. Min favoritt er O'Hara's Irish Red. Skulle gjerne hatt en oppskrift på den.
Hvor autentisk er den Spitfire-klonen? (Jeg liker Spitfire, også:).)
 
Min forrige bitter karbonerte jeg med 1,7g pr liter. Tok alltid ut flasken fra kjøleskapet 5-10 min før servering og vasket glasset i varmt vann.
 
På siden hvor man kan bestille boka "Old british beers" ligger det noen oppskrifter hvor de anbefaler å meske i tre timer pluss skylling! Noen som har prøvd dette?
 
På siden hvor man kan bestille boka "Old british beers" ligger det noen oppskrifter hvor de anbefaler å meske i tre timer pluss skylling! Noen som har prøvd dette?
Ikke gjort det selv, men de skriver litt om det under 'brewing'-seksjonen på nettsiden
 
Det som ihvertfall er sikkert er at markedet er overdominert av ymse former for IPA og pale ale. Gleder meg til folk oppdager at det finnes mer enn humle i øl ;)
Så enig, så enig. Har bare brygget selv i et år, men synes generelt det er for stor overvekt av overhumlet øl både fra mikrobryggeriene og de som selger ølsettene jeg brygger. Brygger nå bevisst lavhumlete smaksrike øl. Heldigvis så mye godt øl jeg ennå ikke har brygget, både med mye og lite humle.
 
På siden hvor man kan bestille boka "Old british beers" ligger det noen oppskrifter hvor de anbefaler å meske i tre timer pluss skylling! Noen som har prøvd dette?
Den lange mesketiden skyldes nok at konverteringen tok mye lenger tid med den tidens malt. Moderne malt er så høymodifisert at det er liten grunn til å bruke over 90 minutter. 60 er vel nok i de fleste systemer.
 
Tilbake
Topp