Bruk av eikechips

emos

 
Hei,

Har et brygg hvor jeg tenkte å bruke eikechips noen dager ut i gjæringsprosessen. Eika kommer vakuumpakket fra Bryggselv.no

Spørsmålet mitt er, trenger disse noe forehåndsbehandling før jeg kan ha dem i gjæringskarret som f.eks sterilisering. eventuelt, hvordan gjør jeg dette?

/e
 
Jeg har latt de stå i whisky en dag eller to før jeg har hatt dem oppi. Noen koker dem, noen damper dem, noen hiver de rett oppi (anbefales ikke), noen bruker vodka eller annen brennvin for å desinfisere. Noen hiver kun oppi brennvinet, andre kun chipsene og noen hiver alt oppi :) Det anbefales forøvrig ikke å starsan-behandle dem.
 
Supert svar!

Men da må jeg spørre, hvor mye whisky preg får ølet om du benytter whisky marinering? :)
 
Har bare gjort det to ganger. Den ene gangen brukte jeg kun whisky som desinfisering, og da hadde jeg all whiskyen oppi sammen med chipsene og da sier det seg selv at det ble mye whiskysmak. Den andre gangen er såpass nylig at jeg har ikke smakt ennå, men da hadde jeg kun chips, ikke whisky/vodka (20/80) som jeg desinfiserte med den gangen.
 
Tenkte å teste med marinering i whisky én uke og bare ha eika oppi. Skal stå til nov/des 2016, så kjipt å gå på en smell når jeg lar det stå så lenge. Håper på det beste :D

Takk
 
I mine eksempler har jeg stukket om eller tappet etter at eikechipsene har vært i kontakt med ølet i én uke. Lar du den stå lenger enn det kan det bli (for) mye eik. Det blir opp til deg hvor mye eikepreg du ønsker.
 
Har brukt flis i whisky og dumpa alt, 2,5dl + flis i en 25L batch. Anbefaler i så fall å ha flis i humlepose, hvis du høster gjæren, ellers blir det vanskelig å bli kvitt flisa


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
I mine eksempler har jeg stukket om eller tappet etter at eikechipsene har vært i kontakt med ølet i én uke. Lar du den stå lenger enn det kan det bli (for) mye eik. Det blir opp til deg hvor mye eikepreg du ønsker.

Jeg kan egentlig ikke si at jeg noen sinne har fått for mye eik. Jeg tror jeg er undersensitiv for eik. I stedet er jeg blitt velsignet med overfølsomhet for DMS. Yuhu.

(Har akkurat tappet en Imp. Stout på et splitter nytt eikefat. Tenker å la den stå det til det blir for mye eik og så lagre bort nok tanniner til vi er innenfor igjen).
 
Jeg har brukt 2g/l. Det gir en moderat smak av eik. Hvor mye du trenger er avhengig av hva slags øl det er og hvor mye stilen tåler. F.eks. vil en old ale eller tilsvarende trenger mindre enn en imp stout. Den første vil jeg nok legge meg på 2g/l mens en imp stout ville jeg lagt meg på 4g/l.

Per.
 
Tilbake
Topp