Brukket tappekran til gjæringsspann

Håkon Bugge

Norbrygg-medlem
tappekran.jpg

Dette er andre gangen dette skjer meg. Virker som om dette er en produksjonsfeil. Noen andre som har opplevd det samme?
 
Kan du for min interesse ta et bilde hvor man ser ned i "røret" så man ser hvor tykt godset er?

Mange har opplevd det samme btw, strammes for hardt.
 
Målte med skyvelær, 2.7 mm.
Men har mistanke om at dette gjelder tappekraner kjøpt ett spesielt sted i Oslo. Derfor lurer jeg på om andre har samme erfaring?
 
Jeg har sett tappekraner som har rød hane som også har sprukket. Så tror ikke det gjelder de på bildet spesielt. Er vel mer med plast som er brukt, godstykkelse, og hvor mye man strammer. Det er o-ringen som tetter, ikke muskelkraften, det holder å tighte mutteren så det sitter fast, hvis gummien i o-ringen er "god nok".
 
Jeg har sett tappekraner som har rød hane som også har sprukket. Så tror ikke det gjelder de på bildet spesielt. Er vel mer med plast som er brukt, godstykkelse, og hvor mye man strammer. Det er o-ringen som tetter, ikke muskelkraften, det holder å tighte mutteren så det sitter fast, hvis gummien i o-ringen er "god nok".
En god regel jeg lærte av en rørlegger i familien er at det aldri er lurt å stramme til alt man kan. Da ryker gjenger og rør.
 
Tror jeg har tatt knekken på 3 eller 4 kraner, og jeg tviler på at det er kvalitetsforskjeller. Forhåpentligvis har jeg lært nå. En viktig grunn til at jeg strammet for hardt for å få tettet ordentlig, var at ingen hadde fortalt meg at gummipakningen skulle sitte på utsiden av karet.
 
Har faktisk aldri knekt en eneste kran, og jeg har brukt kran nesten hele veien. Har fått sourcet noen nye kraner jeg ikke har sett i norge før, som har tjukt gods, og passe myk o-ring som virker å være av veldig god kvalitet. Hadde ikke alle kranene vært opptatte nå så skulle jeg skrudd til en for å se når den knakk.

Edit: Har helt glemt at jeg har tappet de siste dagene. Testet å dra til alt jeg kunne på en slik kran, altså det jeg vil kalle for mongohardt. Jeg vet at problemene viser seg nok over tid, men nå dro jeg til helt unaturlig hardt (antar jeg, antar bare at ingen strammer de SÅ hardt?) og det var ikke noe problem (denne gang). Myk og tykk o-ring og godset er 4.5mm tykt.

Men det er fordi folk strammer for hardt.
 
Sist redigert:
Spørs vel hvor lett den der er å holde rein? Plastkranene plukker du jo fra hverandre på noen få sekunder.

Jeg har akkurat plukka fra hverandre krana til kokekjelen min, og der var det dannet et rimelig solid belegg:(. Nå ligger ståldelene og bader i kaustisk soda. Jeg skal nok gjøre det her litt mer rutinemessig.
 
Jeg har akkurat plukka fra hverandre krana til kokekjelen min, og der var det dannet et rimelig solid belegg:(. Nå ligger ståldelene og bader i kaustisk soda. Jeg skal nok gjøre det her litt mer rutinemessig.

Alt med gjenger har jeg funnet ut at bør renses oftere enn man tror, spes etter øl med høy OG. Legger seg det som ser ut som sirup i gjengene. Derav neste oppsett, gjengefritt.
 
Jeg gjør ikke noe annet enn å ta ut "tappen", og det går ganske greit. Men skal du skille de to delene som "hoveddelen" består av, er det verre. Jeg får det ikke til:). Her er @john petter spesialisten.
 
Alt med gjenger har jeg funnet ut at bør renses oftere enn man tror, spes etter øl med høy OG. Legger seg det som ser ut som sirup i gjengene. Derav neste oppsett, gjengefritt.

Veldig hyggelig å høre deg snakke om neste oppsett:)!

Nå tar jeg ut krana etter bruk, og legger den i maskinoppvaskvann. Etterpå får den en runde i starsan, og jeg passer på at den tørker godt. Men jeg skal nok plukke den helt fra hverandre ganske ofte, også. Det er jo ikke bare i gjengene det legger seg dritt, så jeg veit ikke i hvor stor grad gjengefritt løser problemet. Gjengene er det minste problemet for meg. (Men skruinga er ganske løs i SsBrewTech-sytstemet. Jeg skrur ut krana uten verktøy.)
 
Tilbake
Topp