Bryggertabber

Jøss! Er dette en "ekte" kolbe eller billig?

Ekte vare til 449,- hos bryggselv. Mistenker at den kan ha blitt svekket av en vørter som kokte over og brant seg fast nylig, så jeg skylder ikke på noen andre enn meg selv. Blir en 3000ml som erstatning da jeg har en 5000ml til.
 
Skulle akkurat riste opp Wlp530 som jeg har bygd opp, til pitching nå, lite lurt med magnetrørepinnen i kolben...slo hull i bunnen av kolben og gjærstarter utover hele bryggerirommet.

Den belgiske pale ale vørteren som nå står ferdig i bryggeren blir neppe en belgisk pale ale.. Fant også ut at all tørrgjæren jeg hadde har gått ut på dato for lenge siden...

Ble så deprimert at jeg ikke orket å ta bilde
Kolbe av papp? Uansett. Hvis du vil bruke det du har så bare lag starter på den gamle gjæren :)

Edit: Da skjedde det jaggu igjen. Trodde jeg svarte på siste innlegget i tråden.. Men dette var vel too little too late.
 
DIY ventilasjon!
20170124_174938.jpg

Mesking ferdig, kok nådd.
Tilsett bitterhumle og inn for å spise vafler og drikke kaffe....


Ut igjen... Å nei....
20170124_195152.jpg

Men.... hvor er... damnit.... fisketur...
20170124_195155.jpg
Der var den, ja... Godt kokt... :(

Strå til gjæring nå, men bør jeg dumpe det?
 
Nå er vel dette ikke en bryggetabbe, mer en bryggekatastrofe.
Skulle brygge 50l Tysk pils idag og det starta godt, klarte å fylle minst 85l vann i 80 liters vannvarmer. tenkte det var jo faen til start da, men litt søl blir det jo alltid. Jeg burde gitt meg der og brygga en annen dag, men neida, hadde ståltrua og dura på.
mesketemp nådd og korn i kjelen, klarte på mystisk vis å få en flik av posen delvis utenfor kjelen og ble korn i mellom meskekar og inn i kjelen samt en grei dasj ut på gulvet. Uff... jaja kan jo ikke bli verre så dette skulle jeg få til. Men dengang ei.

Sirkulerte litt under mesk og fikk strømm i lanken da jeg holdt i ståltuppen fra slangen fra pumpa. Ikke mye men litt sånn sterk kilinig (målte det til 63 volt senere) kom meg i kok men synest det var litt laber rullende kok så dro på med 3kw i en kort periode hadde jeg tenkt. Kokte jo over så det sang på andre hot breaken.
fikk i første humlen på 60 min og da sa kjelen takk for følget, hadde jo glemt att ett kort øyeblikk med 3 kw hadde blitt til 30 min, svidd vørt i bunnen.
Rådyra ble bare bedre og bedre, pumpa det som burde blitt pils over i HLT tanken og peisa på med kok på 104 grader med 9 kw.... massiv overkok igjen.
Nå beggyner jeg seriøst å miste trua på dette brygget. En tanke for gjenom hodet, i Russland har dem en løsning på alle problem, Lite problem liten hammer, stort problem stor hammer...
(Har jobba i Murmansk i 6-8 månder og har sett dette i praksis) Men fant ingen stor nok hammer, så ble å prøve videre.
Fikk nå fulført da på ett slags vis, traff både PBG og OG, kjølte ned og tisatte gjær. slangen fra pumpahoppa av en gang da jeg pumpa over i gjæringskaret, men det hadde jeg rekna med så ble ikke videre overaska.

Blir dette drikandes så blir jeg meget overasket.

Skal brygge kaffestout på Lørdag.... forsettelse følger vil jeg tro

Vurdere sterkt å bli avholdsmann
 
Det må bli verre før det blir bedre har jeg hørt... tror den stouten på Lørdag blir en innertier... evigoptimist
 
Men. får ikke liv i den Netthandelen kokeren igjen.. skjønner det er en sånn sikringsak i mitten der, ser den jo og, men er ingenting å trykke på for å resette den.
Blir å slite ut innmaten og kjøre på SSR og pid fra electric brewery skapet på Lørag i påvente av rasperry og kort og div fra kina
 
Nå er vel dette ikke en bryggetabbe, mer en bryggekatastrofe.
Skulle brygge 50l Tysk pils idag og det starta godt, klarte å fylle minst 85l vann i 80 liters vannvarmer. tenkte det var jo faen til start da, men litt søl blir det jo alltid. Jeg burde gitt meg der og brygga en annen dag, men neida, hadde ståltrua og dura på.
mesketemp nådd og korn i kjelen, klarte på mystisk vis å få en flik av posen delvis utenfor kjelen og ble korn i mellom meskekar og inn i kjelen samt en grei dasj ut på gulvet. Uff... jaja kan jo ikke bli verre så dette skulle jeg få til. Men dengang ei.

Sirkulerte litt under mesk og fikk strømm i lanken da jeg holdt i ståltuppen fra slangen fra pumpa. Ikke mye men litt sånn sterk kilinig (målte det til 63 volt senere) kom meg i kok men synest det var litt laber rullende kok så dro på med 3kw i en kort periode hadde jeg tenkt. Kokte jo over så det sang på andre hot breaken.
fikk i første humlen på 60 min og da sa kjelen takk for følget, hadde jo glemt att ett kort øyeblikk med 3 kw hadde blitt til 30 min, svidd vørt i bunnen.
Rådyra ble bare bedre og bedre, pumpa det som burde blitt pils over i HLT tanken og peisa på med kok på 104 grader med 9 kw.... massiv overkok igjen.
Nå beggyner jeg seriøst å miste trua på dette brygget. En tanke for gjenom hodet, i Russland har dem en løsning på alle problem, Lite problem liten hammer, stort problem stor hammer...
(Har jobba i Murmansk i 6-8 månder og har sett dette i praksis) Men fant ingen stor nok hammer, så ble å prøve videre.
Fikk nå fulført da på ett slags vis, traff både PBG og OG, kjølte ned og tisatte gjær. slangen fra pumpahoppa av en gang da jeg pumpa over i gjæringskaret, men det hadde jeg rekna med så ble ikke videre overaska.

Blir dette drikandes så blir jeg meget overasket.

Skal brygge kaffestout på Lørdag.... forsettelse følger vil jeg tro

Vurdere sterkt å bli avholdsmann
Det er jo fælt å trykke liker på noe slikt. Liker jo selvsagt ikke bryggekatastrofen, men historien står det respekt av.
 
Men. får ikke liv i den Netthandelen kokeren igjen.. skjønner det er en sånn sikringsak i mitten der, ser den jo og, men er ingenting å trykke på for å resette den.
Blir å slite ut innmaten og kjøre på SSR og pid fra electric brewery skapet på Lørag i påvente av rasperry og kort og div fra kina

Er en keramisk (?) sikring som må skiftes ut når den ryker.

Neste gang min ryker henger jeg den i løse luften :)
 
Ja fant den, var ok. Men ett rele på kortet var rimelig well done.
Fant stor nok hammer, problem løst! Innmaten i den netthandelen kjelen har nå gått til ølbryggemaskiners himmel... RIP ubrukelige kina skit.
Kobla og styrte idag, ble ikke ferdig (var vist meg som skulle lage taco idag) men i morgen skal det gjøres en test full grade med vann. Blir å bruke pid og ssr fra Electric brewery til ny auberin pid kommer eller rasspery pi og kort er oppe og går.
Ønsk meg lykketil, tror jaggu jeg trenger det.....
Og er ikke feil å trykke like på en bryggetabbe, vi legger det jo ut her og er ikke bittre på noe... liker jeg å tro... forbanna på seg selv ja...
Burde laga meg en egen tråd på dette, føler dette ikke er siste dere hører fra meg i brygge tabber...
 
Tilbake
Topp