Hei.
Ny her på forumet, jeg har et par spørsmål til deg, evt dere.
La merke til at dere har 62L på Mash Tun volume, det vil med andre ord si at dere mener det går 62L i en BB60?
Kjøpte to stk BB60 nå i høst, og har brukt/bruker Beersmith 2, men det ble ikke heelt korrekt, tok meg tiden
og målte(veide også vannet bare for å være sikker) litt. Det går ikke mer enn 60L i en BB60, og da er den fyllt HELT til randen.
Med andre ord: er ikke profilen deres(og alle andre som har 62L) feil?
-
Har 47L på Batch Volume i Beersmith(fordi etter min tolkning på beersmith så spør de jo hvor mye du normalt brygger, altså volum i gjæringskar, volume into fermenter, eller tar jeg feil?) og der ligger jeg på 47L. Og da har jeg skylt slik at kokekaret nesten er helt fullt, 59målte liter..
Nå tok jeg å endret den til 50L, slik som haarr skreiv at dem hadde det(les litt lengere opp på siden), men problemet er at da får jeg 61,33L i Boil Volume, og det er det jo ikke plass til..
Nevner igjen at jeg er helt fersk, kun brygget 350L øl, så om jeg har missforstått noe så si gjerne ifra.
Jeg mesker i ombygd 50L ølfat, så akkurat den biten med Mash Tun har jeg iallefall riktig på Beersmith.
Problemet mitt er iallefall at av og til så stemmer ikke skyllevannmengden. Plutselig er det 10liter for lite i kokekaret etter endt skylling av mesk.
Da har jeg fulgt Beersmith 2 sin anvisning ut ifra mitt bryggeri/oppsett der.
Det irriterer meg at jeg ikke får Beersmith`n helt til, og ønsker gjerne at noen kunne hjulpet litt til her, og så beklager jeg om det ble litt rot her og håper at noen gidder å svare på en gammel post.