Brygge ekstrakt: belgisk trappist / dobbel

Nybegynner som ønsker hjelp til denne oppskriften jeg fant på en Belgisk trappistish øl: http://www.homebrewtalk.com/f73/double-drunk-monk-belgian-dark-181950/

Mengdeproblematikk: Batch size er oppgitt til 5 gallons, mens boil size er oppgitt til 3 gallons. Betyr det at man koker 11 liter og fyller med kaldt vann opp til 19 liter når brygget er i gjæringskaret? Har kun gryte på 10 liter tilgjengelig, vil det ha mye å si for sluttresultatet (bruke litt mer humle enn i oppskriften)?

Malt: Ser at oppskriften inneholder rundt 1 kilo knuste korn. Skal jeg legge dette i en tøypose, varme opp vannet, og ta ut posen med korn når temperaturen når 75 grader? Deretter hiver jeg oppi pilsnerekstrakt og koker i 90 minutter?

Humle: Jeg finner ikke Styrian Aurora på Bryggselv... Er Aurora det samme? Finner ikke Hallertau heller, er
Hallertau Mittelfrühdet det samme? Denne er forresten utsolgt, kan jeg bruke en annen humletype?

Sukker: 1.3lbs Belgian Rock Candi Amber. Er dette det samme som brunt kandisukker? Kjøpt i butikken?

Gjær: BryggSelv fører ikke Rochefort Yeast (Wyeast 1762). Kan jeg bruke Wyeast 3787 Trappist High Gravity? Kan denne slanges rett i gjæringstanken, eller bør/må jeg lage en gjærstarter? Andre forslag?

Gjæringsprosess: Er beskrevet som følger - Primary Fermentation (# of Days & Temp): 7 from 62-69, raised by a degree per day. Secondary Fermentation (# of Days & Temp): 3 at 55. Hvor nøye er dette? Jeg har tilgang på bod med 16 grader, og kjellerstue med varmekabler der jeg kan justere noe på varmen.

Takker for alle svar!
 
Ja her var det mange spørsmål! Anbefaler at du leser deg litt opp på ekstraktbrygging med steeping grains. For å prøve å svare på noen av spørsmålene:

- Mengde: Ja, siden du har 10l kjele må du fylle opp med kaldt vann for å nå riktig volum på slutten. Du har også rett i at du må tilpasse mengde humle til sukkerinnhold i vørtern, evt. kan du gjøre som jeg foretrekker - koke med bare en viss mengde av ekstrakten, slik at du får en boil gravity lik den i oppskriften, da trenger du ikke tilpasse noe.

- Malt: Som sagt les deg opp på ekstrakt med steeping grains, men ja du varmer vann opp til litt over 70 om jeg husker rett, også har du oppi krystall/røstet malt og lar de ligge på den temp i ca. 30 min.

- Humle: Google litt om hop replacements, kort sagt er det sikkert mange varianter det går ann å bytte til her og fortsatt få veldig god øl.

- Gjær: Det går sikkert fint med den andre gjærtypen. Med 19l og såpass stor OG kan jeg ikke se for meg å ikke lage starter, hvis ikke må du pitche noe voldsomt med rør. Ser at han som har lagd oppskriften kun pitcha 1 rør uten starter (!) og mener det gikk bra... det er ikke noe jeg ville gjort iallfall.

- Gjæringsprosess: Dette er utvilsomt den viktigste delen (bortsett fra renslighet) i ølbrygging. Virker som om du har gode forutsetninger i boden din, husk på at temp i gjæringskar ofte kan være over romtemp. I tillegg ville jeg vært forsiktig med å la gjæringskaret ha kontakt med gulvet om det er der varmen kommer fra.
 
WLP540 Abbey IV Ale Yeast = 1762 Abbey II.
Sukker kan lønne seg å lage selv,
ellers fører Bryggeland belgisk candisirup.
Ville ikke brukt den gjæren på 16 grader, trives litt varmere.
 
Tilbake
Topp