Bruk av Star San

Lurer på hvordan dere bruker Star San. Jeg bruker den til slanger å korker, samt annet utstyr ved behov, men jeg skyller altid med vann etterpå. Er det nødvendig?? Å hvor mye vann tilsetter dere til en dosering??? :jaha:
 
På flaska står det 1oz til 5 Gallon, dvs målekoppeb i toppen på litersflaska har målestreker for 0.5 oz og 1 oz. 5Gallon er vel 19 liter sånn ca?

Du kan vel bruke starsan to til ting, vask og eller sterilisering, Iallefall, bruker du det til sterilisering, så må du ikke skylle etterpå, da er liksom poenget med steriliseringen borte :)
Merker meg at det skummer bra av star san, men folk her tidligere (om du hadde søkt litt først), sier at man ikke skal frykte skummet, så jeg bare lar ting dryppe av, også heller øl oppi, skum eller ei.

Jeg vet ikke om det er forskjeller på blandingsforhold om du skal bruke det til sterilsiering eller vask (tror det er samme), men hvis du bruker til vask, så kan du ikke bruke løsningen omigjen til sterilisering etterpå.

Det virker også som om du kan ta vare på utblandet løsning om du har benyttet den kun til sterilisering, dvs, at karet er vasket fra før, så kan løsningen gjennbrukes noen ganger til.
Har brukt star san bare 2-3 ganger enda selv, så er litt fersk i gamet, men dette er iallefall enklere å forholde seg til enn sterkrens/stoutrens, men det er sikkert en smakssak.

Til vask, er det vel gjerne bedre å benytte PBW kanskje?, vet ikke hvem som er mest økonomisk i bruk dog..
 
Jeg har skaffet meg StarSan og er svært godt tilfreds  med den. Skyller ikke etter å ha brukt den. Og jeg bruker den blandingen som anbefales på flasken:
15ml til 10 liter vann. Har en slik bøtte stående når jeg brygger, samt at jeg har ett par Sprayflasker med samme blanding stående som brukes til å spaye på alt som kan tenkes å forårsake ugreie.  Før brukte jeg Iodofor - luktet jod overalt når jeg brygget - ikke ubehagelig dog. Men dette tapte "kraften" sin etter noen dager, så ny bøtte måtte blandes ved neste brygging. Og etter bruken av dette skyllet jeg alltid selv om det (kanskje) ikke var nødvendig. Så inntil jeg eventuelt går på "en smell" med StarSan føler jeg meg trygg med den. Og - gamle mann som jeg er - skulle jeg ikke leve til langt over hundre år tror jeg nesten mine to
32Oz flasker holder livet ut  ;-))  Billig altså når man først har kjøpt dem.

FredT
 
jeg har bare den lille flaska uten målekopp på, så jeg slår bare en dasj starsann i 3-4 liter vann i gjæringspannet eller fatet, og rister godt, og lar skummet ta seg av resten.. skyller ikke etterpå, og det fungerer bra for meg. meget drøy i bruk ja...
 
FredT skrev:
32Oz flasker holder livet ut  ;-))  Billig altså når man først har kjøpt dem.

Ups, jeg gikk lei av all ventinga på starsan, så når det endelig kom, så krmt, kjøpte jeg en 1gallon og en 32oz flaske.. bør holde noen livstider da.. :)
 
Når vi er inne på starsan, er det vanlig å fylle opp hele bøtta med løsningen (30 liter i mitt tilfelle)? Jeg tenker å ta vare på væsken, hva slags beholdere pleier folk å bruke?
 
Jeg oppbevarer min StarSan-blanding på 9-liter Cornelius mellom slagene, og i vanlig 10-lliters bøtte på bryggedager. Slår da litt rundt og rister der det er behov for det, og dropper småting (oeschlevekt/måleglass/hevert/Cornelluslokk etc.)  i bøtta før bruk. Har også  opplegg med 4 øl på tapp, og her har jeg tenkt å kjøre blandingen fra Corneliusen gjennom slanger og Perlick kranene.
 
StarSan selges også på Vinråstoffhuset i Trondheim, hvor de fører enkelte varer fra Vin & Bar. Stive priser, men kjekt at det finnes i nærheten.
 
La meg bare legge til at:

StarSan er knall! Har ikke hatt noen som helst infeksjonsproblemer fra jeg gikk over fra andre løsninger til StarSan!  :ilike:
 
Takk for alle tipsene,  skal slutte å skylle med vann etterpå. Var bare usikker, så jeg gjorde det for å være sikker.  :) :)
 
Jeg tror jeg gjør det enda enklere og har ikke merket noen problemer ennå.

Vasker det som vaskes skal i Krystal soda, på bryggedagen skylles alt i varmt vann og sprayes med StarSan. Tømmer eller rister av utstyret før bruk.

Meget enkelt og som sagt nada problemas så langt.
 
Er det noen sprayflasker som egner seg godt til starsan?, jeg har en jeg kjøpte et sted, men den fungerer ikke noe særlig når jeg har starsan i den, får av og til en dush, litt fråding, ogsåvidere..  :)
F.eks disse JIF flaskene, fungerer de greit?
 
Kor viktig er det å unngå kontakt med hud, kler, osv. når man bruker  ferdigblanda star san (etter anbefalt dosering)? når eg leser advarsler på flaska får eg nesten lyst til å kjøpe vernebriller og beskyttelsesdrakt. Rekner med at dette sjølvsagt ikkje er nødvendig og at advarslene gjelder den konsentrerte veska, men vil gjerne få litt erfaringer og tips av deko.

Takk på førehand
 
Torvald skrev:
Kor viktig er det å unngå kontakt med hud, kler, osv. når man bruker  ferdigblanda star san (etter anbefalt dosering)? når eg leser advarsler på flaska får eg nesten lyst til å kjøpe vernebriller og beskyttelsesdrakt. Rekner med at dette sjølvsagt ikkje er nødvendig og at advarslene gjelder den konsentrerte veska, men vil gjerne få litt erfaringer og tips av deko.

Takk på førehand
Mener noen tidligere har sagt at du kan drikke ferdigblandet starsan.
Jeg har iallefall håndtert det som vann, og lever enda.

Dette var forøvrig grunnen til at jeg gikk bananas og shoppa noen liter Starsan når tørken var over i Norge, Har Petit sterkrens, og den skal vistnok være like ufarlig utblandet, men har vært litt feig med den i konsentrert form, men sikkert like ufarlig som starsan den også kanskje.

Men ublandet bør du være forsiktig, noe dette er et eksempel på: http://www.facebook.com/photo.php?f...96743020344297.48437.162621863756413&theater
 
Tilbake
Topp