Bryggedag nr 2.

Hei idag er det klart for bryggedag nummer to. satt en batch med Lucy jack på Søndag. (sett fra bryggselv.no)
har idag fått ny forsyning fra bryggselv.no med tre sett. Amerikansk Brown Ale, Hoppy Joe og Kölsch.
Spørsmålet er om det er noen av disse som er enklere enn andre? Altså mindre risiko å starte med? Erfaringen er som nevnt liten, men læreviljen er stor.
Brygger i 32L kjele og mesker i den.
 
Jeg vil tro Kölschen er den som krever mest fokus på gjæringstemperatur av de tre siden de to første inneholder rikelig med humle som kan dekke over det meste :)
 
takk for svar.
tenker å starte med Hoppy Joe idag så får vi se :)
et helt annet spørsmål: hvorfor sender bryggselv med to pakker tørrgjær når det i oppskrift står 1 pakke? står også på pakken at det holder til 20-30 liter.
 
takk for svar.
tenker å starte med Hoppy Joe idag så får vi se :)
et helt annet spørsmål: hvorfor sender bryggselv med to pakker tørrgjær når det i oppskrift står 1 pakke? står også på pakken at det holder til 20-30 liter.

Fordi de vil at du skal bruke adekvat mengde, i motsetning til de fleste andre ;)

Ikke les på pakka, les her: www.mrmalty.com


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dersom ølet har høy OG kan det være optimalt med mer enn en pakke tørrgjær. Du kan bruke kalkulatoren inne på for å se hvor mye du trenger:
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Til både Hoppy Joe og American Brown vil jeg tro det holder helt greit med 1 pakke, men har du to er det ingen ting i veien for å bruke dem.
 
Okai. Så hvis jeg bruker to pakker så skader det ikke, det er da flere gjærceller som jobber sammen.
er det slik at når det står best før 09.2016 så er produksjonsdatoen to år før dette?
 
Tilbake
Topp