Bryggeri i plast - Coleman Xtreme

Hei!

Jeg planlegger å bygge et lite bryggeri utelukkende i plast.

Til å varme meske og skyllevann vil jeg bruke en Coleman Xtreme 70 qt med 2 stk 3 kW varmeelementer fra vannkokere. Som mesketank vil jeg også benytte en Coleman Xtreme 70 qt med kobbermanifolder.

Jeg vil å tappe vørteren i 2 stk gjæringskar og helle det over i coleman med varmeelementer og bruke denne også som vørterkoker. Mens vørteren koker rengjør jeg gjæringskarene og tapper over i disse igjen når vørteren er ferdig kokt.

Ulempen med oppsettet blir at vørteren ikke varmes mens den tappes fra meskekaret, men med 6 kW isolert koker skal det ikke ta mer enn 40 min å koke 50 liter.

Noen innspill?

Geir S. skrev:
Tror du kan sette på elementene, ihvertfall ett av dem, når de blitt dekket med vørter...

Riktig. Men da må man være sikker på at elementene faktisk er dekket helt, ellers kan det bli stygt.

Geir S. skrev:
Tror du kan sette på elementene, ihvertfall ett av dem, når de blitt dekket med vørter...

Tror han tenker å ha kun ett kokekar, slik at han må være helt ferdig med mesking og skylling før han kan koke vørteren i det samme kokekaret?

Edt: a --> å

Bjarte H skrev:
Geir S. skrev:

Tror han tenker å ha kun ett kokekar, slik at han må være helt ferdig med mesking og skylling før han kan koke vørteren i det samme kokekaret?

Edt: a --> å

Ja såklart, da må man jo vente...

Stemmer det.. Har sjekket ut noen vannkokere, 3 kW finnes, men blir litt for dyrt ser det ut til, må evt. bruke flere mindre elementer. Jeg vil ikke vente mer enn ca 1 time på oppkok, men dersom ikke vørtertempen er så veldig lav etter skylling kan jeg nok klare meg med noen mindre effekt.

Ser på Eduard sitt oppsett i nevnte tråd, det blir jo noe det samme, men blir det ikke litt høyt varmetap i mesketanken med kun liggeunderlag rundt?

Kunne evt. byttet ut vørterkokeren med tilsvarende dunk som Eduard bruker, men må da være mer forsiktig med regulering av skyllevannstemperatur (dersom denne skal brukes til dette også).

Liggeunderlag er godt isolasjonsmateriale. Når man kjenner på utsiden mens det koker inni så kjenner man såklart litt varme, men ikke så veldig mye faktisk. Og jeg fikk nok vørteren til å koke innen ca 3 kvarter, om jeg ikke husker feil. Når det da koker kan man minske effekten ved å slå av en av elementene, og så fortsetter det å koke godt nok. Det er derfor det kan være greit å ha varmeeffekten spredt utover flere elementer som er lett å regulere (på/av) for ønsket effekt.

Du kan også kjøpe en rull med bygningsskum, brukes ofte under gulv for å forhindre knirk tror jeg, og rulle kokekaret et par runder i det. Eller enda bedre, bobleplast eller en "dyne" av glava med et plasttrekk utpå. Det er luften som isolerer, ikke plasten.

Bjarte H skrev:
Du kan også kjøpe en rull med bygningsskum, brukes ofte under gulv for å forhindre knirk tror jeg, og rulle kokekaret et par runder i det. Eller enda bedre, bobleplast eller en "dyne" av glava med et plasttrekk utpå. Det er luften som isolerer, ikke plasten.

Ja, man kan gjerne bruke noe annet enn liggeunderlag, som etter min mening er ganske dyrt. Altså, det koster 98 kroner per rull, men skulle egentlig bare ha kostet rundt halvparten etter min mening...

Erlend N skrev:
Hvordan var temperaturfallet på mesken med løsningen din da, Eduard?

Jeg hadde ikke isolert lokket eller bunnen, men tror det holdt seg innenfor ca 1,5 grad. Skulle nok målt bedre neste gang.

Overflaten til vørteren i den rectangulære coleman cooler'n blir ganske stor, så det blir vel en ganske stor boil off rate vil jeg tro, eller?

Det er et godt poeng, kanskje jeg skal gå for en enkel plastdunk som koker slik som Eduard. Det er i hvertfall billigere.

Dersom dette virker: Er det noen som helst grunn til å koke på gamlemåten i kjele? Dette virker jo mye mer praktisk?

Martin E skrev:
Dersom dette virker: Er det noen som helst grunn til å koke på gamlemåten i kjele? Dette virker jo mye mer praktisk?

Ja, vannkokerelementene gir mye varme fra seg per kvadratcentimeter. Det kan svi hvis vørteren har en OG over ca 1.065. Dette er ikke fra mine egne erfaringer (har bare brygget en batch på ca 1.050) men har lest det andre steder.

Og så mener noen at det er en uting å koke i plast, da plast er et flyktig materiale og vil kunne gi fra seg farlige/ugunstige stoffer ved så høy temperatur.
Dette er vel imidlertid en ganske lite utbredt teori.

Er det noen som vet om det er mulig å kjøpe OEM varmeelementer? Ved å koble flere elementer i serie kan man redusere W/m2 betraktelig, men lite hensiktsmessig å måtte ribbe en haug med vannkokere.

Tilbake
Topp