Britisk øl - helt ut?

Nei. London pride er mer 93-95% maris, noen prosent 75L krystall og ca 3% mørk malt, som sjokolade.

Jeg googlet litt, og fant at de fleste er uten chocolate. Fant en med 0.26%. 3% choco i en pale ale er da veldig mye? I "Pale Ale" av Terry Foster (Classic Beer Style Series) står det om mørk roasted malt "These should be used in very small amounts, say 1-2% of the grist, ... ." (side 159)

Beste jeg fant: http://byo.com/aging/item/2318-fuller’s-the-pride-of-london
 
Kanskje jeg tok i med 3%.. Den linken du fant der gir ikke riktig farge hvis du bruker 5% 75L. Du trenger noe mørkt der og.
 
Jeg brygget en bitter i sommer som ble godt mottatt både hjemme og av kompiser som fikk smake. Den var nok en Best Bitter etter typedefinisjonene. Jeg skal absolutt brygge den igjen. Jeg er glad i humledrevne øl, men det er fint med litt variasjon.
Har du oppskriften på denne?
 
Best Bitter
OG=1040
FG=1010
IBU=ca. 25
Kokevolum ca. 28 liter
3,8 kg pale malt
0,15 cara malt 30 ebc
0,15 kg amber malt 110 ebc
0,25 kg dark crystal 300 ebc
30g EKG 5,9% 60 min
30g EKG 5,9% 15 min
30g EKG 5,9% 2 min
10g EKG 5,9% dag 5
2 pk. S-04
 
Fikk omsider brygget London Pride og Fullers ESB i går. Fargen ser lovende ut på begge og jeg gleder meg til å jekke en flaske av hver og teste sammen med orginalvare :) om 3 ukers tid ........
 
Best Bitter
OG=1040
FG=1010
IBU=ca. 25
Kokevolum ca. 28 liter
3,8 kg pale malt
0,15 cara malt 30 ebc
0,15 kg amber malt 110 ebc
0,25 kg dark crystal 300 ebc
30g EKG 5,9% 60 min
30g EKG 5,9% 15 min
30g EKG 5,9% 2 min
10g EKG 5,9% dag 5
2 pk. S-04
fikk lyst til å prøve - men et par nybegynnerspm: mesketemp og tid? koketid på 90 min?
 
Tviler jeg på. Jeg har aldri sett det noe sted i alle fall. Blir overrasket om det i det hele tatt finnes en i hele Norge... Men meld gjerne fra om du finner en. :)
 
Tviler jeg på. Jeg har aldri sett det noe sted i alle fall. Blir overrasket om det i det hele tatt finnes en i hele Norge... Men meld gjerne fra om du finner en. :)
Har søkt litt, og eneste jeg finner om servering av cask ale i Norge er Cardinal i Stavanger og The blind dog i Skien. Også hadde Norumbryggeriet (Sørum) casksmaking 4. mai.
 
Av den nordlige typen, går jeg ut fra? Jeg har gjort ett forsøk så langt, og det endte med noe som ligner mer på porter/stout. Ville ha noe med mer karakter enn Newcastle BA, som jeg synes er nokså vassent, men så måtte jeg selvfølgelig overdrive. Helt klart for mye brun malt:(. Så jeg er veldig på jakt etter gode oppskrifter;). Men det passer kanskje ikke å publisere den i forkant av konkurransen?
Beklager, glemte helt å følge opp denne forespørselen Finn. Hvis det fortsatt er av interesse finner du min oppskrift på Brownale her.
Den fikk forøvrig 5. plass i publikumsprisen på IKT-NM og 24. plass på PF i år.
 
Beklager, glemte helt å følge opp denne forespørselen Finn. Hvis det fortsatt er av interesse finner du min oppskrift på Brownale her.
Den fikk forøvrig 5. plass i publikumsprisen på IKT-NM og 24. plass på PF i år.

Takk:). Antakelig ikke veldig ulik min egen. Omtrent samme prosent mørk malt. Jeg har litt amber, og en del mer choco, men den er "palei". Litt Dark Crystal. Antakelig er min noe mørkere. Den er i alle fall vesentlig kraftigere enn Newcastle Brown Ale, og det er vel din også?
 
Takk:). Antakelig ikke veldig ulik min egen. Omtrent samme prosent mørk malt. Jeg har litt amber, og en del mer choco, men den er "palei". Litt Dark Crystal. Antakelig er min noe mørkere. Den er i alle fall vesentlig kraftigere enn Newcastle Brown Ale, og det er vel din også?
Ja den er mye mye fyldigere og kunne sikkert gått for å være et lett juleøl. Jeg brygger den no-sparge hver gang, det gir kanskje litt ekstra fylde.
 
Ja den er mye mye fyldigere og kunne sikkert gått for å være et lett juleøl. Jeg brygger den no-sparge hver gang, det gir kanskje litt ekstra fylde.

Ser at din er sterkere enn min; 6,1 mot 5,4. Dette er nok favorittølet mitt, så jeg må ha en rimelig styrke på det:). Batch sparging, og litt høyere mesketemperatur enn deg, men god utgjæring; fra 1.053 til 1.012 med WLP022 (77%), så det er tørt nok. (Jeg har brygget denne med flere ulike gjær'er. Tror jeg foretrekker wlp013.)
 
Ser at din er sterkere enn min; 6,1 mot 5,4. Dette er nok favorittølet mitt, så jeg må ha en rimelig styrke på det:). Batch sparging, og litt høyere mesketemperatur enn deg, men god utgjæring; fra 1.053 til 1.012 med WLP022 (77%), så det er tørt nok. (Jeg har brygget denne med flere ulike gjær'er. Tror jeg foretrekker wlp013.)
Brygget den en periode på 007 før jeg gikk over til 002. Neste batch tenkte jeg å prøve 1318, har ikke prøvd 013. Kanskje det blir en split mellom de to neste gang :)
 
Nå har jeg prøvd en del engelske britiske gjær etter hvert. Jeg skal ikke si at jeg er veldig sikker på hva hver enkelt gjør, men det er vel tre jeg har på. wlp013, 002 og 004 - med 013 som den store allrounderen. Og så holder jeg på å teste 022 og 028. Jeg har en nokså nyflasket Scottish 80 på den siste, og nå skal jeg gjenbruke den til en brown porter (brygges akkurat nå:)). 022 brukte jeg i den siste Irish Red'en. Begge disse siste to ølene tegner bra.
 
Tilbake
Topp