Brygge i labb dunk??

Ah, jeg skjønner, Det renderer jo spørsmålet mitt litt ugyldig, hehe.

Grunnen til at jeg lurte var at jeg sitter litt på gjerdet ved neste utstyrsoppgradering. Jeg er ikke sikker på om jeg vil ha induksjonsplate eller elementer rett i kjelen.

Mats Ø. skrev:
Ah, jeg skjønner, Det renderer jo spørsmålet mitt litt ugyldig, hehe.

Grunnen til at jeg lurte var at jeg sitter litt på gjerdet ved neste utstyrsoppgradering. Jeg er ikke sikker på om jeg vil ha induksjonsplate eller elementer rett i kjelen.

Selv er jeg iallefall glad for å ha utstyr jeg synes er tipp topp til koken, Rustfritt er jo rustfritt og den induksjonsplata er jo av god tysk kvalitet. Det har sikkert ikke så mye å si men tenker på at du skal opp i hundre grader i denne kjelen. Slipper å tenke på svidd vørter og denne kjelen og induksjonsplata er noe jeg ser for meg jeg kommer til å bruke i mange år, så for meg er det en langtidsinvestering.

svennolavs skrev:
Noen måte å unngå å svi vørteren med elementer?

Elementer med lav effekttetthet. ULWD eller noe slikt tror jeg de heter. Ultra Low Watt Density eller noe. Dvs at effekten er spredt ut over et større element.

Du får like mye effekt av et slikt element som et "vanlig". Forskjellen er at de er større/lengre, så den samme effekten blir mer spredt utover.

Mr.Baggins skrev:
Tilgang til Labb-dunker er stor? Jeg skulle hatt noen slike, men Felleskjøpet har de ikke lenger. Har du kanskje andre plasser du får de fra?
Formulerte meg litt dårlig. Vi har mange hjemme på gården etter å ha hatt hunder i alle år. Bruker de til andre ting på gården også. Kjekke dunker.
Har hørt Felleskjøpet får de inn igjen bare de finner ny leverandør. De har etter hva jeg har skjønt ikke levert de som har vært i butikkene tilbake så finner du en som ligger litt avsides, spesielt fra bryggere, vil du nok få tak i.
Skulle du være i nærheten av Fåvang noen gang så hadde Felleskjøpet her fremdeles Labbdunker sist jeg var innom.

Et anna alternativ er to gjæringskar oppi kvarandre, der du borer masse hol i det innerste og bruker det som silbunn/maltrør. Har vurdert å prøve dette sjølv, då du i verste fall ødelegger ei bøtte til hundrelappen.

Hallo..  Vært litt stille i det siste. Hatt mye å gjøre. Hva slags Pumpe kan jeg kjøpe. Tenker å pumpe vørteren rundt i meskekaret. Dvs. Pumpe ut i en vannkoker og så inn på toppen i meskekaret igjen. Men har ikke lyst å kjøpe ei himla dyr Pumpe. Noen som he ei Pumpe å anbefale?

Bare for å være sikker på hva du mener. Du skal pumpe det inn i et kobberrør, og ikke inn i selve vannkokeren?

For en tid siden så var det noen som fant ei pumpe på ebay til rundt 400kr. Hvis det var 12v eller 230v husker jeg ikke. Dessverre aner jeg ikke hvordan finne igjen tråden. Hvis den som kjøpte pumpa leser dette så er vi heldige. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Fint. Tok en råkjangs og kjøpte ei pumpe idag. Huske ikke helt å den hete, gidde ikke leite etter linken. Men ligner på den dere henviser til.  Hva størrelse er det man må ha på kuleventilen? 1/2"?.

En ting man må bør tenke på (som jeg ikke gjorde) er å plassere tappekranen for HLT over varmeelementet.
Jeg brygget i går, og fikk hyggelig besøk midt under brygginga. Kjekt med besøk, men det går litt utover konsentrasjonen. Det var fint vær så vi gikk ut i sola mens skyllingen pågikk. Da skjedde det som ikke skal skje. Hadde glemt å koble fra varmeelementet og vannstanden gikk under elementet. Bildet sier alt
image.jpg

Tilbake
Topp