Brygge økologisk øl

Bryggar du ?kologisk?

  • Det er for meg uaktuelt å brygge økologisk

    Stemmer: 24 60,0%
  • Det er for dyrt å brygge økologisk

    Stemmer: 14 35,0%
  • Hadde brygga økologisk om tilgangen på økologisk humle og malt var god

    Stemmer: 2 5,0%
  • Bryggar økologisk når eg kan, men stort sett bryggar eg konvensjonelt øl.

    Stemmer: 0 0,0%
  • Bryggar kun økologisk øl.

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    40
  • Avstemningen er stengt .
Rune Alm skrev:
En selger ville selge meg en økologisk bitering av tre til babyer. Jeg spurte henne hva som var økologisk med denne? Jo, det kokte ned til at økologien var at den treringen ikke var lakket. Hvor mange biteringer i treverk til babyer er lakket? Hvorfor er isåfall denne økologisk? Tull og vas alt sammen med et eneste formål med å tjene mere penger.

:) og global oppvarming samtidig med at vi går inn i en ny istid, tror jeg skal fyre bryggeriet med råolje.
 
Rune Alm skrev:
Takk, håper flere ser galskapen. Økologisk er det nye moteordet. En selger ville selge meg en økologisk bitering av tre til babyer. Jeg spurte henne hva som var økologisk med denne? Jo, det kokte ned til at økologien var at den treringen ikke var lakket. Hvor mange biteringer i treverk til babyer er lakket? Hvorfor er isåfall denne økologisk? Tull og vas alt sammen med et eneste formål med å tjene mere penger.

Eg er heilt einig at det er eit moteord. Det er kansje det som er det største problemet, for ein del folk får avsmak på grunn av det. Det er det samme med øl. Hådtverksøl er blitt ein moteting, og eg mislikar snobberiet det fører med seg. Eg er ingen ølsnobb, kall med gjerne nerd men ikkje snobb. Eg har det litt på samme måte med det omdiskuterte tema.
Eg har unlatt å linke til referansar men det er temmaleg lett å finne mykje inormasjon på nettet som både er pro og con. Her må ein bestemme sjølv og tolke det ein les, men det er nok ikkje så enkelt som svart kvitt.

Dessutan er det nok mat i verden, det er fordelingen som er skeiv og det er eit politisk problem og har lite med økologisk landbruk å gjere.
 
Oddvar Demmo skrev:
Rune Alm skrev:
En selger ville selge meg en økologisk bitering av tre til babyer. Jeg spurte henne hva som var økologisk med denne? Jo, det kokte ned til at økologien var at den treringen ikke var lakket. Hvor mange biteringer i treverk til babyer er lakket? Hvorfor er isåfall denne økologisk? Tull og vas alt sammen med et eneste formål med å tjene mere penger.

:) og global oppvarming samtidig med at vi går inn i en ny istid, tror jeg skal fyre bryggeriet med råolje.

Det er nok ingen problem med det, bortsett ifrå å få tak i råolje sjølvsagt. (har du stått på eit skipsdekk under ein flammebom hadde du nok revurdert...)

Sidan fly kontra sykkel var nevnt, kan eg jo nevne at verdens flytrafikk står for 2-3% av klimagassutsleppa. Kva trur de landbruket står for? I Norge (lite lanbruksareal eigentleg) er 9% av klimagassane landbruksrelatert. Så, reis med fly, fyr med gass, køyr bil med V8'ar. Men ikkje la vere å kjøpe økomat for di det er ein moteting eller at du er redd for at barn i afrika svelt ihjel. Argumentet der kjøper eg ikkje.
 
protto skrev:
Dessutan er det nok mat i verden, det er fordelingen som er skeiv og det er eit politisk problem og har lite med økologisk landbruk å gjere.

Perfekt oppsummert! Takk, Protto.
 
Derfor jeg mener at malten vil bli bedre, kunstgjødsel er nitrogensterkt i alle deler av gjødslingsprosessene!
Nitrogen som plantemat er som proteinpulver for plantene.

Jeg kan forstå overbruket av nitrogen til en ettårig vekst som bygg, men kunstgjødsel på en flerårig plante som humle?
Så plain som mulig - Kunstgjødsel tilsetter bare næring for en sesong, dreper mikroklimaet i jorden og er etter tre år for det meste bare avfallstoffer dvs ikke en eneste ting som er nyttig for jorden. Økologisk gjødsel kan gi næring så lenge som mange år, komposterer, gir hummus ala ny jord, skaper et levende mikroklima i jorden som igjen skaper mer mineralrik jord hvor mikronæringsstoffer faktisk kan leve.

Hva om kunstgjødsel utarmer jorden slik noen påstår at den vil, da vil jo de enorme arealene man bruker til å dyrke byggen på bli mer eller mindre ubrukelig etterhvert.
Og hvis man følger med kan man tilogmed i Norge fastslå at det er lite dyrkbar matjord igjen.

Dette er grunnen til at jeg vil brygge økologisk, selv om det per dags dato ikke er god nok tilgang og dokumentasjon på de økologiske bryggeproduktene.

Såklart, dette er min mening, ikke en fastslått svar.
Man må rett og slett velge selv hvor man står!
 
Leif Jarle skrev:
Ein interessant ting som vart sakt i denne artikkelen var at ved bruk av kunstgjødsel vil ein få meir protein i kornet. I korn til malting og ølproduksjon ynskjer ein å ha eit korn med meir stivelse og mindre protein.

Typisk proteininnhold for økologisk dyrket malt og bærekraftig dyrket malt er likt.

Jeg legger ved eksempeldataark fra Weyermann for 2013-produksjonen på Munich type 1. Du finner de andre på nettsidene til Weyermann.
 

Vedlegg

  • Weyermann© Bio MÅnchner Malz Typ 1_Spezifikation_2013.pdf
    163,9 KB · Sett: 33
  • Weyermann© MÅnchner Malz Typ 1_Spezifikation_2013.pdf
    163,4 KB · Sett: 21
Walland skrev:
Hva om kunstgjødsel utarmer jorden slik noen påstår at den vil, da vil jo de enorme arealene man bruker til å dyrke byggen på bli mer eller mindre ubrukelig etterhvert.
Og hvis man følger med kan man tilogmed i Norge fastslå at det er lite dyrkbar matjord igjen.

Dette slår meg som en ganske underlig påstand. Har du noen kilde til at matjord må legges brakk i Norge, fordi den ikke lenger er dyrkbar?


Økologisk gjødsel kan gi næring så lenge som mange år, komposterer, gir hummus ala ny jord, skaper et levende mikroklima i jorden som igjen skaper mer mineralrik jord hvor mikronæringsstoffer faktisk kan leve.

Humus er nedbrutte planterester, sånn hovedsakelig. Jeg skjønner ikke helt hva du mener når planter som er gjødslet med kunstgjødsel ikke danner humus. Kan du forklare det litt bedre?

«Mikronæringsstoffer kan leve» Hva betyr det?
 
Økologisk er vel og bra,men da må alt være økologisk fra såkorn,gjødsling,høste og etterbehandling. Gjær må også dyrkes økologisk og sukker for karbonering må også være økologisk med andre ord hele prosessen.
Det at noen mener at vi burde vert økologisk med all mat går ikke,da hadde det kun vert mat til halve jordens befolkning.
 
Her er det nok et skille mellom by og land. I slike bymiljøer har de ikke nærhet og kunnskap om jordbruk og det er dermed lettere å drive propaganda. I jordbrukskommuner ser folk forskjellen mellom Økologisk drift og tradisjonell drift.
Jeg kan ta eksempel fra produksjoner jeg kjenner godt, nemlig ammeku og Melk. Innen disse produksjonene kjenner jeg ingen som driver økologisk. Jeg kjenner derimot mange som får tilskudd for å drive økologisk. Hva er forskjellen?
De tradisjonelle pløyer hvert 4-6 år. De fleste sprøyter minimalt, kanskje bare hvert 10-20. år med lavdosemiddel mot Høymole. Mange sprøyter aldri. De bruker husdyrgjødselen sin effektivt pluss at de bruker jordprøver som bestemmer hvor mye kunstgjødsel som brukes ekstra.
De økologiske pløyer ikke. De bruker kanskje like mye sprøytemiddel siden avlingen de får kommer fra tradisjonelle som har lagt ned eller at de kjøper tradisjonelle rundballer fra andre bønder. Når de overtar areal fra tradisjonelle får de noe avling de første årene, men siden de hverken gjødsler eller pløyer så blir det bare ugras etterhvert. Høymoleangrep komme år om annet. Når de tradisjonelle får noe hvert 10-20 år til tross for god mekanisk ugrasbekjempelse (pløying) sprøyter de det vekk, de økologiske hverken pløyer eller sprøyter og dermed tar ugraset totalt over arealet. Møkeren er et problem for mange økologiske. De kjører tykt på de arealene nært fjøset og dumper resten i potetåkeren eller de har dyrene ute storparten av tiden slik at de ikke trenger å ta vare på den. Noen økologiske bruker mye husdyrmøkk, men da er det konvensjonell møkk fra grisebønder eller hønsehus. De økologiske beslaglegger tildels store arealer rundt om med nesten null avling.
Jeg vet at dette er generalisering, det finnes sikkert seriøse økologiske bønder. Men selv om de sikkert finnes så har ikke jeg møtt en eneste en, men jeg har møtt mange av den andre kategorien.
Poenget er jo likevel at her i grisgrendte strøk så ser vi tydelig forskjell på økologisk drift og konvensjonell drift, og merkelig nok er det også de faglig svake bøndene som ikke får det til med konvensjonell drift som går over til økologisk. Hvorfor går de over? Jo, økte tilskudd, mere areal å få tilskudd på og bedre produktpriser. Synes jeg slik drift er bra? Nei.
 
Jeg tror det beste er å gjødsle både med kunstgjødsel og husdyrgjødsel.
Gjødsle lite om gangen, og heller i flere omganger.
Nitrogengjødsling etter juli er lite lurt. Plantene skal bremse veksten før vinteren.
En siste gjødsling med PK (fosfor og kalium) er lurt, gjerne i september.
 
Walland skrev:
Hopper over disusjonen da jeg ikke tror det  har noe som helst med økologisk malt og humle å gjøre.

Rent smaksmessig ville økologisk dyrket malt og humle ha smakt bedre!


Noen gang kjøpt en tomat på butikken og sammenlignet den med en hjemmedyrket?
Vel jeg har sett utallige blindtester om nettopp dette, deler man en banan i to og sier den ene er økologisk og den andre ikke, så svarer 90% at den halvdelen som er "økologisk" smaker bedre.
Andre spiser økologisk mat fordi det er sunnere, dette er inntil nå ikke blitt bevist på noen måte vitenskapelig.
Verden vil bedras :)
 
Andre' Barka skrev:
Her var det mye rare meninger ute å gikk  :yes:

Synes det er morsomt nå man argumenterer med lavere utbytte fra økologisk jordbruk og anderledes smak når man selv brygger øl hjemme. Tenk på hvor mye lavere utbytte du får av en batch i forhold til et profesjonelt bryggeri samt mengde arbeid, energi, transport, embalasje m.m. :jaha:

Poenget med økologiske produkter er å redusere og til slutt eliminere restinnholdet av plantevernmiddler og lignende som tas opp i maten vi spiser og lagres i kroppen vår. Kjemikaljesuppa vi nå pøser ut over jordene våre har vi ingen anelse om hva vil gjøre med oss over tid, eller mijøet (les jorden) vi lever i.
Det var på begynnelsen av 1900 tallet populært å lagre vann i kjeramikk som var radioaktiv. Dette mente man hadde helsemessige fordeler. Man syntes i midten av 1900 tallet asbest var guds gave til jord å puttet det inn i alt mulig på grunn av dets tekniske gode egenskaper. Nå tyner vi avlinger, modifiserere og tilfører valgte egenskaper innen smak farge ol. mens næringsinnhold faktisk går ned.

Vi har gått i denne fella utallige ganger med allslags kunstig framstilte produkter, så at vi ikke er mer skeptiske til hva vi gjør med det vi putter i kroppen er ganske merkelig.

Men tilbake til "topic" - hvorfor ikke bruke økologiske produkter i ølbrygging. Er smaken god og produktene nogenlunde likt priset (for 5-6 kilo i en liten batch utgjør det vel uansett ikke store forskjellen) synes jeg det er mer fornuftig å gå økologisk. Og hvis flere bruker det vil etterhvert prisene bli bedre.
uten å være alt for påståelig her, så er det vel slik at med dagens moderne sprøytemidler ikke er mulig å påvise noen oppmagasinering av skadelige stoffer i kroppen. Mulig jeg er gammeldags, men foretrekker bred forskning med tydelige resultater fremfor noe jeg mener kan virke som synsing fra enkelte pro øko pådrivere.
 
beate skrev:
Jeg tror det beste er å gjødsle både med kunstgjødsel og husdyrgjødsel.
Gjødsle lite om gangen, og heller i flere omganger.
Nitrogengjødsling etter juli er lite lurt. Plantene skal bremse veksten før vinteren.
En siste gjødsling med PK (fosfor og kalium) er lurt, gjerne i september.
Helt enig, bruk naturlig gjødsel og kombiner med kunstgjødsel hvis det blir for lite (noe det alltid blir)
Det er vel en kjensgjerning at hvis man kun skal gjødsle organisk (møkk) må man ha langt flere husdyr, de fiser og spiser en masse mat, det er i hvertfall ikke bra for klimaet. Alternativt legge jorda brakk noen sesonger og dyrke på langt større arealer enn nødvendig med bruk av kunstgjødsel. (Begynner vel å bli veldig off topic denne tråden nå?)
 
Ja det sklir ut...

Men det som er heilt sikkert er at det er ikkje lenger slik at alt som er øko er langhåra, tivolitobakkrøykande hippiar i kollektiv med ønske om å leve av det ein kan dyrke i eiga møkk. Det er ein moderne driftsform som er veldig krevande. Det ligg mykje vitenskap og forskning bak det. På den måten syns eg det er interessant. Det er utan tvil det som blir det nye moderne landbruket over tid.

En gang var ein "gal" om ein påsto at DDT var skadeleg for mennesket, i dag veit vi bedre. Det er eit av vanvittig mange eksemlar på sprøytemiddlar som har vore i bruk og som har blitt tatt ut fordi det er farleg. Det er naivt å tru at alle middel som er tillat i dag, vil verre tillat for all ettertid. Etterkvart som ny kunnskap vert til må preparata heile tida justerast. Det blir ferre og ferre tilgjengeleg. Eit plantvernmiddel som var guds gave til epledyrkaren var eit sprøytemiddel (EDIT: Gusathion) mot rognebærmøll. Det vart forbudt i 2005. Før det trudde alle at det ikkje var nokon problem over hovudet å bruke det. Det viste seg å vere feil. Slikt tek som regel fleire tiår å finne ut av, så litt sunn skepsis kan vere greit å ha.

Har ein eit ønske om å redde sultne barn i Afrika fins det mykje meir effektive metodar enn å la være å kjøpe ein pakke økologisk melk (eller malt).
 
protto skrev:
Ja det sklir ut...

Men det som er heilt sikkert er at det er ikkje lenger slik at alt som er øko er langhåra, tivolitobakkrøykande hippiar i kollektiv med ønske om å leve av det ein kan dyrke i eiga møkk. Det er ein moderne driftsform som er veldig krevande. Det ligg mykje vitenskap og forskning bak det. På den måten syns eg det er interessant. Det er utan tvil det som blir det nye moderne landbruket over tid.

En gang var ein "gal" om ein påsto at DDT var skadeleg for mennesket, i dag veit vi bedre. Det er eit av vanvittig mange eksemlar på sprøytemiddlar som har vore i bruk og som har blitt tatt ut fordi det er farleg. Det er naivt å tru at alle middel som er tillat i dag, vil verre tillat for all ettertid. Etterkvart som ny kunnskap vert til må preparata heile tida justerast. Det blir ferre og ferre tilgjengeleg. Eit plantvernmiddel som var guds gave til epledyrkaren var eit sprøytemiddel (EDIT: Gusathion) mot rognebærmøll. Det vart forbudt i 2005. Før det trudde alle at det ikkje var nokon problem over hovudet å bruke det. Det viste seg å vere feil. Slikt tek som regel fleire tiår å finne ut av, så litt sunn skepsis kan vere greit å ha.

Har ein eit ønske om å redde sultne barn i Afrika fins det mykje meir effektive metodar enn å la være å kjøpe ein pakke økologisk melk (eller malt).
Er enig i det du sier, man kan aldri vite hva femtiden vil vise. Personlig er jeg prisgitt at jeg lener meg på vitenskaplige målinger, tar de feil dør jeg nok ung :) Jeg mener livet uansett er for kort til å bekymre seg over eventualiteter som vi ikke har vitenskapelig grunnlag for bekrefter påstander som f.eks at alt annet enn økologisk mat er fyfy for helsa. La oss alle håpe at ingen luringer finner ut at humle magasineres i tarmen så at vi som drikker mye IPA sitter med kronisk forstoppelse om 20 år  ;D
 
Eg er nøyaktig der du er, men eg held døra på gløtt om du sjønnar.
Det som ein bør kunne stole på derimot, er at om det er Debio-merka er det ikkje verken DDT, Gusathion eller tilsvarande i det.
 
protto skrev:
Eg er nøyaktig der du er, men eg held døra på gløtt om du sjønnar.
Det som ein bør kunne stole på derimot, er at om det er Debio-merka er det ikkje verken DDT, Gusathion eller tilsvarande i det.
Definitivt, men da kan man jo dra diskusjonen videre om roundup, hvor farlig dette er osv.
http://sunnskepsis.wordpress.com/2012/01/19/overdreven-tro-pa-okologisk-og-etisk-mat/ her er en blogg som er brukbart dokumentert med kildehenvisninger vedr. økologisk mat. Samt Tjomlids blogg om sprøytemidler her: http://tjomlid.com/2014/01/11/farlig-miljogift-i-urinen/
 
aakvik skrev:
protto skrev:
Eg er nøyaktig der du er, men eg held døra på gløtt om du sjønnar.
Det som ein bør kunne stole på derimot, er at om det er Debio-merka er det ikkje verken DDT, Gusathion eller tilsvarande i det.
Definitivt, men da kan man jo dra diskusjonen videre om roundup, hvor farlig dette er osv.
http://sunnskepsis.wordpress.com/2012/01/19/overdreven-tro-pa-okologisk-og-etisk-mat/ her er en blogg som er brukbart dokumentert med kildehenvisninger vedr. økologisk mat. Samt Tjomlids blogg om sprøytemidler her: http://tjomlid.com/2014/01/11/farlig-miljogift-i-urinen/

Eg er ikkje så veldig skeptisk til Glyfosat, og eg likar veldig godt virkningen det har på ugras. Men det er ein del andre ting med Monsanto (produsent av Roundup) som er urovekkande.

Alle udersøkalsar og forskning det henvisast til uansett kva diskusjonen dreiar seg om, må lesast med kritisk blikk. Det krev litt grunnleggande kunnskap om vitenskapelege metodar, blindtestar, osv. Det er ikkje nødvendigvis slik at om ein undersøkelse visar at "A" fører til "B", så er det heilt sant. Det må kansje ein haug med liknande undersøkelsar til, for så å finne ein trend mellom dei, for faktisk å finne sanninga.

Det er derfor eg ikkje gidder å grave å henvise, for det finns så sinsjukt med data. Og denne diskusjonen blir potensielt den lengste på forumet. Eg berre seier at det er sjeldan ting er enten svart eller kvitt.
 
Tilbake
Topp