Britisk øl - helt ut?

Nå har jeg prøvd en del engelske britiske gjær etter hvert. Jeg skal ikke si at jeg er veldig sikker på hva hver enkelt gjør, men det er vel tre jeg har på. wlp013, 002 og 004 - med 013 som den store allrounderen. Og så holder jeg på å teste 022 og 028. Jeg har en nokså nyflasket Scottish 80 på den siste, og nå skal jeg gjenbruke den til en brown porter (brygges akkurat nå:)). 022 brukte jeg i den siste Irish Red'en. Begge disse siste to ølene tegner bra.
Er ikke helt klar for flytende gjær ennå. Hvilke av disse gjærene finnes det tørrgjærvarianter av?
 
Er ikke helt klar for flytende gjær ennå. Hvilke av disse gjærene finnes det tørrgjærvarianter av?
Da hadde jeg holdt meg til nottingham. Det var det jeg hadde i aller første versjon av min brownale i 2014 og ville gått for igjen hvis jeg skulle hatt tørrgjær. Nottingham er min backupgjær for engelsk øl. Jeg har alltid et par pakker Nottingham i bakhånd i tilfelle gjærstarteren går i gulvet eller noe lignende skulle skje. På samme måte som jeg alltid har litt US-05 til amerikansk og 34/70 til pils/lager
 
Nå har jeg prøvd en del engelske britiske gjær etter hvert. Jeg skal ikke si at jeg er veldig sikker på hva hver enkelt gjør, men det er vel tre jeg har på. wlp013, 002 og 004 - med 013 som den store allrounderen. Og så holder jeg på å teste 022 og 028. Jeg har en nokså nyflasket Scottish 80 på den siste, og nå skal jeg gjenbruke den til en brown porter (brygges akkurat nå:)). 022 brukte jeg i den siste Irish Red'en. Begge disse siste to ølene tegner bra.
Prøv 023 også når du først er i gang. Passer fint i en porter, eller en imperial porter.

Har akkurat brygget en best bitter (ish) med den. Fortsatt litt tidlig, men lover godt.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Ser at den skal ha godt med eple-, pære- og (kløver)honningestere. Det er ikke helt hva jeg ønsker meg mest av, og definitivt et stykke unna 013, men jeg skal uansett prøve den.

028 bobler forresten fint og rolig avgårde på 17 grader. Den laget en veldig god - og krystallklar! - scottish ale. Ren smak. Den er vel i andre enden av spektret fra 023, vil jeg tro?
 
Jeg drakk cask ale fra Norumbryggeriet, på Café Sara i begynnelsen av mai.
91 Ideligen Robin Hood het ølet.

Servert med håndpumpe eller rett fra kran? På pin cask eller cornelius fat?

Edit : Ser ut som det er cask...

03a9f9de4e6dd940b7a801fc1336046a_640x640.jpeg


DRDH1GY.jpg


(bilder fra untapped)

Shaked the cask before discovering the tap was closed. Extremely cloudy as a result. Incompetent bar staff. It might have been a good one.

Ooops... He,he... Ser ut som noen trenger innføring i cask ale der :D
 
Sist redigert:
Det er meget kult... Hadde ikke trodd at det skulle komme til Norge med det første. Og fra et så lite og nytt mini-bryggeri i tillegg. OG på Cafe Sara av alle steder.

To tomler opp!! Håper dette er noe som sprer seg og er kommet for å bli!!
 
Har de dette hele tiden, eller er det kun spesielle tidspunkt?
Denne uka var det i alle fall torsdag de åpnet en cask. De regnet med å ha av den til lørdag, men jeg har en helt tydelig følelse av at det gikk en hel del av den i går. Kanskje de åpner ny hver torsdag? Glemte å spørre...
 
Tilbake
Topp