Bryggertabber

Nå gikk det bra med den røde irske, sjøl om den ble tatt litt tidlig. Den er fin nå, men fikk med seg en del stoutvørter som jeg brukte til karboneringen. Mørk var den før, og nå er den nesten svart. (Det var selvfølgelig derfor jeg ikke reagerte.)

Du får litt lang tid med humle i ølet, da? Veit hva du synes om det, men det blir kanskje ikke den store katastrofen?

Jeg synes det er litt katastrofe.. Dette er jo egentlig timet mtp temperatur, gjæraktivitet og den friske humlearomaen. Tror jeg bare tar ølet ihht kontakttid med humle og driter i å sende det inn.
 
Aner en dårlig trend. For litt siden tok jeg en hefe på åttende dagen, nå så har jeg tørrhumlet en IPA på niende. Jævlig irriterende siden den skulle til NM. Må få meg en idiotsikker kalender.
Hva var egentlig tabben, og hvorfor? Dvs hvorfor er det krise å tørrhumle på niende dagen? Spør ikke sarkastisk, lurer faktisk på hva du hadde planlagt og hvorfor.
 
Hva var egentlig tabben, og hvorfor? Dvs hvorfor er det krise å tørrhumle på niende dagen? Spør ikke sarkastisk, lurer faktisk på hva du hadde planlagt og hvorfor.

Hadde planalgt 3 dagers tørrhumling, etter at FG var nådd, samtidig med tørrhumlinga senke temp til 16C, siden 007 gjerne flokker ut ved ca 17. Hvis gjæren flokker så drar den ikke med seg så mye av humla ned i dypet, hvis du timer det riktig. Samtdig så synes jeg ikke at 21C er en god temperatur å tørrhumle på, som var temperaturen gjæren stod på.
 
Som en edit: Innlegget over var klønete skrevet. Når gjæren flokker så drar den selvsagt med seg humle ned i dypet, men hvis man timer det riktig så blir det knall.

Men, det var enkelt forklart. Det og flere andre faktorer som uttrekk av oljer over tid ved gitt temperatur, SG/biotransformering/flokking uten å dra med seg for mye humle, etc. Argh.. Alt er som en musikal, men nå dret dirigenten seg loddrett ut.
 
I og med at dette skjedde på "trening" og ikke med full gjæringsbøtte er jeg nesten tilbøyelig til å legge dette i "Deilige bilder". Er hvertfall glad for at denne lille bryggertabben skjedde på tom mage

tmp_11302-DSC_03731673679854.JPG
 
Hehe næ. Men har startet en kampanje mot å vaske selve kranene på 70*C i oppvaskmaskin. Virker som den hvite plasten blir trangere og gir mer friksjon så sånt noe kan skje.
 
Hehe næ. Men har startet en kampanje mot å vaske selve kranene på 70*C i oppvaskmaskin. Virker som den hvite plasten blir trangere og gir mer friksjon så sånt noe kan skje.

Takk for tipset, da skal jeg slutte med dette etter å ha gjort det en gang.
 
Skulle prøve meg på OG 1.157.
Mesker som bare det, dobbeltmesker.
Slenger en prøve på refraktometeret og ser kun brunt.
"Åja.......skalaen der stopper på 1.135"

Frem med hygrometeret. Plopp nedi et målerør.
"Åja......skalaen der stopper på 1.100"

Kan man blande 50% rent vann og 50%vørter, måle sukkeret og multiplisere med 2????
 
Skulle prøve meg på OG 1.157.
Mesker som bare det, dobbeltmesker.
Slenger en prøve på refraktometeret og ser kun brunt.
"Åja.......skalaen der stopper på 1.135"

Frem med hygrometeret. Plopp nedi et målerør.
"Åja......skalaen der stopper på 1.100"

Kan man blande 50% rent vann og 50%vørter, måle sukkeret og multiplisere med 2????

Jeg tror det ja. Prøv, så er det jo mulig å tolke resultatet litt. Er resultatet >1.135/2 høres det riktig ut.
 
Blandet 50/50 med vann og vørter. Målingen gir meg da 1.064 som indikerer at vørter da er 1.128.
Den kan godt stemme, for ren vørter er så "tykk" at refractometeret sliter med å lage noen skillelinje, så det er snakk om en tykk brun smørje som går fra mellommørk til helt mørk uten noe klart skille.

Altså er min 1.128 "langt" fra 1.157 som jeg skulle oppnå. Men jeg hadde store sirkulasjonsproblemer med mesken, og maltsengen var alt for kompakt, så avrenningen tok evigheter.
(Grainfather).

Så er det første gang jeg har balt med magnetrører og starter. Laget en forkultur i 2 steg fra 2 rør WLP099 (2mnd gamle).
Laget så en 2L starter av denne forkulturen, men den ble stående 5 timer på magnetrøreren mens jeg jobbet meg gjennom en rekke bryggeutfordringer. Det som skulle bli 15L ble 10Liter.
Oksygenerte jeg 1L/min i 1 minutt.
Pitchet starteren, men det har ikke vært et eneste plopp siden i går.
Krausen ser nå slik ut:
Tokyo%20Krausen_zpspjpst5er.jpg


Håper virkelig dette ordner seg, for dette er en av de beste vørterne jeg har smakt, og så mye utfordringer denne batchen har gitt meg, fortjener jeg et godt øl.
Har satt meg inn i dyrking av gjær, lage startere, bruk av magnetrører, kjøpt oksygeringsanlegg, dobbeltmesket for første gang. Tror det er nærmere 3-4 ukers research og innkjøp av verktøy til dette ølet.
 
Å bruke mye malt på en bryggemaskin er alltid pes. Tok du utmesk på denne? Det hjelper jo mye på sirkulasjonen.
Den skummer jo mye, noe som kan tyde på at Gjæringen er i godt gang, eller er det samme skummet fra starten av?
Gidder du å ta vare på gjæren etterpå så kan jeg komme å stjele?

Kunne du ikke måle gravity med hydrometer?
 
Eier kun stor dunk. Meningen var at det skulle bli 15-16 liter i gjæringskar. Problemer og skjit gjorde at jeg ikke fikk ut mer enn 10L vørter.
Skummet var der ikke i går.
Hydrometeret mitt stopper som nevnt på 1.100. Refractometeret på 1.135, men ble rimelig utydelig å lese hvis det nå var 1.128 jeg hadde.
Tok en måling nå 50/50 "øl"/vann Da blir det 1.056x2 =SG1.112
 
Håper det.
Men karet er tett. Sjekket flere ganger lokket. Og bare jeg trykker forsiktig ned på midten av lokket, ser jeg jo at vannet i låsen flytter på seg.
Hadde egentlig forberedt meg på en sinnsyk stormgjæring, da WLP099 har vært vanskelig å temme i starterne jeg har laget.
Men i spannet er det stille som natten.
 
Håper det.
Men karet er tett. Sjekket flere ganger lokket. Og bare jeg trykker forsiktig ned på midten av lokket, ser jeg jo at vannet i låsen flytter på seg.
Hadde egentlig forberedt meg på en sinnsyk stormgjæring, da WLP099 har vært vanskelig å temme i starterne jeg har laget.
Men i spannet er det stille som natten.

Bildet av krausen tyder da på en spenstig gjæring. Hva slags kar er det du har? Bryggselvkarene er notorisk vanskelige å få tette. Jeg har et brygg stående på et av dem nå. Det har ikke vært mulig å lokke fram et eneste plopp fra det, men det har gått gjennom en helt normal gjæring, og er nede på 1.012. Jeg har trykket lokket så fast jeg har kunnet, og vridd og bendt på gjærlåsen og pakningen, men det har ikke hjulpet.

Dette er irriterende, for jeg synes det er veldig greit å kunne følge gjæringen gjennom å se på aktiviteten i gjærlåsen. Men jeg bekymrer meg ikke så lenge det er tydelig ut fra andre tegn at det foregår gjæring. Gjærlås er strengt tatt unødvendig.

Jeg tror problemet med karene er at du lett ødelegger lokkene litt når du skal ha dem av. Det skal bare en veldig liten skade til før du får en glipe som gassen kan strømme ut gjennom. Når du trykker på lokket, øker du trykket så brått at ikke all gassen kommer ut den veien, og så ser du at det skjer noe i gjærlåsen.
 
- "Erfaring er å kunne gjenkjenne en feil når man gjør den igjen", sies det. Vel, første gangen var det min feil og andre gangen var det vel også min feil fordi jeg burde gjenkjent den da bryggevareleverandøren sa han ikke hadde Red X, som skulle utgjøre ca 25% av maltbasen, og foreslo Cara Red istedet. Jeg sa OK.

Så nå står jeg her med en øl som har en del lavere OG enn i oppskriften (normalt ligger jeg spot on eller litt over), og SG-målingen på dag 9 ser ut til å være litt høyere enn i oppskriften (altså dårligere utbytte og dårligere utgjæring). Jeg bladde tilbake i loggen til min "Caramba" IPA, og ganske riktig så havnet OG for lavt og SG for høyt ved stor andel caramalt, der også. Så det som skulle havne rundt 4.7% ser altså ut til å havne nede på 4.0 istedet. Ikke bra for det som skulle være en mørk, men ellers ganske typeriktig Steam Beer.

Vi får satse på at jeg har nok erfaring til å ikke gjøre dette neste gang.
 
Tilbake
Topp