Bruk av SuperMoss

Ørnegård

Norbrygg-medlem
På pakken med supermoss jeg kjøpte i dag står det blant annet: "Place Super Moss in 4 oz of cooled wort. Shake vigorouly. Add mixture to last 10 min. of boil and whirlpool if possible"

Har ikke klart å finne noen på nettet som nevner denne prosessen med å riste ut super moss i avkjølt vørter. Praktiserer folk dette, eller dumper man super moss rett i kok de siste 10 minutt?

Har hittil bruk Irish Moss og den er jo sytalaus slik: bare å hive i kokekaret.
 
Jeg blander det ut i korrekt mengde avkjølt vørter, som jeg får etter å ha målt SG med hydrometer, og rører godt rundt.
 
VonRabben skrev:
Jeg blander det ut i korrekt mengde avkjølt vørter, som jeg får etter å ha målt SG med hydrometer, og rører godt rundt.

Tar du ut vørter tidlig under koking da slik at den får tid til å kjøle ned?
 
Ørnegård skrev:
Tar du ut vørter tidlig under koking da slik at den får tid til å kjøle ned?

Tar ut en prøve for å måle vørterstyrken før kok, så tar den ut 5-10 minutter før den når koketemperatur.
Setter prøven under rennende vann for å kjøle den ned kjapt.
 
VonRabben skrev:
Ørnegård skrev:
Tar du ut vørter tidlig under koking da slik at den får tid til å kjøle ned?

Tar ut en prøve for å måle vørterstyrken før kok, så tar den ut 5-10 minutter før den når koketemperatur.
Setter prøven under rennende vann for å kjøle den ned kjapt.

Takk for svar begge to! Da prøver jeg det.
 
VonRabben skrev:
Ørnegård skrev:
Tar du ut vørter tidlig under koking da slik at den får tid til å kjøle ned?

Tar ut en prøve for å måle vørterstyrken før kok, så tar den ut 5-10 minutter før den når koketemperatur.
Setter prøven under rennende vann for å kjøle den ned kjapt.
Hvorfor ikke bare røre ut i vann?
Jeg er lat, men merker man forskjell?
60 liter vørter feks, 1 dl vann. 6 promille økning av vann før kok..
 
magne1972 skrev:
VonRabben skrev:
Ørnegård skrev:
Tar du ut vørter tidlig under koking da slik at den får tid til å kjøle ned?

Tar ut en prøve for å måle vørterstyrken før kok, så tar den ut 5-10 minutter før den når koketemperatur.
Setter prøven under rennende vann for å kjøle den ned kjapt.
Hvorfor ikke bare røre ut i vann?
Jeg er lat, men merker man forskjell?
60 liter vørter feks, 1 dl vann. 6 promille økning av vann før kok..

Jeg har jo litt avkjølt vørter tilgjengelig, så hvorfor ikke følge oppskriften?

Jeg stemmer for at noen prøver ut med vann og rapporterer tilbake, det verste som skjer er vel at den klumper seg og at man får lite effekt av den.
 
Jeg har brukt vann i årevis :)
Rett fra krana, og måler ikke heller.
Viste ikke at det var oppskrift på den engang :)
 
Jeg pleier å bruke tomme whitelabs rør for å riste gjærnæringen i. gjærnæringen pleier å klumpe seg når jeg hiver det oppi gryta, så jeg tapper en liten skvett vørter oppi et whitelabs rør og rister gjærnæringen godt oppi dette. Du kan jo gjære det samme med supermoss? Bare ha en skvett kaldt vann i whitelabs røret og riste godt.
 
Eg har 30 brygg på samvittigheten, der eg har blanda Super Moss med ca 1 dl vatn, før eg tømmer det i gryta dei siste 15 minutta... Ingen klumping enno... :)
 
Tilbake
Topp