Bryggertabber

Vi kjøper inn ny gjær og gjør et nytt forsøk.

Kjempeergelig, ja :(. Ser faktisk ut som kolben kan ha overlevd, og heldigvis var det etter step 1 og ikke step 4 med 3x5 litere som kunne sprukket... En 1-liters ølseidel halvfull med vann overlevde ikke.

Var et brusskap som fant ut at det skulle oppgradere seg selv til fryseskap, sånn helt på egenhånd og uten å gi beskjed på forhånd. Da blir vi vel nødt til å nedgradere det igjen med en ekstern termostat ;)

", men jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen sjøl på å bruke denne gjæren", skulle det ha stått:). Og særlig ikke når det er snakk om å brygge sånne mengder som dere åpenbart skal i gang med.
 
", men jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen sjøl på å bruke denne gjæren", skulle det ha stått:). Og særlig ikke når det er snakk om å brygge sånne mengder som dere åpenbart skal i gang med.
Ja, tryggest å starte på nytt. Er årets lagerproduksjon som skal starte. Blir å gjenbruke flere ganger, samt dele med andre som trenger, så greit å ha et bra utgangspunkt :)
 
Hvor stor produksjon snakker vi om? :)
Setter opp 200L Pils i slengen. Har før brukt å sette ett 100L brygg først for å få nok gjær, for så å gå på full batch. I år tenkte vi å forsøke å bygge opp nok gjær til å gå rett på full batch ved å bruke 3 kolber. Etterhvert 2 for å formere i, 1 for å ta vare på dekantert gjær.
 
Ser på kalkulatoren på brewersfriend at dere trenger 25 liter starter med OG 37 med pitchrate 1,5..... Holy sh.... :eek:

Er det ikke best å sette en mindre batch først, sånn som dere har gjort det?
 
Tja, morro å prøve noe nytt ;)

Planen var 3+7+7+8, men mulig vi prøver 3+7+18, der vi setter siste i den ene konen med beluftningssten montert i bunnen og kraftig akvariepumpe. Dette kvelden før bryggedag, slik at vi bare fordeler dette i 2 og tapper vørter rett på...
 
Bruker ikke Nøgne Ø Chinnok som aroma humle i No 100 ?
Kanskje det blir knallbra :D?
Har ingen erfaring med Chinnok selv.
 
Fikk sååå lyst til å brygge noe med gjæren jeg høstet fra Skoddehav klonen jeg brygget for 4-5 dager siden. Men problemet var at jeg skulle bruke akkurat det gjæringskaret.
Hmmm, men fg var allerede stabil(2 dager) Tørrhumlen tilsatt for 2 dager siden sååå det holder kanskje. Jess! Ordner meg opp med oksygenfri overføring til Cornelius fat. Smokker på begge koblingene og ølet renner fint ned i fatet. - En stund. Så stopper det opp. Men i svarte...... Jeg har koblet slangen der ølet kommer på gass ut. Javel da får jeg bare bytte plass, nei vent det går jo ikke... De passer jo ikke om hverandre. Grrrr, må bytte om på slangene. Luft kommer selvfølgelig inn der den ikke skal. Men jeg satser på at gjentatt trykksetting og utlufting skal få bort det meste av oksygenet.
Får også fylt 4 stk 0.5 flasker. Ølet ser ut som neipa. Skulle kanskje latt karet stått en uke til før flasking?
Nyttårsforsett?
Ikke være så impulsiv !!
Men nå har jeg ledig gjæringskar til i morgen:D:D:D...
 
Klarte å svi dagens weissbiermesk. Klassisk tabbe; skulle få med meg samtlige steg, og brukte for sterk varme. Det blir dårlig med sirkulasjon under falskbunn og to lag meskepose, og da går det dårlig når det er mye hydrolisert stivelse og lite alfaamylase:(.

Nytt forsøk. Nå setter jeg opp temperaturen ved hjelp av varmt vann. Så får jeg bruke elementet for å gå fra 63 til 72, og fra 72 til 77. Det burde gå greit.
 
Samme problem her sist gang jeg forsøkte ferulsyresteg. Nå har jeg kjele med elementer langs sidene og ikke i bunn, samt whirlpool sirkulering så da tenker jeg det skal gå bedre med den type øl også.
 
En glimrende ide. Hva med å ha meskepose oppå falslbunnnen? Mye enklere å få raskt ut mesken, vasket tønnen og at på til klarere vørter. Det kan jo umulig være feil? Så da tar man det man har, et gammelt dynetrekk. Glimrende! Alt glir perfekt! Til og med utbytte er syv gravitypoints høyere enn beregnet! Så da er det bare å løfte dynetrekket opp, over kanten på tønnen og så: RIitsjjjjhh! Dagens grusomste lyd i det dynetrekket trekker sitt siste sukk og revner. 14,25 kg våt mesk fordelt utover gulv og utstyr. Og sånn går nå dagan.
Måtte faktisk skifte fra slåbrok og tøfler til uteblandtfolk-klær for å avslutte dagen med flagget til topps [emoji17]
2e453d377af4b6366b1e4bd1b473f383.jpg
 
En glimrende ide. Hva med å ha meskepose oppå falslbunnnen? Mye enklere å få raskt ut mesken, vasket tønnen og at på til klarere vørter. Det kan jo umulig være feil? Så da tar man det man har, et gammelt dynetrekk. Glimrende! Alt glir perfekt! Til og med utbytte er syv gravitypoints høyere enn beregnet! Så da er det bare å løfte dynetrekket opp, over kanten på tønnen og så: RIitsjjjjhh! Dagens grusomste lyd i det dynetrekket trekker sitt siste sukk og revner. 14,25 kg våt mesk fordelt utover gulv og utstyr. Og sånn går nå dagan.
Måtte faktisk skifte fra slåbrok og tøfler til uteblandtfolk-klær for å avslutte dagen med flagget til topps [emoji17]
2e453d377af4b6366b1e4bd1b473f383.jpg
Vanskelig å trykke "liker" på dette :(
 
En glimrende ide. Hva med å ha meskepose oppå falslbunnnen? Mye enklere å få raskt ut mesken, vasket tønnen og at på til klarere vørter. Det kan jo umulig være feil? Så da tar man det man har, et gammelt dynetrekk. Glimrende! Alt glir perfekt! Til og med utbytte er syv gravitypoints høyere enn beregnet! Så da er det bare å løfte dynetrekket opp, over kanten på tønnen og så: RIitsjjjjhh! Dagens grusomste lyd i det dynetrekket trekker sitt siste sukk og revner. 14,25 kg våt mesk fordelt utover gulv og utstyr. Og sånn går nå dagan.
Måtte faktisk skifte fra slåbrok og tøfler til uteblandtfolk-klær for å avslutte dagen med flagget til topps [emoji17]
2e453d377af4b6366b1e4bd1b473f383.jpg
Aaah.. Nå skjønner jeg. Det var ikke heisgulvet nei....
 
Tilbake
Topp