Bruk av logo ved hjemmebrygging av sett

DagHelge

Norbrygg-medlem
Er det greit dersom man brygger Kinn Vestkyst som ferdigkjøpt sett å bruke logoen deres på flaskene når brygget er ferdig?
 
Skjønner selvsagt at her er det flere ting som kan diskuteres, lurer egentlig på hvor grensen går for hva som er greit og ikke. Har ingen intensjoner om å stjele ett registret varemerke, men er jo litt gøy å bruke logoen som mange kjenner når man har kjøpt ett sett som er .. nettopp Vestkyst fra Kinn fra brygg selv.
 
men blir litt provosert av at brygg selv bruker logoen i markedsføringen...hvis det ikke er greit at vi som brygger det de markedsfører som det det sier det er :)
 
Hvis Bryggselv kan bruke logoen når de markedsfører settet, så må vel vi som brygger det kunne merke det med kinn vestkyst?
 
Jeg hadde hatt null problemer med å bruke en sånn etikett i et vennelag. Ikke tenk mer på det, gjør som Nike, Just Do It :p
 
Har brukt mye tid på vestkyst... har omsider endt opp med et øl som ikke er så langt unna orginalen. Endel justeringer i forhold til oppskriften fra Bryggselv, (tusen takk til alle bidrag fra forumet her) . Når Bryggselv reklamerer med logoen til Vestkyst når man kjøper dette settet, hvorfor kan man da ikke merke ølet man brygger fra settet med Vestkyst?
 
Noe er helt opplagt..kommersiell markedsføring er helt feil hvis man har ambisjoner om å lansere sitt eget øl. Det vi prater om nå er hvor grensene går i forhold til å lage sine egne ettiketter. Servere Vestkyst med orginalettikkett til venner? uten å opplyse om at det er vår versjon?
 
En ting er sikkert, kinn bryr seg på leggen om du bruker deres etikett på flaskene dine, du er en liten fisk i deres hav og egentlig er hver eneste flaske du setter en etikett på gratis reklame for kinn. Du snakker om dette som om det handlet om moral, moral er like subjektivt som individene som snakker om de. Bruk etikettene om du vil, la vær om du vil, gjør det som gir deg best søvn, for til syvende og sist, kinn kunne ikke brydd seg mindre.
 
Kjøper du ett sett der bryggeriet sjøl har satt sitt navn på det er det vel greit. Brygger du ut fra ei oppskrift du har kommet over syns jeg det er greiest å skrive Klone på label. Handler om respekt for fagfolks håndverk.
 
Det juridiske kan du rolig glemme. Det dreier seg vel om kommunikasjon: Hva vil du si med etiketten din?

Jeg vil si noe om det ølet jeg brygger, så for meg blir det feil å kalle ølet Vestkyst, sjøl om jeg holder meg til originaloppskrifta. Vestkyst er det ølet Kinn brygger i Florø. Det jeg brygger er likevel en veldig nær slektning, så jeg har bare døpt det om litt. Vi bor ved en liten innsjø som heter Kalvsjø ("Kesji" for lesere fra Hadeland:)). Espen Lothe bor ved Atlanterhavet, som det unektelig er litt andre dimensjoner over, og driver dessuten et vesentlig større bryggeri enn mitt stakkars "Bergers Bryggeri" - som jeg kaller det på etikettene mine. Så jeg har døpt ølet Kalvsjøkyst, et navn som linker det på en passe ironisk måte til originalen.

Og så liker jeg å lage små tekster som sier noe om ølet. Det er en morsom sjanger, for du har liten plass, så jeg strever ofte ei god stund med dem. For Kalvsjøkyst så den sånn ut sist:

"Kalvsjø er ikke store greiene, og det er vel nokså drøyt å snakke om en kyst her. Men originalen vi hermer etter med dette ølet, er Kinns Vestkyst, Norges mest klassiske IPA. Så når vi brygger den med utsikt over Kalvsjøen, må det bli Kalvsjøkyst.

Små innsjøer har bredder. Og det er ikke så galt å sette seg ned ved Kalvsjøens bredd med et breddfullt glass Kalvsjøkyst."

Da har jeg fått fortalt folk hva slags øl de drikker, og jeg har vist Kinn litt respekt. Og det var det jeg ville.

Jeg mener ikke at du skal tenke som meg eller gjøre som meg; for all del. Men et godt utgangspunkt er å tenke på hva du vil at etiketten skal fortelle.
 
Jeg tenker også at dette handler om kommunikasjon. Tenk deg at du er en som er invitert og som ikke vet noe om ølet han/hun får servert. Om etiketten er til forveksling lik, så vil jo gjesten tenke at det er Kinn sitt øl. Det betyr jo at dersom du har gjort en god jobb med å få det likt, så er det Kinn som får æren. Samtidig er det slik at dersom du har noen avvik i ditt øl, så vil også disse tillegges Kinn. Er det en kommunikasjon man ønsker?
 
Jeg tenker også at dette handler om kommunikasjon. Tenk deg at du er en som er invitert og som ikke vet noe om ølet han/hun får servert. Om etiketten er til forveksling lik, så vil jo gjesten tenke at det er Kinn sitt øl. Det betyr jo at dersom du har gjort en god jobb med å få det likt, så er det Kinn som får æren. Samtidig er det slik at dersom du har noen avvik i ditt øl, så vil også disse tillegges Kinn. Er det en kommunikasjon man ønsker?
Det forutsetter at verten ikke snakker med gjestene sine, det er vel lite sannsynlig? :p
 
Tilbake
Topp