Bryggertabber

Kompaktbrygger:
Dro ut kontakta til pumpa og tok vekk sirkuleringsslangen for å løfte maltrøret.
5 min seinere er jeg bløt på beina fordi jeg ikke skrudde av krana i tillegg...
La heldigvis slangen oppi en kjele(som rant over) så jeg kunne helle tilbake det som ikke var rent over...
Obligatorisk gulvvask etter endt brygging ble plutselig enda mer obligatorisk.
 
Om dette blir en gedigen tabbe får tiden vise!

Satte mitt første brygg idag og det gikk direkte til helvette,

Jeg jobber da på en restaurant som har stengt på mandager, jeg er sjef og tenkte, da skal jeg pokkern meg lage øl på jobb, da jeg har all plass jeg trenger samt utstyr som jeg ikke har hjemme, i tilfelle noe går til skogen.

Skulle lage en Hoppy Joe klone, men da jeg ikke fikk tak i alle ingrediensene ble det en litt sånn "Lets wing it beer". men øl skulle det nok bli!
Målte opp alt, satte opp min 'mise en place' som vi sier på kokkespråket, dvs. alt forhåndsarbeid var klart, alt var veid opp og alt var vasket.

Luck of the draw, induksjonsplaten jeg hadde på jobb gikk i stykker bare en uke før min bryggedag, fikk da leverandøren til å levere en splitter ny til idag(jippi!!)
Den er stor og fin og ganske kraftig med mange gode moduser, (t.o.m termostat).

Setter da på kjelen med vann og jeg er supergira på å lage mitt første brygg.
-5 min i oppvarmingen av vannet begynner den splitter nye induksjonsplata å pipe, ERROR; ERROR; ERROR!

-Faen i helvette tenker nå jeg og begynner å bli litt desperat, da jeg allerede har veid opp alt malt og humle. Hele battlestationen er klar. Detta skulle jo være "timet og tilrettelagt"

Ringer febrilskt til leverandøren og spørr : Hva er det som har skjedd??
           -Nei, det hadde han inget svar på.

Jaja, detta har jeg gledet meg til siden desember, så da ringer jeg opp en kompis som jobber på en restaurant like ved.
Da må jeg bære mitt vann som er i kjelen fra mitt sted, til det nye, ikke lett med alt malt og humle + utstyr:/
Han lar meg stå i veien for alle hans lærlinger mens de jobber og står på. Jeg står å prøver å holde temperaturen noe jevnt, da dette var en umulig oppgave med den komfyren de hadde ledig til meg.
Uansett, fikk mesket ferdig, og humlet så där. men men, humla fikk koke en stund og når tiden var ute, så måtte jeg rett og slett bære mine 25L med vørter over til min restaurant, hvor jeg fikk kjølt ned alt relativt fort og helt den på gjæringskar.

Hvis denne ølen blir god vet jeg sannelig ikke. Men snakk om kaos-brygg. Er mye mulig jeg kommer til å kalle den for Chaos-Ale hvis den er drikkanes!:)
 
Da var det på tide med en nye post i denne tråden.  :( Skulle koke starter her om dagen, og gjør som jeg alltid gjør, nemlig koker starteren rett i pyrex-kolben på kokeplata. I samme øyeblikk som det begynner å koke hører jeg et knepp, og kolben sprekker i en fin sirkel rundt bunnen. Tre liter kokvarm vørter renner ut over kjøkkenbenken, ned i kjøkkenskuffen, i skapet under og ut over gulvet. Og vørter er klissete! Så da er det bare å sette i gang med å vaske og koke ny vørter før madammen kommer hjem. Det var litt jobb. Nevnte jeg at vørter er KLISSETE?
 
Tørrhumlet feil kar  ;D
Så da ble det tørrhumlet Baltisk Porter med humle som egentlig skulle i en hoppy joe

Så ble det 10g Cascade og 10g cenntenniel i hoppy joe'n isteden.
Regner med det blir øl alikevel
 
Satt oppe i stua her en kveld med et glass hjemmelaget og bare nøt. Kvinnen i mitt liv var reist på nattevakt, og jeg hadde sett for meg en rolig kveld til å planlegge oppskrifter. Hørte plutselig en svak susing. En lyd som fikk nakkehårene til å reise seg. Har hatt vannlekkasje før og den lyden var mistenksom lik. Spretter opp av stolen for å lokalisere stedet og for så å finne stoppekrana. Ingen lekkasje i hovedetasjen. Hører lyden kommer fra kjelleren ogløper ned trappa og inn i bryggerstua. Der står det et cornyfat med defekt flexitap og spyr ut stout! Store deler av gulvet er dekket med brunt skum... Kan tenke meg at 1/3 av innholdet i fatet ligger utover teppet og laminaten... Da var det bare å finn frem vaskefilla, og begynne med godt mot.

Hva har man lært?
1: Ikke la fat stå med tilkoblet flexitap over tid.
2: Få byttet gassregulatoren slik ay jeg slipper overkarbonert øl
3: Ut med tepper og annet ræl som ligger på gulvet og er et h... å få rent.
4: Se på mulighetene for å legge belegg med oppkant og sluk i kjellerstua
5: Begynne aktivt med overtalelse av kona til bygge garasje/bryggerhus i hagen, siden det vil bli veldig dyrt å bygge om kjellerstua.
6: Ikke bruke bryggeruhell som argumentasjon i slike diskusjoner. Aldri!
 
Brukt 9 literfat med cola rester. 50g kaustisk soda, fylle opp med vann. Satte på lokk og flexitapp for å rense ut-rør/kobling. Sto 3 bar trykk i slangen da jeg satte på co2. Lokket var ikke tett, så pga at fatet var fyllt max fikk jeg fullt trykk midt i trynet. Hadde heldigvis vask rett ved siden av, så fikk skylla kjapt. Kjente det kokte i høyre øye og at synet forsvant på høyre øye før jeg fikk på vann. Resulterte i 2 timer på legevakta+ ny sjekk dagen etter. Ser ut som om jeg har sluppet unna uten varige skader fordi jeg skyllet selv etter bare sekunder.
 
Brygga to brygg back to back idag. Klarte for ein gongs skyld å starte tidlig (09.15ish)
Hadde gjort klar pannene igår og fylt vann i HLT. Skulle starte heating rett etter eg stod opp og satt på feil heaterelement (da til BK)....da gjekk ca 10 sek, blei veldig varmt og lyst, og så var den ødelagt  :bank2:
Kjørte vaskeprogram forrige veka, då hadde eg heater elementet på i HLT, starta tømming, og skulle berre tappe meg ei øl. Høyrte eit knekk, og så gikk sikringen....då var den ødelagt...  :rasende:
Burde ha lært til no. Men men...sånn går da når ein starter før ein har våkna skikkelig.  :bank2:
Tok ekstra lang tid idag, for eg måtte demontere elementet fra HLT og sette i BK ved koking, og så fram og tilbake igjen på brygg nr 2...men kom i mål  ;D
Så då blir da havrestout og imperial black IPA om 14 dagers tid  :biersmile:
 
Ikke akkurat en bryggertabbe, men jeg hadde en skikkelig brainfart her om dagen mens jeg tok av etiketter på noen flasker fra Nøgne Ø.

Jeg tok de rett ut av ovnen etter 10 minutt på 150c. Jeg tenkte at hele prosessen med etikett- og limfjerning kunne effektiviseres ved å kjøle flaskene ned med kaldt vann rett fra springen. "PLING!" sa det i flaska med en gang jeg tok den under kaldt vann og jeg ble stående igjen med litt flaske i hånda og resten i vasken. "IDDIOTT!" tenkte jeg til meg sjøl.

Herding funker kjempebra med stål, men ikke med glass. :p
 
Stein-S skrev:
Brukt 9 literfat med cola rester. 50g kaustisk soda, fylle opp med vann. Satte på lokk og flexitapp for å rense ut-rør/kobling. Sto 3 bar trykk i slangen da jeg satte på CO₂. Lokket var ikke tett, så pga at fatet var fyllt max fikk jeg fullt trykk midt i trynet. Hadde heldigvis vask rett ved siden av, så fikk skylla kjapt. Kjente det kokte i høyre øye og at synet forsvant på høyre øye før jeg fikk på vann. Resulterte i 2 timer på legevakta+ ny sjekk dagen etter. Ser ut som om jeg har sluppet unna uten varige skader fordi jeg skyllet selv etter bare sekunder.

Sattan! En skikkelig påminnelse om å være forsiktig med KS. Jeg var uforsiktig sist jeg brukte det. Ble et etsemerke på fingern. Hansker og briller på neste gang for min del :neinei:
 
For to dager siden skulle min bror kjøre sitt første brygg, sånn for å få en feeling før han bestiller seg utstyr.
Jeg skulle hjelpe ham igang med alt han trengte. Vi gikk på butikken og handla basemalt, og noe klarningsmiddel de hadde fått inn.
Dette skulle brukes på samme måte som whirlfloc. Spesialmalt, humle, gjærnæring og gjær fikk han lånt fra meg.

Fine greier.

Brygginga foregikk etter BIAB metoden på kjøkkenbenken. Og seint på kvelden.

Når det var igjen 15 minutter av koketia heiv han i allKlear tabletten...

Nå har vi (og butikken) lært oss at allKlear ikke er klarningsmiddel.
 
Ifølge nettsidene til petit skal det være en tablett man har i vaskevannet, som indikerer (ved tap av farge) hvorvidt en har vasket godt nok. :bank2:

Vi ble instruert av butikken til å bruke det slik vi gjorde.

Og resultatet så slik ut:
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    108,9 KB · Sett: 568
stingrayV skrev:
(...)
Jeg skulle hjelpe ham igang med alt han trengte. Vi gikk på butikken og handla basemalt, og noe klarningsmiddel de hadde fått inn.
Dette skulle brukes på samme måte som whirlfloc. Spesialmalt, humle, gjærnæring og gjær fikk han lånt fra meg.

(...)

Nå har vi (og butikken) lært oss at allKlear ikke er klarningsmiddel.

Det skulle vel ikkje tilfeldigvis vere ein butikk der 2. etg er fyllt med diverse leiker du må bruke før du drikk for mykje øl (too drunk to fuck)?
 
Dere er ikke helt forblåst "Edit" innpå sjøholt skjønner jeg. ;)


FrodeSy skrev:
stingrayV skrev:
(...)
Jeg skulle hjelpe ham igang med alt han trengte. Vi gikk på butikken og handla basemalt, og noe klarningsmiddel de hadde fått inn.
Dette skulle brukes på samme måte som whirlfloc. Spesialmalt, humle, gjærnæring og gjær fikk han lånt fra meg.

(...)

Nå har vi (og butikken) lært oss at allKlear ikke er klarningsmiddel.

Det skulle vel ikkje tilfeldigvis vere ein butikk der 2. etg er fyllt med diverse leiker du må bruke før du drikk for mykje øl (too drunk to fuck)?
 
Mats Ø. skrev:
Hva i all verden har skjedd der? Ser ut som om humla har klumpet seg sammen etter koking eller noe..

Aner ikke hva som har skjedd. Jeg var ikke der selv under brygginga. Alt jeg vet er at Bruce Banner har fått mail, og kan hente ølet sitt om tre dager... :idea:
 
Tilbake
Topp