Bryggeribesøk Eik & Tid 14. mars

Takk for svar! Hvis dere hadde hatt en mørk lager med mistanke om en infeksjon, ville dere overført til små glassballonger og kastet et rør med E&T-brett på det? Spør selvfølgelig for en venn av en venn.
Nei.
Den mørke lageren har nok ganske lav SG nå, og det er en infeksjon som allerede har fått fotfeste i det ølet.
Det er veldig lite næring igjen i "vørteren"/ølet som gir E&T-kulturen liten sjanse til å vinne over infeksjonen som er i gang.

Jeg ville sagt til den venners-venner bryggeren at det sikkert er like greit å dumpe lageren, og så heller brygge noe som E&T-kulturen kan lage godt øl på.

Jeg har forøvrig send et spørsmål til Amund på Eik & Tid for å få ordentlig svar på hva det er dere fikk i rørene på besøket, kommer tilbake med detaljer dersom jeg får svar.
 
Svar fra Amund:

De fikk Syr kulturen vår.
Den er en blanding av hornindalskveik, og en kultur dyrket opp fra Dregs av spontangjæra Lambic over noen år.
Altså sacch, brett og bakterier:)


@AndyHagen, dette er ikke noe i pitche i en infisert mørk lager.
 
Svar fra Amund:

De fikk Syr kulturen vår.
Den er en blanding av hornindalskveik, og en kultur dyrket opp fra Dregs av spontangjæra Lambic over noen år.
Altså sacch, brett og bakterier:)


@AndyHagen, dette er ikke noe i pitche i en infisert mørk lager.

Godt å vite. Takk.
Da blir det helt eget gjæringsutstyr på denne kulturen hvis jeg bruker den.
 
Svar fra Amund:

De fikk Syr kulturen vår.
Den er en blanding av hornindalskveik, og en kultur dyrket opp fra Dregs av spontangjæra Lambic over noen år.
Altså sacch, brett og bakterier:)


@AndyHagen, dette er ikke noe i pitche i en infisert mørk lager.
Takk for flott info, @LarsUlv !! Høres ut som destillerbar vare, denne mørke lageren. :)
 
Tilbake
Topp