Bruke "utgått" hummle

Heisann, tenker å starte på ann igjen med brygging, har laget nytt utstyr i samme slengen så jeg slipper å lage minimun 50l om gangen, fant 3 pakker opnet og utgått hummle i skaper, har vært oppbevart i hver sin pose i en luft tett boks, jeg smakte på pelletsa og smaken sitter i munnen etter 20 min og kjøkkenet dufter humle enda, jeg har tenkt å kjøre eb prøvetur på 25l på det nye plast setter mitt, og i den annledning lurer jeg på om humlen er brukendes, tipper totalt jeg har 300g, i all hovudsk er heg ikke ute etter kvalitets øl, siden det er gammel humle og nytt utstyr, er det verdt å prøve det eller er det å bare kaste det?
 
Det blir jo øl av det, men spørs hvor feinschmecker du er. Du kan jo evt bruke en kalkulator for å beregne alphasyrene, selv om jeg vil anta at det er i bestefall noe vagt. Aromaen er det en annen sak med. Såvidt jeg har skjønt tikker klokka idet humla har blitt utsatt for luft, selv om den er forseglet i ettertid.
 
som sagt, er ett plast sett jeg har bygget for å kunne prøve med ut med andre typer med jevne mellomrom, isten for 50l minimum om gangen
 
Bruker du gammel humle så kan du regne med usmak fra humlen.
Jeg hadde kastet den og kjøpt ny.
 
Som kintii sier kan det være aktuelt å bruke den til surøl, ikke kast den helt enda, kan godt være det er noen her på huset som er interessert :)
 
Eneste gangen jeg har kastet en hel batch med øl var etter å ha tatt sjansen på tvilsom humle.
 
Tilbake
Topp