Blandet 50/50 med vann og vørter. Målingen gir meg da 1.064 som indikerer at vørter da er 1.128.
Den kan godt stemme, for ren vørter er så "tykk" at refractometeret sliter med å lage noen skillelinje, så det er snakk om en tykk brun smørje som går fra mellommørk til helt mørk uten noe klart skille.
Altså er min 1.128 "langt" fra 1.157 som jeg skulle oppnå. Men jeg hadde store sirkulasjonsproblemer med mesken, og maltsengen var alt for kompakt, så avrenningen tok evigheter.
(Grainfather).
Så er det første gang jeg har balt med magnetrører og starter. Laget en forkultur i 2 steg fra 2 rør WLP099 (2mnd gamle).
Laget så en 2L starter av denne forkulturen, men den ble stående 5 timer på magnetrøreren mens jeg jobbet meg gjennom en rekke bryggeutfordringer. Det som skulle bli 15L ble 10Liter.
Oksygenerte jeg 1L/min i 1 minutt.
Pitchet starteren, men det har ikke vært et eneste plopp siden i går.
Krausen ser nå slik ut:
Håper virkelig dette ordner seg, for dette er en av de beste vørterne jeg har smakt, og så mye utfordringer denne batchen har gitt meg, fortjener jeg et godt øl.
Har satt meg inn i dyrking av gjær, lage startere, bruk av magnetrører, kjøpt oksygeringsanlegg, dobbeltmesket for første gang. Tror det er nærmere 3-4 ukers research og innkjøp av verktøy til dette ølet.