Bryggertabber

Om noen lurte, så må man helst ha blowoff-slange, om man fyller en 60 liters Speideldunk full med høyoktan Pale Ale-vørter, toppet med en superfrisk US-05-slurry!
 
Som en slags bryggetabbe:
Ser ut til å ha fått feil malt sist jeg handlet. Kalkulerte 30EBC ble til oljesvart.
Håper det bare er en dæsj for mye black malt og at ikke en av basemaltene ble byttet ut med crystal..
 
For å få en dunk WIT over på fat, måtte jeg tømme over en del restliter fra tidligere brygg til flasker. Finner frem beergun, renser, spyler gjennom starsan, kobler på gass, alt ser bra ut, kobler ølkoblingen på fatet, hører litt hissing fra gaskoblingene som kan indigere en skrue som må strammes, snur meg vekk og.. .. hva er den rennende lyden for noe da ? Mystisk.. titter litt rundt.

Vel, ølslangen var av en eller annen grunn ikke koblet på beergunen, men lå på gulvet og spydde ut best bitter, delvis under kjøleskapet.

Ble heldigvis mange liter på flaske etterhvert og da :) men slike uhell er veldig lite konevennlige, for hun liker ikke lukten av øl som produseres og tappes, syns det lukter bryggeri og fyll i hele huset.
 
Pokker :mad:

Skulle tappe en imperial stout i dag som har stått 4 uker på primær og godgjort seg. Den første "perfekte" imperial stouten min. OG 1.090 og FG 1.022, når jeg tapper over til fatet ser jeg at det ligger og dupper en veps oppi gjæringsdunken :mad: Så sinna. Jeg aner ikke om denne har ligget fra tapping fra gryte etter kjøling eller om den har kommet seg oppi under koking. Jeg målte i dag FG til det samme jeg hadde for 2 uker siden samt det var ingen hinne eller noe på ølet i dunken så jeg antar at jeg ikke har fått noen infeksjon. Det lukter og smaker godt også. Jeg får bare karbonere og håpe at det fortsatt smaker godt, jeg er ikke lang unna fra å kaste det til draugen.
 
Pokker :mad:

Skulle tappe en imperial stout i dag som har stått 4 uker på primær og godgjort seg. Den første "perfekte" imperial stouten min. OG 1.090 og FG 1.022, når jeg tapper over til fatet ser jeg at det ligger og dupper en veps oppi gjæringsdunken :mad: Så sinna. Jeg aner ikke om denne har ligget fra tapping fra gryte etter kjøling eller om den har kommet seg oppi under koking. Jeg målte i dag FG til det samme jeg hadde for 2 uker siden samt det var ingen hinne eller noe på ølet i dunken så jeg antar at jeg ikke har fått noen infeksjon. Det lukter og smaker godt også. Jeg får bare karbonere og håpe at det fortsatt smaker godt, jeg er ikke lang unna fra å kaste det til draugen.

Husk å skrive opp 0,8g tørrveps i oppskriften så du kan gjenskape det herlige resultatet :)
 
Husk å skrive opp 0,8g tørrveps i oppskriften så du kan gjenskape det herlige resultatet :)

Godt mulig at jeg må gjøre det ;) Får prøve å le av det, tabber skjer. Skulle det bli møkk av det så får jeg bare brygge en ny batch. Vi hadde så vanvittig med veps her i Mandal i sommer at det var helt vanvittig. Jeg koker ute så jeg har vurdert å skaffe meg et partytelt som jeg kan koke i på terassen. Jeg har helt noia for det å få oppi ting som ikke skal være der så jeg står meg bryggesleiva og slår alt som nærmer seg. Naboene må tro at jeg er steingal ;)
 
Haha, ser det for meg! Veps tiltrekkes jo av søte ting - som f eks vørter.

Du får lage deg et vepsefilter til kokekjelen. Tre en BIAB-pose over toppen av kjelen kanskje? Litt vanskeligere å røre, men mye mindre tullball i kjelen. :)
 
Godt mulig at jeg må gjøre det ;) Får prøve å le av det, tabber skjer. Skulle det bli møkk av det så får jeg bare brygge en ny batch. Vi hadde så vanvittig med veps her i Mandal i sommer at det var helt vanvittig. Jeg koker ute så jeg har vurdert å skaffe meg et partytelt som jeg kan koke i på terassen. Jeg har helt noia for det å få oppi ting som ikke skal være der så jeg står meg bryggesleiva og slår alt som nærmer seg. Naboene må tro at jeg er steingal ;)

Uff, kjipt å ikke finne vepsen før det skal tappes. Jeg brygger i garage, men hadde noen episoder hvor det virret hissige veps rundt bryggutstyret under tapping. Måtte stå kontinuerlig vakt, klar til å ta brodden om så måtte være :)

Som en digresjon, ser jeg må være litt nøyere på restavfall, på kvelden har det begynt å komme en del iberiasnegler slimene rundt der jeg vasker utstyret på utsiden av 'brygghuset' :) Lurer på om de også liker humle,malt og vørter.
 
Uff, kjipt å ikke finne vepsen før det skal tappes. Jeg brygger i garage, men hadde noen episoder hvor det virret hissige veps rundt bryggutstyret under tapping. Måtte stå kontinuerlig vakt, klar til å ta brodden om så måtte være :)

Som en digresjon, ser jeg må være litt nøyere på restavfall, på kvelden har det begynt å komme en del iberiasnegler slimene rundt der jeg vasker utstyret på utsiden av 'brygghuset' :) Lurer på om de også liker humle,malt og vørter.
Mulig det går an å lage en variant av østers-stout? Killer snail porter kanskje?
 
Hei godt folk!
Godt og vel et år siden jeg begynte med brygging nå, og har vel satt 5-6 brygg tror jeg.
Akkurat dette med riktig gjæringstemperatur har jeg skjønt er viktig, så jeg leste meg opp og fant ut jeg bare trengte jeg bare en UT-200 og en frostvakt fra Biltema i gjæringsskapet, i og med at jeg har en kald kjeller i huset som holder temp. på rundt 10-15 grader. Det er huset etter farfaren min vi bor i, så det stod igjen en gammel fryseboks i kjelleren som passet utmerket til gjæringsskap mente jeg.

Nuvel... Bryggedagen gikk uten større problemer, og tiden kom for å få øllet til gjæring. Setter opp alt slik det skal være, kjenner varmen fra frostvakta brer seg i fryseboksen, setter intervall på gjæringstemp til 17,8 - 18,2 grader, klapper igjen lokket og går opp. Kommer ned igjen på kvelden og oppdager at tempen bare er på ca. 15 grader. Rart tenkte jeg og ventet til neste morgen. Hmm.. fremdeles bare 15 grader. Begynner å fylle glava i fryseboksen da jeg tror fryseboksen er for stor, men nei.. det hjalp heller ikke. Kjøper ny frostvakt da det kanskje kan være noe feil med den gamle, men fremdeles ingen endring. Tar derfor med meg ølet på loftet som har ca. 20 grader. Ølet gjærer og blir godt, men det graver meg noe j... at det ikke skal gå an å få til et brukbart gjæringsskap. Begynner å tro at frostvakta har en sensor som ikke slår inn før temp. kommer ned i en viss temperatur, så jeg investerer like godt en slik varmepære for reptiler på 150W. Neste brygg går smertefritt og nytt brygg blir satt til gjæring. Fremdeles ikke mulig å få opp temperaturen.
Når jeg tenker tilbake, så skulle det jo gjerne ringt noen bjeller på dette tidspunktet, men neida... Jeg bytter ut fryseboksen med en et slikt cola-kjøleskap, slik at jeg får satt varmekilden under gjæringsbøtta, og ikke bare ved siden av slik som jeg gjorde når den stod i fryseboksen. Når dette ikke fungerer kjøper jeg like så godt et slikt varmebelte på 50W som festes på gjæringsbøtta, fordi dette jeg leste jeg var helt topp blant medlemmer her på forumet (på dette tidspunktet tror jeg ikke det var mange som hadde lest like mye om bygging av gjæringsskap som det jeg hadde).
De fleste som leser dette hadde sikkert løst gåten en god stund før jeg gjorde det, derfor er jeg ganske så flau når jeg skriver dette innlegget.
Men altså, en kveld jeg stod å pusset tenne for å gå å legge meg gikk det opp et lys...!
Jeg tok med meg hårføneren (den elektriske artikkelen som heng nærmest), sprang ned i kjelleren plugget den i kontakten. Over bråket fra hårføneren roper jeg opp til kona at hun må slå av lyset. Det gjør hun, og det blir bekmørkt i hele kjelleren.. Og stille...

Så der har dere det. Strømmen til uttaket var koblet i fra strømledningen som gikk i fra taklampa i kjelleren. Hver gang jeg kom ned i kjelleren, slo jeg på hele sulamitten ved å slå på lyset. Derfor var det uforståelig at tempen ikke ville gå opp, enda jeg brente fingrene på varmeelementet hver gang jeg tok borti for å sjekke om det virket. Og hver gang jeg gikk opp fra kjelleren og slo av lyset, ble det jo selvfølgelig ingen varme i gjæringsskapet.

Jeg vet ikke om jeg var mest lettet eller mest flau når jeg oppdaget dette, men jeg var temmelig mye av begge deler. Jeg var såpass flau at jeg var usikker på om jeg skulle skrive om denne bryggetabben, men siden jeg flere ganger har humret over andres tabber i denne tråden, så følte jeg meg forpliktet til å bidra selv også. Hadde det attpåtil ikke vært så godt miljø her på forumet, hadde jeg nok heller ikke skrevet om det.

Har tilbrakt menge timer her på forumet, og takker alle som deler sin kunnskap. Håper mitt neste innlegg havner på en annen tråd enn denne. :)
ImageUploadedByTapatalk1412358439.215859.jpg
Alright!!! :)
 
Artig klistremerke oppe til høyre der. Ble du politianmeldt for det kjøleskapet? :)

Minner meg litt om min polske fetter som hadde en gammel dataskjerm hvor det stod "property of US Government" på.
Det klistremerket bør vel være obligatorisk for alle hjemmebryggere?
Kjøleskapet stod ute bak nærbutikken for å bli kjørt på dynga. De ble svært glade for at jeg ville ta meg av det. Funker selvsagt ikke, men fungerer likevel utmerket i en kald kjeller der jeg ikke trenger kjøling, kun varme.
 
Hvis det kun er termostaten som er gåen så får du det til å funke. Hvis du vil gjære lagere om sommeren :)
 
Glemte effektregulatoren på BB30 v.3. Svidd vørter i bunn, 23 L halvferdig vørter i vasken.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    126,9 KB · Sett: 160
Startet meskingen med over 90% på regulatoren, å merket det ikke før varmesikringen slo seg ut . Å da var det forseint. Humøret var på topp i dagtidlig, noe mer lunkent nå
 
Jeg pleier alltid å røre litt etter omstikk før flasking, men siste gangen glemte jeg det. Kom på det etter at siste kork var satt på. Slangen fra heverten lå så det var bevegelse i karet, så jeg håper det beste. Risikerer vel litt ujevn karbonering på denne batchen...
 
Tilbake
Topp