Bruker profil BB60 Beersmith

Noen som har lagt inn bruker profil for BB60 på beersmith? er ganske ny i programmet og bryggingen generelt så lurte på om noen hadde ett oppsett?:)
 
Spørs jo litt hvordan du brygger, men jeg har
brewhouse efficiency: 77%
mash tun volume: 62L
mash tun weight: 8kg
specific heat: 0.12
deadspace: 5L
top up water: 0
calculate automatically: ja
boil off: 5.8L
boil off as hourly rate: ja
loss to trub: 2L
top up: 0L
batch volume: 50L
fermenter loss: 3L
 
Det blir feil å si "teste profilen".
Vi har brygget over 4500 liter på den profilen og den fungerer for oss.
Men som jeg sa, det spørs hvordan du brygger. Vi kjører 3-stegs partimesking uten skylling eller temperaturjusteringer underveis.
 
Haarr skrev:
Det blir feil å si "teste profilen".
Vi har brygget over 4500 liter på den profilen og den fungerer for oss.
Men som jeg sa, det spørs hvordan du brygger. Vi kjører 3-stegs partimesking uten skylling eller temperaturjusteringer underveis.
Og da skal jeg teste hvordan akkurat denne profilen fungerer med min måte å brygge på :) Så kikker jeg videre eller justerer dersom resultatet ikke blir som ønsket...
 
Haarr skrev:
Det blir feil å si "teste profilen".
Vi har brygget over 4500 liter på den profilen og den fungerer for oss.
Men som jeg sa, det spørs hvordan du brygger. Vi kjører 3-stegs partimesking uten skylling eller temperaturjusteringer underveis.

Hvordan har meskemetoden innvirkning på oppsettet?
 
Effektiviteten kommer an på meskemetoden.
"Loss to trub and chiller" kommer an på hvordan/om du bruker klarning eller om du fjerner det skumlaget på toppen rett før koking. Og hvordan du kjøler (motstrøm/plate/coil).
Boil off kommer an på avsuget i rommet.
 
At boil off kommer ann på avtrekket stemmer vel ikke? Hvor mye som fordamper kommer jo ann på temperaturen, og i ekstreme tilfeller høyde over havet. Vann koker jo på 69c eller noe på mount everest. I bryggesammenheng har vel totale arealet som er mot luft noe å si også?
 
Enig, men Beersmith 2 har en del predefinerte Mash Profiles. Hvilken skal velges med tanke på Beer Brew 60 og en stegs mesking?
 
Det blir feil å si "teste profilen".
Vi har brygget over 4500 liter på den profilen og den fungerer for oss.
Men som jeg sa, det spørs hvordan du brygger. Vi kjører 3-stegs partimesking uten skylling eller temperaturjusteringer underveis.

Beklager å bringe opp en gammel tråd, men jeg ble interessert i hva du mener med 3-stegs partimesking? Har tre brygg med en BB60 og vil prøve ut forskjellige teknikker.

/Øyvind
 
Heisann! Starter opp denne tråden igjen! Skal brygge mitt første brygg med BB60 og tenkte da å bruke profilen som er nevnt her.

Dersom jeg kun skal brygge en halv batch, dvs med 25L maltsett, halverer jeg da alle verdier? Muligens dumt spm, men blir som sagt første brygg§
 
Jeg og lauget mitt har nå brygget endel god-stæsj på "freelance" med BB60g3, og gjør nå det meste etter hodet og rutiner...
Men, har denne Beersmith'n enda mer spesifikke prosedyrer slik at ting som blir kjempebra, kan bli enda bedre?

Jeg har tenker som så at: alle av oss har PC, og halvparten har I-telefon, og den andre halvpart Android.
Det fins vel ingen lisens for ett bryggerlaug generellt, eller noe sånt?
For om alle av oss skulle kjøpt en lisens, hver til sin egen PC, og sin mobil deretter, så blir det jo ganske så dyrt i lengden.
Eller fins det andre løsninger, enn at det fins bare èn administrator som har alt på èn enhet?
 


Hei.

Ny her på forumet, jeg har et par spørsmål til deg, evt dere.

La merke til at dere har 62L på Mash Tun volume, det vil med andre ord si at dere mener det går 62L i en BB60?

Kjøpte to stk BB60 nå i høst, og har brukt/bruker Beersmith 2, men det ble ikke heelt korrekt, tok meg tiden
og målte(veide også vannet bare for å være sikker) litt. Det går ikke mer enn 60L i en BB60, og da er den fyllt HELT til randen.

Med andre ord: er ikke profilen deres(og alle andre som har 62L) feil?

-

Har 47L på Batch Volume i Beersmith(fordi etter min tolkning på beersmith så spør de jo hvor mye du normalt brygger, altså volum i gjæringskar, volume into fermenter, eller tar jeg feil?) og der ligger jeg på 47L. Og da har jeg skylt slik at kokekaret nesten er helt fullt, 59målte liter..

Nå tok jeg å endret den til 50L, slik som haarr skreiv at dem hadde det(les litt lengere opp på siden), men problemet er at da får jeg 61,33L i Boil Volume, og det er det jo ikke plass til..

Nevner igjen at jeg er helt fersk, kun brygget 350L øl, så om jeg har missforstått noe så si gjerne ifra.

Jeg mesker i ombygd 50L ølfat, så akkurat den biten med Mash Tun har jeg iallefall riktig på Beersmith. :p


Problemet mitt er iallefall at av og til så stemmer ikke skyllevannmengden. Plutselig er det 10liter for lite i kokekaret etter endt skylling av mesk.
Da har jeg fulgt Beersmith 2 sin anvisning ut ifra mitt bryggeri/oppsett der.

Det irriterer meg at jeg ikke får Beersmith`n helt til, og ønsker gjerne at noen kunne hjulpet litt til her, og så beklager jeg om det ble litt rot her og håper at noen gidder å svare på en gammel post. :)
 
Hei.

Ny her på forumet, jeg har et par spørsmål til deg, evt dere.

La merke til at dere har 62L på Mash Tun volume, det vil med andre ord si at dere mener det går 62L i en BB60?

Kjøpte to stk BB60 nå i høst, og har brukt/bruker Beersmith 2, men det ble ikke heelt korrekt, tok meg tiden
og målte(veide også vannet bare for å være sikker) litt. Det går ikke mer enn 60L i en BB60, og da er den fyllt HELT til randen.

Med andre ord: er ikke profilen deres(og alle andre som har 62L) feil?

-

Har 47L på Batch Volume i Beersmith(fordi etter min tolkning på beersmith så spør de jo hvor mye du normalt brygger, altså volum i gjæringskar, volume into fermenter, eller tar jeg feil?) og der ligger jeg på 47L. Og da har jeg skylt slik at kokekaret nesten er helt fullt, 59målte liter..

Nå tok jeg å endret den til 50L, slik som haarr skreiv at dem hadde det(les litt lengere opp på siden), men problemet er at da får jeg 61,33L i Boil Volume, og det er det jo ikke plass til..

Nevner igjen at jeg er helt fersk, kun brygget 350L øl, så om jeg har missforstått noe så si gjerne ifra.

Jeg mesker i ombygd 50L ølfat, så akkurat den biten med Mash Tun har jeg iallefall riktig på Beersmith. :p


Problemet mitt er iallefall at av og til så stemmer ikke skyllevannmengden. Plutselig er det 10liter for lite i kokekaret etter endt skylling av mesk.
Da har jeg fulgt Beersmith 2 sin anvisning ut ifra mitt bryggeri/oppsett der.

Det irriterer meg at jeg ikke får Beersmith`n helt til, og ønsker gjerne at noen kunne hjulpet litt til her, og så beklager jeg om det ble litt rot her og håper at noen gidder å svare på en gammel post. :)


Hei.
Jeg har også samme problemer som deg. Har ikke helt kontroll på det med skyllevann og dermed havner jeg ikke alltid riktig ut med OG verdi heller. Jeg har brukt mye tid for å finne ut av profiler/oppsett i BeerSmith, men har ikke fått dette helt til ennå. :-(

Jeg brygger også i en Beer Brew 60 og er helt enig med deg at denne rommer 60 l helt opp til kanten, verken mer eller mindre..
Jeg mener forsåvidt at "Mash tun" = 60 l også blir feil, da "mash tun" (mesketønne) er den indre beholderen som heves senkes i selve bryggeren, og denne har mindre diameter enn 60 l karet og er derfor mindre i antall liter. Jeg har ikke målt den ennå, men tipper at 50 l er mer korrekt.

Det hadde vært fint med oppklaring på dette. Det må da være flere som har erfaringer med BB60 og oppsett i BeerSmith som kan hjelpe oss.. Please!!
 
Mash tun volum er strengt talt ikke noe krise, den er der mer som en alarm grense og har ikke noe med skyllevann å gjøre. Det som har en reel innvirkning på mengde skyllevann er batch size. Batch size er det du normalt sett brygger.

Jeg har laget ett excel ark som kan hjelpe med tilpasning av BS2 profil, har testet denne på BB30 og grainfather. Ta må av diameteren på tønna og fyll det inn i arket. Det gir deg sirka boiloff, så tilpasser du i neste ark resten av profilen. Etter min erfaring er det boiloff som tuller til litt med profilene.
https://www.dropbox.com/s/xck49kj4pa80x86/BeerSmith2 Equipment Profile Set-Up Helper 1.3.xls?dl=0
 
Tilbake
Topp