Britisk øl - helt ut?

Fin tråd. Og særs viktig tema!

Jeg er veldig glad i britiske typer og har gjort flere forsøk i garasjen. Med unntak av etpar portere har jeg ikke fått det til.
Har stiffet mashen, lobbet sær gjær, mesket i evigheter, kokt i evigheter, kjørt rare gjæringsprofiler. Men neida.

Jobbet ganske lenge for å treffe en god engelsk ipa. Ble lyst, tynt og skarpt. Før det var jeg gjennom like traurige versjoner av bitter, best bitter, esb, bw. Virker som alle lyse typer jeg brygger mangler maltsødme/kropp, humlen blir endimensjonal og ganske kjedelig, og gjærbidraget grenser not mineralsk/syrlig. Tilslutt gadd jeg ikke flere lyse britiske.

Noen andre her inne som sliter med det samme?
Etter etpar bokser adnams crystal rye ipa fikk jeg lyst til å plukke opp hansken igjen :)


Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Som trådstarter har jeg savnet å finne gode engelske ale's på tap og i flaske her i landet. Noe jeg har merket meg er at Gahr ser ut til å helle mot malt oppskrift som passer meget bra for engelske ales så jeg skal teste en av hans oppskrifter hvor jeg har byttet ut amerikansk hummle med tradisjonsrike engelske hummler :)
Ang manglende maltsødme. Hev serveringstemperaturen til rundt 13 grader og opplev at maltet blir mere fremtredende i smaken.
Walkendorfer amber ale på 6 grader kontra 13-4 grader er enorm :) og maltsødmen kom virkelig frem :)
 
Når vi er inne på temaet, er det noen som har noen gode forslag på litteratur om emnet? Både historie og brygging av over nevnte stiler?
 
Jeg brygget en bitter i sommer som ble godt mottatt både hjemme og av kompiser som fikk smake. Den var nok en Best Bitter etter typedefinisjonene. Jeg skal absolutt brygge den igjen. Jeg er glad i humledrevne øl, men det er fint med litt variasjon.
 
Er dere på jakt etter informasjon om gamle engeske øl og øltyper, oppskrifter samt mange tabeller er bloggen Shut up about Barkley Perkins verdt et besøk. Ronald Pattison er vel den personen som har best oversikt over historiske engelske øl (eller i alle fall av dem som skriver på nett).
 
Planlegger 2 engelske klassikere til bryggedagen lørdag. Fullers ESB og London Pride :) 2 brygg som skal taes parallelt. Blir sikkert kaos , men øl blir det lell :)
 
Jeg brygget en bitter i sommer som ble godt mottatt både hjemme og av kompiser som fikk smake. Den var nok en Best Bitter etter typedefinisjonene. Jeg skal absolutt brygge den igjen. Jeg er glad i humledrevne øl, men det er fint med litt variasjon.


Oppskrift? :)
 
Jeg stiller med Engelsk Brown Ale til IKT-NM i slutten av måneden. Håper virkelig folk fortsatt vil ha engelsk :)
 
Jeg stiller med Engelsk Brown Ale til IKT-NM i slutten av måneden. Håper virkelig folk fortsatt vil ha engelsk :)
Av den nordlige typen, går jeg ut fra? Jeg har gjort ett forsøk så langt, og det endte med noe som ligner mer på porter/stout. Ville ha noe med mer karakter enn Newcastle BA, som jeg synes er nokså vassent, men så måtte jeg selvfølgelig overdrive. Helt klart for mye brun malt:(. Så jeg er veldig på jakt etter gode oppskrifter;). Men det passer kanskje ikke å publisere den i forkant av konkurransen?
 
Av den nordlige typen, går jeg ut fra? Jeg har gjort ett forsøk så langt, og det endte med noe som ligner mer på porter/stout. Ville ha noe med mer karakter enn Newcastle BA, som jeg synes er nokså vassent, men så måtte jeg selvfølgelig overdrive. Helt klart for mye brun malt:(. Så jeg er veldig på jakt etter gode oppskrifter;). Men det passer kanskje ikke å publisere den i forkant av konkurransen?
Er egentlig megafan av "Sharing is caring", men har litt lyst til å holde akkurat disse kortene litt tett til brystet frem til konkurransen. Vil jo ikke risikere å få masse feedback som ødelegger den deilige selvtilliten man har i den fasen der man er lykkelig uvitende :)
 
Umiddelbart så det der litt tvilsomt ut, men det kommer jo an på hva du sikter mot å få til, selvfølgelig. Jeg ville ligget unna chocolate i det hele tatt.

Denne ble veldig god; i den motsatte enden av spekteret:
Til 25 liter (no sparge)
5 kg Maris Otter
250 gr. Munich light
250 gr. Caramalt 30
40 gr. EKG ved 60
15 gr. EKG ved 20
15 gr. EKG ved 0
Meske på 67

Jeg brukte Nottingham, og gjæret relativt kjølig for å få det reint og lett. Munich oppå MO gir mye maltsmak, og så gir caramalten litt sødme oppå der. Det er veldig lyst og lett.
 
Umiddelbart så det der litt tvilsomt ut, men det kommer jo an på hva du sikter mot å få til, selvfølgelig. Jeg ville ligget unna chocolate i det hele tatt.

Denne ble veldig god; i den motsatte enden av spekteret:
Til 25 liter (no sparge)
5 kg Maris Otter
250 gr. Munich light
250 gr. Caramalt 30
40 gr. EKG ved 60
15 gr. EKG ved 20
15 gr. EKG ved 0
Meske på 67

Jeg brukte Nottingham, og gjæret relativt kjølig for å få det reint og lett. Munich oppå MO gir mye maltsmak, og så gir caramalten litt sødme oppå der. Det er veldig lyst og lett.

Nå er jeg litt på gyngende grunn, men er denne i nærheten av london Pride?
 
Denne tråden fikk meg i hvertfall å prøve å brygge britisk igjen. Enkel bitter med challenger, bramling cross og cascade. Gjæret med london ale 3 og ikke tørrhumlet for maks karakter fra gjær og malt. 2015-10-10 17.17.44.jpg
 
Tilbake
Topp