Brygge i kjelleren

Nå har jeg lest om brygging og spikulert ei god stund, og er i ferd med å få ut fingeren og sette i gang ( :skitbra:)

Jeg har et rom i kjelleren som står tomt, lurer på lage meg et bryggerom der. Da slipper jeg å ha alt mulig utstyr og koking oppe på kjøkkenet. Men; det jeg lurer på er om det er egnet til å drive med øl i. For grunnen til at det står tomt er at det blir fuktig der om sommeren (hus fra femtitallet), så jeg kan ikke lagre ting der.
Frågan blir om dere tror det vil være skadelig for ølet å drive der (organismer i lufta, beer-spoilers). I så fall får jeg bruke kjøkkenet, men da blir hele brygginga mitt i familie-sonen  Kjærringa ->  :neinei:

Det hadde vært stas å ha et eget bryggerom, setter inn en vedovn jeg har stående, luftevifte og en utslagsvask, så er det ready to go. Jeg kan lagre utstyret ute i stedet for i kjelleren om sommeren når det blir fuktig nedi der (?).


I tillegg kan jeg nevne at jeg nå har lest meg opp på en god del teori om bryggeprosessen, men vet ikke hvordan jeg skal ordne det praktiske. Gode råd mottas med takk! Eventuelt om det finnes en sensei, guru, læremester på Toten som vil ha en læregutt så hadde det vært flott å se hvordan det foregår in-real-life.

Edit: Skal rett på maltbrygging, ikke noe tull. Men jeg er litt bekymret, for jeg kan ikke kjøpe ei dyr kvern i første omgang. Forslag?
 
samma hvor du brygger, det er jo mange som brygger ute om sommeren tilogmed. du skåner ølet fra skadelige omgivelser uansett med koking og tett gjærbøtte

det står vel egentlig mer på det praktiske. du bør ha utslagsvask, tilgang på kaldtvann, avtrekksvifte og strøm for varmekilde.
det som er greit er å ha et rom du kan søle litt i, med sluk og gulv som kan vaskes (rå betong anbefales ikke, da vil det begynne å lukte fyllik i huset ditt etterhvert)

maltmølle blir ikke så kjempedyrt hvis du bestiller fra US. feks den billigste mølla fra crankandstein
http://www.crankandstein.net/index.php?main_page=product_info&cPath=7&products_id=10&zenid=2c086559ae8e1952425bc27c463780af

og en ting.. alt annet enn maltbrygging er ikke tull :neinei:.. jeg syns maltekstrakt og spesialmalt er avansert nok :cheeky:.

bra at det er tilvekst av bryggere i området :skitbra:
 
Velkommen til oppslukende hobby!

Jeg bruker vaskerommet i kjelleren (hus fra 1963) til brygging, men har heldigvis ikke problem med fukt.
Vurderer å få avrettet gulvet bedre, og eventuelt lagt flis, for lettere å bli kvitt sølet.
Har sluk og utslagsvask (fikk en som hadde vasken på feil side, kjøpte en annen 200,- på Finn.no), og 2 (medfølgende) kraner med gardenakobling, så jeg kan bruke hageslanger frem til kjølespiral og til fylling og spyling av de ulike karene jeg bruker.

Enig i at du ikke må rett på maltbrygging for å få godt øl, men det er uansett fritt frem.
Tror du får kjøpt knust malt fra de fleste leverandørene her om du spør, hvis ikke er det sikkert noen hjemmebryggere innen rimelig radius som kan hjelpe deg med knusing av malt.
 
Kjekt å få konstruktiv tilbakemelding!

Er det en viss fare for å få med noe humbug hvis jeg flasker ølet i kjelleren når lufta er fuktig der? Og å lagre utstyret et annet sted er antakelig lurt?

En annen ting jeg lurer på er om det er noen som har en peker til noe god info på nettet om hvordan jeg skal mekke det første opplegget til mesking?
 
Hvis du har lyst så kan du ta deg en snartur til Gran(ikke TOTEN, men HADELAND  ;D) så kan du se på mitt opplegg før du bestemmer deg for hvordan du vil lage ditt eget.
Et tips er også at biblene(i alle fall mine) innen brygging "Moderne Hjemmebrygging" av Lars Bjørnstad og "How to brew" av John Palmer bør være på plass i heimen før du går i gang!

Når det gjelder fukt i kjelleren så er aldri det spesielt bra uansett brygging eller ikke og bør generelt utbedres før det går riktig galt ....
 
Leif T skrev:
Er det en viss fare for å få med noe humbug hvis jeg flasker ølet i kjelleren når lufta er fuktig der? Og å lagre utstyret et annet sted er antakelig lurt?

Det ville jeg ikke være det minste bekymret over. MEN, lagring av selve malten bør ikke skje i en fuktig kjeller. Den må lagres tørt.

Martinsen skrev:
Når det gjelder fukt i kjelleren så er aldri det spesielt bra uansett brygging eller ikke og bør generelt utbedres før det går riktig galt ....
Med hensyn til øvrige disponenter over familieøkonomien ser ut som om du har et veldig godt påskudd til å gjøre noen sikkerhetsmessige oppgraderinger i hjemmet!  :yes:
 
Takk til Martinsen, som har vist meg sitt eget opplegg, og de viktigste "dos and don'ts". Jeg kommer til å starte et pilotprosjekt på kjøkkenet, med rimelige kjølebokser og gammel kjele til å koke i. Har veldig lyst til å gjøre i stand bryggeri i kjelleren, men nå er det viktig å komme i gang med selve bryggingen. Det er strengt tatt ølbryggingen jeg er mest interessert i og ikke oppussing...  :brygging:

Jeg har bestilt flere bøker, begynte jo -om ikke i feil ende, så i alle fall på et litt teoretisk nivå med Designing great beers.

Også må jeg si at jeg er imponert over aktiviteten på forumet her! Diskusjonene må være et flott tilskudd til brygging som hobby, i stedet for å sitte i hver sin dal og pønske  :jaha:
 
Har stor forståelse av at brygging er bedre enn ombygging, men om det er så fuktig i kjelleren din som du sier, ville jeg få noen til å se på det.

Utrivelig om dere våkner nede i kjelleren en morgen alle sammen. Et par ventiler og luftavfukter vil avhjelpe mye. Uansett om du skal brygge i kjelleren trenger du avtrekk for å få den fuktige luften ut.
 
Hvis jeg var ny i faget å hadde lyst til å lage meg eget bryggerutstyr så ville jeg ha besøkt så mange hjemmebryggere som mulig for å se hvordan de gjør det. Enten lærer du hvordan du bør gjøre det eller så lærer du hva du ikke bør gjøre det.  Det er sikkert mulig å låne utstyr av andre å for å prøve seg litt.

Man trenger ikke finne opp hjulet på nytt ;-)

Lykke til.
 
Takk for det. "How to brew" og et par andre bøker kom i postkassa i går, mye nyttig lesing. Hvis det er flere bryggmestere på Toten eller i omegn så si ifra, spennende å se hvordan folk "jobber".

Apropos bryggemester, gikk glipp av Brewmasters på Disco forrige onsdag, det skal ikke gjenta seg. Noen som vet om episodene ligger på nettet noe sted jeg slipper å laste ned? Kan godt hende det ligger på en sharing-side, men har holdt meg unna disse foreløpig.
 
Også, angående å drenere huset på nytt så ser jeg nytten av det. Kjelleren er relativt godt ventilert, men det medfører jo at den blir kald om vinteren. Det er nok ikke fare for at huset detter ned. Jeg oppdaget at det ble rått i fjor sommer da det regnet mye. Mye av grunnen var at vannet fra takrennene gikk rett i bakken ved siden av huset  :bank2: Forrige eier gjorde noen lettvinte løsninger. Jeg leder vannet vekk nå. 
Men med drenering ville kjelleren bli bra nok til å bruke som rom, så jobben står på lista. Men, som flere sikkert har erfart blir slike lister ganske omfattende... Planer om å bytte vinduer på hele huset, isolere loftet, tak over inngangen/utvide gangen, ny garasje. Jeg holder øye med at kjelleren er godt ventilert inntil videre, altså.
 
Forresten, trenger å tette med noe slags slange rundt en falsk bunn i meskekaret. Hvilken type er egnet til å bruke der?
 
Er det en god idè å lage falsk bunn i meskekaret av aluminium? Eller er rustfritt stål bedre? Kan få tak i perforerte plater av begge materialer.
 
Si ifra om du serverer meg slikt øl da, vil ikke drikke øl som evt kan være medvirkende årsak til alzheimers.. :)

Er vel ikke bra å kombinere aluminium og vesker med lav ph?
 
Både stål og aluminium brukes da til kokekjele? Hvorfor er det noe farligere om det brukes i meskekaret?
 
olavgn skrev:
Fant i alle fall denne tråden: http://www.homebrewtalk.com/f11/faq-aluminum-pots-boil-kettles-49449/
Slår vaffal hull på myten om sammenhengen mellom aluminium og alzheimers :) Men hva er det passive oxyde-laget som nevnes, og hvordan kan man isåfall bytte opp et slikt et på ein silbunn?

Ah, spurte legen min som sa dette, ha vært et forsøk på å bruke alu istedet for kopper i vannrør, noe som vistnok var litt uheldig pga utskilling, men hvis alu nå er helt greit så er det vel tut og kjør

Ser den med alu-kokekjele.. hm.. fankern ass.. kan ikke ha rett altid heller :)
 
Tilbake
Topp