Brygge mindre batch enn oppskrift

De fleste oppskrifter jeg har sett rundt om er jo ofte beregnet på å gi ca 23-25L klar til gjæring.
For meg er det litt i overkant da jeg ikke drikker så mye øl, men etter hvert som jeg leser mer og mer har jeg ønske om å teste ut litt mer.

Derfor lurer jeg før jeg går i gang med all-grain, hvordan er det egentlig å redusere oppskrifter, feks med 50%?
Er klar over at det er like mye jobb å brygge 5-10L som 60L, men syns det er bortkastet å brygge masse mer enn jeg trenger.

Er det noen andre ulemper ved å brygge små batcher utenom det nevnte over? Kan jeg feks fint brygge 10L i 30L gjæringskar? Eller bør jeg da kjøpe mindre kar? Eventuelt noe annet jeg bør tenke på når jeg reduserer oppskrifter?
 
De fleste oppskrifter jeg har sett rundt om er jo ofte beregnet på å gi ca 23-25L klar til gjæring.
For meg er det litt i overkant da jeg ikke drikker så mye øl, men etter hvert som jeg leser mer og mer har jeg ønske om å teste ut litt mer.

Derfor lurer jeg før jeg går i gang med all-grain, hvordan er det egentlig å redusere oppskrifter, feks med 50%?
Er klar over at det er like mye jobb å brygge 5-10L som 60L, men syns det er bortkastet å brygge masse mer enn jeg trenger.

Er det noen andre ulemper ved å brygge små batcher utenom det nevnte over? Kan jeg feks fint brygge 10L i 30L gjæringskar? Eller bør jeg da kjøpe mindre kar? Eventuelt noe annet jeg bør tenke på når jeg reduserer oppskrifter?
Kjøp 15-liters bøtter hos Jula; de er billige og gode. Du lager hull sjøl til gjærlås og kran; det er ingen stor jobb. Ellers er jeg usikker på om det er noen ulempe ved å gjære med så stort frirom som 20 liter; det måtte vel være om du da ikke blir helt fri for å ha en liten del oksygen som du ikke blir helt kvitt. (Det der aner jeg faktisk ikke hvordan det forholder seg med:(.)

Forresten: Når du uansett ikke drikker så mye, ville jeg helt klart satsa på å brygge no sparge. Det koster noen kroner mer i malt, men det blir ikke store summen på et brygg. Og så forenkler du prosessen kraftig - og kan være helt trygg på at kvaliteten på vørteren er topp.
 
De fleste oppskrifter jeg har sett rundt om er jo ofte beregnet på å gi ca 23-25L klar til gjæring.
For meg er det litt i overkant da jeg ikke drikker så mye øl, men etter hvert som jeg leser mer og mer har jeg ønske om å teste ut litt mer.

Derfor lurer jeg før jeg går i gang med all-grain, hvordan er det egentlig å redusere oppskrifter, feks med 50%?
Er klar over at det er like mye jobb å brygge 5-10L som 60L, men syns det er bortkastet å brygge masse mer enn jeg trenger.

Er det noen andre ulemper ved å brygge små batcher utenom det nevnte over? Kan jeg feks fint brygge 10L i 30L gjæringskar? Eller bør jeg da kjøpe mindre kar? Eventuelt noe annet jeg bør tenke på når jeg reduserer oppskrifter?
Jeg synes dette var en god ide, og skulle ønske jeg brygget mindre batcher da jeg startet med all-grain selv. Du kan greie deg med billigere utstyr, får flere gøye bryggedager, bygger raskere opp erfaring og kan ha større variasjon i øl. @gustavf har en tråd et eller annet sted her med ganske lettvint utstyr (alt kan vaskes i oppvaskmaskin!) for all-grain i størrelsene du nevner.

Hvis du ikke har bryggemaskin, så er den største tekniske ulempen kanskje at mindre batcher holder temperaturen dårligere, som kan være litt knotete under meskinga. Med 30 liter synker temperaturen nesten ingenting i løpet av en halvtime, mens med 10 liter må du kanskje gjøre noe aktivt eller isolere bedre. Med så lite som 10 liter kan du jo til og med vurdere å meske i en kjølebag (?), ellers bruker noen å surre liggeunderlag rundt gryta har jeg sett. Eller bare la den stå på kokeplata og sjekke og justere litt oftere.
 
De fleste oppskrifter jeg har sett rundt om er jo ofte beregnet på å gi ca 23-25L klar til gjæring.
For meg er det litt i overkant da jeg ikke drikker så mye øl, men etter hvert som jeg leser mer og mer har jeg ønske om å teste ut litt mer.

Derfor lurer jeg før jeg går i gang med all-grain, hvordan er det egentlig å redusere oppskrifter, feks med 50%?
Er klar over at det er like mye jobb å brygge 5-10L som 60L, men syns det er bortkastet å brygge masse mer enn jeg trenger.

Er det noen andre ulemper ved å brygge små batcher utenom det nevnte over? Kan jeg feks fint brygge 10L i 30L gjæringskar? Eller bør jeg da kjøpe mindre kar? Eventuelt noe annet jeg bør tenke på når jeg reduserer oppskrifter?
Jeg gikk over til å brygge 12,5L batcher temmelig raskt etter at jeg begynte å brygge av samme årsak som du nevner. Jeg brygger i maskin, så temperaturstabilitet som @Dag Hovland nevner er jo ikke noen utfordring for meg. Etter at jeg begynte med lukket overføring til fat har imidlertid tilbakesug fra gjærlåsen vært en utfordring når jeg gjærer i gjæringsskap med kjøling. Med bare halvfullt gjæringskar får jeg undertrykk under kjøling før gjæreringa kommer i gang. Hadde ikke dette problemet når jeg gjæret i julabøttene med mindre headspace som @Finn Berger foreslår, som forøvrig er helt utmerkede gjæringskar som jeg selv fikk anbefalt her inne. Løsningen for meg var å vente med å sette på gjærlås til gjæringa var i gang, men nå har jeg fått meg en slik.
 
De fleste oppskrifter jeg har sett rundt om er jo ofte beregnet på å gi ca 23-25L klar til gjæring.
For meg er det litt i overkant da jeg ikke drikker så mye øl, men etter hvert som jeg leser mer og mer har jeg ønske om å teste ut litt mer.

Derfor lurer jeg før jeg går i gang med all-grain, hvordan er det egentlig å redusere oppskrifter, feks med 50%?
Er klar over at det er like mye jobb å brygge 5-10L som 60L, men syns det er bortkastet å brygge masse mer enn jeg trenger.

Er det noen andre ulemper ved å brygge små batcher utenom det nevnte over? Kan jeg feks fint brygge 10L i 30L gjæringskar? Eller bør jeg da kjøpe mindre kar? Eventuelt noe annet jeg bør tenke på når jeg reduserer oppskrifter?
Jeg gjør dette ofte – og alltid når det er nye oppskrifter som skal testes. Det er stort sett bare å halvere alt. Kanskje bortsett fra bryggevannet, om du har en kompaktbrygger. (Man må ta hensyn til det som kalles ”deadspace” – altså vannet/vørteren under maltrøret.) Kjøp Julabøtter med lokk, som Finn nevnte. Koster ingenting, og er potte tette.
 
Gode tips, skal kikke litt nærmere på det, men altså man kan fint brygge mindre batcher i en 36L kjele eller bryggeapparat? Ser feks netthandelen sin er hele 50-60L, da blir det kanskje for stort til å brygge smått?

Julabøttene så ålreite ut de, perfekt størrelse.
 
Gode tips, skal kikke litt nærmere på det, men altså man kan fint brygge mindre batcher i en 36L kjele eller bryggeapparat? Ser feks netthandelen sin er hele 50-60L, da blir det kanskje for stort til å brygge smått?

Julabøttene så ålreite ut de, perfekt størrelse.
Usikker på om den store fra netthandelen egner seg. Det blir gjerne mye deadspace i disse. F.eks kan du brygge med 2 kg malt i en GF 30, mens i den store (G70) er grensen 5,5 kg.
 
Når jeg brygger 12,5l bruker jeg kun 36l kjele og har i alt vannet. Brygger ofte onesparge i en kjele når jeg tester nye momenter eller brygger øl som har lavt konsum av, Når jeg brygger øl som tar lang tid og det som går en del av (typisk Saison til sommeren og lagerøl) så kobler jeg 36l meskekjelen sammen med en 50l kokekjele og har en egen i tillegg til skyllevann for å brygge mer om gangen. Har aldri hatt eller testet en bryggemaskin så kan ikke uttale meg om det, men kjeler kan brukes fleksibelt og jeg kan brygge fra 10l til 45l med enkle grep uten at småbatchene blir for tidkrevende mtp rengjøring av masse utstyr. 36l kjelen har jeg benyttet i over ti år og uansett hva jeg skulle finne på så kommer jeg til å få bruk for den.

Å brygge småbatcher er det jeg gjør mest av. Både for å teste nye oppskrifter og pga det er enkelt, kjapt og lett å få til selv i en hektisk hverdag. Man trenger kun en kjele, varmekilde og et gjæringskar med ditto rengjøring.

Bruker en 15l gjæringsdunk. Mindre å vaske og tar mindre plass.
 
Masse gode råd her. Jeg brygger alltid batcher mellom 12 og 15 liter (ferdig flasket) og startet med et enkelt BIAB-oppsett. Temperaturstabilitet og temperaturkonformitet i mesken var definitivt en utfordring, og hovedgrunnen til at jeg gikk over til Grainfather med kit for små batcher. Jeg går ikke tilbake til BIAB, siden jeg liker den automatiserte meskeprosessen i Grainfather mye bedre enn meskingen i BIAB.

En ting man skal være klar over er at en del ting går raskere ved små batcher. Oppvarming og nedkjøling, for eksempel. Det kan påvirke timingen i prosessen noe, spesielt ved flernivåmesking og kanskje også ved sene humletilsetninger og nedkjøling (jeg har ofte en liten hopstand under nedkjøling ved 70-80 grader).

Jeg gjærer i de utskjelte bøttene fra Youngs og har bøtter på både 15 liter og 10 liter. De fra Jula er også fine, og jeg bruker en slik til flasking. Jeg pleier å fordelen vørteren slik at ca 1/4-1/3 av bøtta er fritt rom over vørteren. 10-literne er også fine til split-batch gjæring dersom man vil teste f.eks. ulike gjærsorter mot hverandre eller ulik tørrhumling mm.
 
Skjønner, så skal man brygge mindre batcher så er BIAB veien med andre ord.
Ikke nødvendigvis... Jeg brygger på en Speidel BM20 der fulll kapasitet er 23-25 liter ferdig vørter. Litt kreativ triksing med mengden meskevann/skyllevann gjør at jeg kan skalere ned til 12,5-13L til gjæring... no-sparge er jo seff også en opsjon her.
Skal man ned til f.eks. 10L batcher må man ty til et kortere maltrør som er rådyrt ekstrautstyr... Dette på grunn av Speidel sin noe spesielle virkemåte.
Jeg fikk selv tak i dette rimelig på finn og bruker det når jeg skal teste ut oppskrifter.

+1 for Julabøttene til formålet.
 
Når jeg brygger 12,5l bruker jeg kun 36l kjele og har i alt vannet. Brygger ofte onesparge i en kjele når jeg tester nye momenter eller brygger øl som har lavt konsum av, Når jeg brygger øl som tar lang tid og det som går en del av (typisk Saison til sommeren og lagerøl) så kobler jeg 36l meskekjelen sammen med en 50l kokekjele og har en egen i tillegg til skyllevann for å brygge mer om gangen. Har aldri hatt eller testet en bryggemaskin så kan ikke uttale meg om det, men kjeler kan brukes fleksibelt og jeg kan brygge fra 10l til 45l med enkle grep uten at småbatchene blir for tidkrevende mtp rengjøring av masse utstyr. 36l kjelen har jeg benyttet i over ti år og uansett hva jeg skulle finne på så kommer jeg til å få bruk for den.

Å brygge småbatcher er det jeg gjør mest av. Både for å teste nye oppskrifter og pga det er enkelt, kjapt og lett å få til selv i en hektisk hverdag. Man trenger kun en kjele, varmekilde og et gjæringskar med ditto rengjøring.

Bruker en 15l gjæringsdunk. Mindre å vaske og tar mindre plass.
Takk for god info, har lenge gått litt frem og tilbake om jeg skal kjøpe meg et BIAB sett eller maskin på netthandelen, men ut ifra det du beskriver her er kjele (biab settet) veldig allsidig og kan brukes til de fleste formål, praktisk hvis jeg noen gang ønsker å brygge større batch av et øl jeg treffer godt på :)
Antar også de fleste kjeler i denne størrelse ikke er høyere enn 55cm? Er 55cm fra platetopp til kjøkkenvifte, så bør ikke være mye mer enn 40cm høyde.
 
Masse gode råd her. Jeg brygger alltid batcher mellom 12 og 15 liter (ferdig flasket) og startet med et enkelt BIAB-oppsett. Temperaturstabilitet og temperaturkonformitet i mesken var definitivt en utfordring, og hovedgrunnen til at jeg gikk over til Grainfather med kit for små batcher. Jeg går ikke tilbake til BIAB, siden jeg liker den automatiserte meskeprosessen i Grainfather mye bedre enn meskingen i BIAB.

En ting man skal være klar over er at en del ting går raskere ved små batcher. Oppvarming og nedkjøling, for eksempel. Det kan påvirke timingen i prosessen noe, spesielt ved flernivåmesking og kanskje også ved sene humletilsetninger og nedkjøling (jeg har ofte en liten hopstand under nedkjøling ved 70-80 grader).

Jeg gjærer i de utskjelte bøttene fra Youngs og har bøtter på både 15 liter og 10 liter. De fra Jula er også fine, og jeg bruker en slik til flasking. Jeg pleier å fordelen vørteren slik at ca 1/4-1/3 av bøtta er fritt rom over vørteren. 10-literne er også fine til split-batch gjæring dersom man vil teste f.eks. ulike gjærsorter mot hverandre eller ulik tørrhumling mm.
Litt redd for temp kontroll på mindre mengder vann ja, hmm.
 
Ikke nødvendigvis... Jeg brygger på en Speidel BM20 der fulll kapasitet er 23-25 liter ferdig vørter. Litt kreativ triksing med mengden meskevann/skyllevann gjør at jeg kan skalere ned til 12,5-13L til gjæring... no-sparge er jo seff også en opsjon her.
Skal man ned til f.eks. 10L batcher må man ty til et kortere maltrør som er rådyrt ekstrautstyr... Dette på grunn av Speidel sin noe spesielle virkemåte.
Jeg fikk selv tak i dette rimelig på finn og bruker det når jeg skal teste ut oppskrifter.

+1 for Julabøttene til formålet.
19k på bryggeutstyr på nåværende tid er helt uaktuelt :p
Motivasjonen foreløpig er å kunne drikke forskjellig øl til en rimeligere pris enn polet, med en speidel må jeg brygge til jeg blir pensjonist for å tjene det inn :p
 
Kjelene er ca 40cm standard høyde. Jeg legger et håndkle rundt gryta og stikker innom og tar ut noen litermål med vørter og heller oppå toppen igjen innimellom. Så lenge jeg ikke sirkulerer med pumpe er det ikke store varmetapet. Er restvarme i kokeplata også som reduserer varmetapet.

At det er så mye billigere å brygge øl enn å kjøpe ved lavt konsum kan fort bli en myte. Gjæringa er nøkkelen til godt resultat og det største bidraget til å heve kvaliteten på ølet jeg brygger har vært investeringer i utstyr for å kontrollere gjæring.
 

Vedlegg

  • B628DDB8-C23F-4818-94DC-3918F1FD16EC.jpeg
    B628DDB8-C23F-4818-94DC-3918F1FD16EC.jpeg
    78 KB · Sett: 18
Sist redigert:
Takk for god info, har lenge gått litt frem og tilbake om jeg skal kjøpe meg et BIAB sett eller maskin på netthandelen, men ut ifra det du beskriver her er kjele (biab settet) veldig allsidig og kan brukes til de fleste formål, praktisk hvis jeg noen gang ønsker å brygge større batch av et øl jeg treffer godt på :)
Antar også de fleste kjeler i denne størrelse ikke er høyere enn 55cm? Er 55cm fra platetopp til kjøkkenvifte, så bør ikke være mye mer enn 40cm høyde.
Du får 15 cm klaring. Litt trangt, men det går. Og så må nok kjelen løftes vekk når du skal kjøle, tror jeg. Men med små batcher bør ikke det være noe problem.

Jeg brygger halve batcher - 13 liter til gjæring - med både mesking og koking i en vanlig 36 liters kjele. Det går helt utmerket. Da beregner jeg så jeg får 20-22 liter til kok, og hvis du brygger uten skylling ("no sparge"), får du et såpass stort volum væske under meskinga at problemet med varmetap blir lite. Og så lenge kjelen står på en varmekilde, kan du jo bare justere med å gi litt varme underveis.

Dette er ikke BIAB-brygging. Jeg har kran på kjelen, og bruker en falskbunn, og dessuten meskepose i tillegg. Jeg tapper vørteren over i ei gjæringsbøtte, hiver ut posen med brukt malt ("mask"), skyller kjelen, og heller vørteren tilbake i kjelen til kok. Ikke nevneverdig mer plundrete enn BIAB-brygging i streng forstand, og jeg får en reinere vørter til kok, hvilket jeg mener er et poeng. Litt mer utstyr, siden du ikke trenger kran og falskbunn til rein BIAB-brygging, men det er en moderat investering.
 
Misforstå meg rett: Det ble godt øl på den måten også, men prosessen var vanskelig å gjenskape godt fra gang til gang.
Du vil vel neppe få andre variasjoner enn at alkoholprosenten kan variere med et par-tre tiendeler? Og så får man vurdere om det er til å leve med:).

Det er jo plenty av andre forhold som også vil kunne variere og som ikke påvirkes av utstyrsvalget, og som jeg vil påstå påvirker smaken mer.
 
Sist redigert:
Du vil vel neppe få andre variasjoner enn at alkoholprosenten kan variere med et par-tre tiendeler? Og så får man vurdere om det er til å leve med:).

Det er jo plenty av andre forhold som også vil kunne variere og som ikke påvirkes av utstyrsvalget, og som jeg vil påstå påvirker smaken mer.
Det har noe med ro i sjelen å gjøre. Litt uoppmerksomhet, og vips har man temperaturer langt opp på 70-tallet eller ned på 50-tallet. Det man enkelt kan ha full kontroll med kan man fjerne fra usikkerheten når man skal forbedre bryggeprosessen.

Jeg må ærlig innrømme at jeg også har utnyttet muligheten til å spise lørdagsfrokost med familien mens meskingen går av seg selv mer enn en gang. Timer på oppvarming av meskevannet er også en attraktiv løsning som gjør at jeg ikke ser meg så mye tilbake. Stå opp - røre inn malt - spise frokost - starte skylling - osv er en komfortabel start på bryggedagen.

Når alt det er sagt: I retrospekt angrer jeg ikke på at jeg startet med BIAB. Det er en lærerik måte å brygge på, krever lite dyrt utstyr, og det gjør at man skjønner prinsippene bedre enn om man går rett på en maskin med automatikk. Uten den erfaringen er det ikke sikkert jeg ville hatt kunnskapen til å velge riktig maskin til mine behov. Jeg vil anbefale alle å begynne med enkelt utstyr. Man må ha litt erfaring for å forstå hvilket utstyr man faktisk trenger, og om man begynner enkelt, så kan man som regel bruke det meste av det enkle utstyret videre i prosessen. Eksempelvis bruker jeg fortsatt BIAB-kjelen og kokeplata for å varme skyllevann.
 
Sist redigert:
Det har noe med ro i sjelen å gjøre. Litt uoppmerksomhet, og vips har man temperaturer langt opp på 70-tallet eller ned på 50-tallet. Det man enkelt kan ha full kontroll med kan man fjerne fra usikkerheten når man skal forbedre bryggeprosessen.

Jeg må ærlig innrømme at jeg også har utnyttet muligheten til å spise lørdagsfrokost med familien mens meskingen går av seg selv mer enn en gang. Timer på oppvarming av meskevannet er også en attraktiv løsning som gjør at jeg ikke ser meg så mye tilbake. Stå opp - røre inn malt - spise frokost - starte skylling - osv er en komfortabel start på bryggedagen.

Når alt det er sagt: I retrospekt angrer jeg ikke på at jeg startet med BIAB. Det er en lærerik måte å brygge på, krever lite dyrt utstyr, og det gjør at man skjønner prinsippene bedre enn om man går rett på en maskin med automatikk. Uten den erfaringen er det ikke sikkert jeg ville hatt kunnskapen til å velge riktig maskin til mine behov. Jeg vil anbefale alle å begynne med enkelt utstyr. Man må ha litt erfaring for å forstå hvilket utstyr man faktisk trenger, og om man begynner enkelt, så kan man som regel bruke det meste av det enkle utstyret videre i prosessen. Eksempelvis bruker jeg fortsatt BIAB-kjelen og kokeplata for å varme skyllevann.

hehe - jeg har full forståelse for de praktiske fordelene ved bryggemaskiner, og skal på ingen måte prøve å gjøre en dyd ut av den løsninga jeg har valgt. Jeg holder jo fast ved den fordi jeg rett og slett hygger meg veldig med å stå der og røre og pusle med brygget :).
 
Tilbake
Topp