Brygge-nyttårsforsetter 2020

Jada, nytt og forhåpentligvis bedre år står for tur.. For min egen del har jeg overholdt noen av mine forsetter og litt til. Gikk litt "baklengs" i selve bryggeteknikken da jeg gikk over til biab og batch-sparge, men har benyttet lukket overføring (som 1. forsett) hele året. Når det gjelder oksygenering som forsett nr.2 så var det litt uvitenhet ute og gikk, da jeg kun brygget med tørrgjær. Men på tampen av høsten var jeg i gang med ferskgjær, gjærstarter og full pakke så da kom det til sin rett der. Men forsett nr.3 om å unngå bryggeskippertakene, der har jeg litt å gå på så jeg må å være litt mer på hugget der. Artig å se på noen tidligere svar. Hvordan går det med å nyttårsfortsettet å gjøre ting enkelt "lodo"- @Finn Berger ? ;)

edit; og ikke minst, hvordan går det med fatene?;)
Itteno' fat - jeg tror ikke det blir noe av det med det første, nei.

Jeg gjør jo stadig ting enkelt - lodo-brygginga har ikke medført bruk av noe som helst nytt teknisk utstyr, og det kompliserer egentlig ikke bryggeprosessen noe særlig. Litt mer styr er det, selvfølgelig - men det meste er egentlig sånt jeg gjør i stand kvelden i forveien. Så ingen som funderer på å prøve trenger å være skremt av det bryggetekniske.

Jeg har gått over til å skjerme tappeprosessen mot luftkontakt - med unntak av akkurat det siste steget; ølet får kontakt med luft i flaska når jeg fyller den, men ellers ikke. Det medfører at flaskedagen får et par ekstramomenter, og CO2-tanken har gjort sitt inntog i bryggeriet mitt.

Antakelig har begge disse momentene, i hver sin ende av bryggeprosessen, bidratt til å gjøre ølet mitt litt bedre. Jeg synes jeg merker det, uten at det på noen måte er noen revolusjon. Så sånn det ser ut nå, kommer jeg antakelig til å holde fast ved begge. Det betyr ikke at jeg identifiserer meg med lodo-ideologien. Jeg gjorde det jeg kunne for å unngå innblanding av oksygen under meskinga tidligere, også, og jeg ser på de nye tiltakene som bare en forlenging av det. Antakelig klarer jeg ikke å holde så lav DO-verdi som lodo'ismen krever. Det har jeg ingen mulighet til å sjekke, og det bekymrer meg ikke så veldig, heller.

Brygging av sterke øl for langtidslagring har det blitt lite av, og jeg fornyer nok ikke det forsettet. Men en flamsk rød er like rundt hjørnet, så snart jeg har fått brygga opp nok av det vanlige konsumølet. Det skal vel holde hardt om det blir før nyttår, men det skal ikke drøye så veldig mye lenger.
 
Itteno' fat - jeg tror ikke det blir noe av det med det første, nei.

Jeg gjør jo stadig ting enkelt - lodo-brygginga har ikke medført bruk av noe som helst nytt teknisk utstyr, og det kompliserer egentlig ikke bryggeprosessen noe særlig. Litt mer styr er det, selvfølgelig - men det meste er egentlig sånt jeg gjør i stand kvelden i forveien. Så ingen som funderer på å prøve trenger å være skremt av det bryggetekniske.

Jeg har gått over til å skjerme tappeprosessen mot luftkontakt - med unntak av akkurat det siste steget; ølet får kontakt med luft i flaska når jeg fyller den, men ellers ikke. Det medfører at flaskedagen får et par ekstramomenter, og CO2-tanken har gjort sitt inntog i bryggeriet mitt.

Antakelig har begge disse momentene, i hver sin ende av bryggeprosessen, bidratt til å gjøre ølet mitt litt bedre. Jeg synes jeg merker det, uten at det på noen måte er noen revolusjon. Så sånn det ser ut nå, kommer jeg antakelig til å holde fast ved begge. Det betyr ikke at jeg identifiserer meg med lodo-ideologien. Jeg gjorde det jeg kunne for å unngå innblanding av oksygen under meskinga tidligere, også, og jeg ser på de nye tiltakene som bare en forlenging av det. Antakelig klarer jeg ikke å holde så lav DO-verdi som lodo'ismen krever. Det har jeg ingen mulighet til å sjekke, og det bekymrer meg ikke så veldig, heller.
Neida, jeg regnet med at du holdt det så spartansk som mulig. Men jeg har jo fått med meg diskusjonen og kunne ikke la være å påpeke det:)
 
Jeg ser jeg har skrevet at jeg skulle bli litt mindre spontan.
Tja, kanskje....
De 2 siste bryggene ble spontane, men fulgte oppskrift sånn nogenlunde
 
Mine bryggeforsetterer er:
- å få mest mulig glede av brygginga
- brygge godt øl
- eliminere/redusere stressfulle bryggedager: vaske og klargjøre alt på forhånd
- hver bryggedag skal være helligdag
- gjøre alt 100% - no cutting corners
:beermug: :beermug: :beermug: :beermug: :beermug: :beermug: :beermug: :beermug: :beermug::beermug:
 
:) tror jeg skal brygge ut de 4 all grain settene mine, Red Ale, Brown Ale, Belgisk Triple og Porter og teste no sparge ala Finn og Miguel ( takk for tips:)
Da har jeg 19 sett på ryggen og vil se mer på oppskrifter fremover. Kjekt å brygge, kjekt å smake og kjekt å kunne gi bort. Ha et riktig godt nytt år alle sammen, flott at forumet finnes - utrolig mye erfaring å ta med seg herfra:)
 
Tja...Forsett? Vel...kanskje meske litt høyere på lagerne mine...er litt glad i bitter og crisp, men kveldens parløp mellom min Vinna Lager og Frydenlunds Fat ga meg en ide om at jeg nok skal introdusere een smule mer sødme... Og så skal jeg forske litt mer på Slovensk og Polsk humle i lagerbrygginga.. og kanskje se om jeg klarer å brygge en ale jeg kan finne på å like...utenom gardsølene mine da..
 
Enkelt.
Mer langtidslagra øl.
Stout. Baltisk (undergjæret), dobbelbock. Ris.
Belgisk. Lys, mørk, saison.
Mer der kveiken skinner.
Mer dampøl.
 
Må si som @Amarillo, men er kanskje ikke strålende fornøyd med 90% av det jeg brygger da det stadig prøves på nye ting. Men jeg ser det ikke som umulig at det blir en all rounder i løpet av 2021, men håper det blir med det ene ift utstyrs-kjøret..
 
Tilbake
Topp