Som biolog skal jeg vokte meg for å gå
for langt inn i kjemien, men jeg kan prøve meg litt. Det er fosforsyra som står for syre-egenskapene i miksen her.
Dodecylbenzensulfonsyra (kaller det DBS) er med i miksen for sine egenskaper som surfaktant og desinfeksjonsmiddel. Surfaktant, eller overflateaktivt stoff, er DBS fordi det har en lipofil, fettelskende, karbonkjede (12 karbon) på den ene siden og en hydrofil (vannelskende) sulfonatgruppe på den andre siden. Antagelig har den fettelskende siden av molekylet evnen til å trenge inn i cellemembranen på enklere organismer, og forstyrre metabolismen til cellen = desinfiseriende effekt. Antagelig "i samarbeid" med fosforsyra. Både DBS og fosforsyre er korrosivt for hud (og dels metaller, kjøkkenbenker m.m.). Dette er ikke noe som hører hjemme i lungene eller på øyne/hud, siden det kan irritere og skade.
Det er også en anbefaling i sikkerhetsdatabladene at man umiddelbart skal vaske av eksponert hud/øyne osv. Dette gjelder selvfølgelig konsentrert stoff først og fremst, men er også gyldig ved fortynnet løsning. Faren ved eksponering (generelt) har et par viktige faktorer: Tid/frekvens/mengde. Kortvarig sjelden eksponering for lite stoff kan kanskje være uproblematisk, men langvarig eller hyppig eksponering og mye stoff kan fremprovosere skader på feks. hud. Det ser ikke ut til å være noen bioakkumulerende effekt av stoffet, og at det skille greit ut av kroppen når det er små mengder. Ja - stoffet er akutt giftig for en del organismer. Hvis det ikke hadde vært dette, så hadde det heller ikke vært av interesse for oss som desinfeksjonsmiddel. Er ikke stressa for det lille som blir igjen i øl - ut fra det jeg leser.
Videre må en huske at væske som tørker fører til en oppkonsentrering av stoffene. Plutselig er det ikke "bare" 45-55 % fosforsyre eller 10-20 % DBS, og de korrosive effektene av stoffet blir sterkere. Det er derfor god grunn til å vaske av stoffet hvis det ikke er viktig å ha en vedvarende desinfeksjonseffekt.
Ett tips kan være å vaske med PBW, skylle av med vann, deretter Starsan. Sistnevnte nøytraliserer også basisk pH og slimete konsistens fra PBW.
Men, deretter skylle av Starsan for å unngå korrosjon. Deretter bruke Starsan igjen rett før senere bruk hvis behov for å sikre at det er desinfisert.
Jeg har på hansker ved Starsan-bruk og anbefaler det samme.