Bruke fryseboks til gjæring

Hei!
Jeg er i startgropa og brygget mitt første øl på Speidel 20 liter igår, det var pils. Nå har jeg tror jeg en bra temp for gjæring av ølet, men jeg ser problemer videre frem.
Er det noen med erfaring med gjæring/ lagring av øl i fryseboks og regulering av denne?
 
Vi gjærer i fryseboks på tredje året nå.  Byttet ut termostaten med en som brukes til drikkevannskjølere, og det funker helt fint.  Eller vet jeg at andre bruker en eller annen type utvendig temperaturstyring som kutter strømmen på de temperatureene du stiller inn.  Søk på UT 100 her på forumet, så finner du masse info.
 
fungerer helt fint det med en ekstern temperaturstyring. Jeg annbefaler kjøleskap isteden, fordi det er mye enklere å bruke hevert/tappe over øllet etterpå da uten å riste opp gjærkaka fra bunnen.
mulig noen her på forumet har en løsning på dette også da  :)
 
Bruker både fryser og kjøleskap.
Fryser er fast innstilt på 2 grader.
Kjøleskapet står oppå et bord (slik at det enkelt kan tappes fra) har varmeplate fra Petit inne i dette, så det er enkelt å justere mellom å kjøle/varme. Må ha varme noen ganger da kjøleskapet står i et kaldt rom.
Jeg bruker UT-200 på alle, men har ikke koblet meg inn på noen elektrisk krets i skapene, styrer strømmen over stikkontakten til skapene og har aldri hatt problemer pga. det. Sensoren(e) sitter tapet på dunker og fat.
 
Hei!
Mange takk for svar, da går jeg for en fryseboks med egen regulator.javascript:javascript:void(0);
 
Tilbake
Topp