Bryggertabber

Litt trykk vil det alltid være, så er lite som er brygget i større skala som er helt trykkfritt, men du skal ha en gigantisk tank før du når trykket man får i unitank.
Økning på 1m er vel en økning på litt over 1.4psi? Trenger da en høyde 25m for å nå 35psi/2.4bar i bunn.
Ja, det stemmer. Men selv en 5 meter (0,5 bar) høy tank vil påvirke gjæringen sammelignet med et vanlig hjemmebryggeroppsett. Diskuterte dette med Edvard hos NØ nylig, ifbm. brygging av NM-vinneren i februar. Utgjæringen hos NØ vil ligge et par poeng høyere enn hjemme. Viktig poeng for å få tilpasset ABV til butikkstyrke.
 
Jeg glemte meg helt bort i går kveld når jeg pitchet. Det var fortsatt 30°C i karet. Jeg deiset den inn i gjæringsskapet og fikk ned temperaturen til 20 på et par timer. Man får satse på at lagtimen er snill mot meg. ;)
 
Jeg glemte meg helt bort i går kveld når jeg pitchet. Det var fortsatt 30°C i karet. Jeg deiset den inn i gjæringsskapet og fikk ned temperaturen til 20 på et par timer. Man får satse på at lagtimen er snill mot meg. ;)
Gikk sikkert bra. Kanskje det blir en ny trend. Speedformering av gjærceller før de begynner å spise sukker. :confused:
 
Gikk sikkert bra. Kanskje det blir en ny trend. Speedformering av gjærceller før de begynner å spise sukker. :confused:
Jada, har gjort noe lignende før og det har gått helt fint. Wlp001 oppføres med 24-28 timers lagtime på White Labs sine hjemmesider så jeg lener meg mot det med tillit til støtten.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Mulig det ikke holder med lett skylling her...
3e16a224d3bfe0bf7461ca6ac1a9bb66.jpg
 
Uæh! Hvor lenge har det stått?
Jeg har stående regel for meg selv at alt av brukt bryggeutstyr skal vaskes så fort som mulig (helst samme dag eller til nød neste). Alt tørkes grundig, først med rene håndklær og deretter lufttørking minst en dag. Det er ikke rent før det er tørt.

Hadde en gang en Tupperware-plastboks som sto litt lenge og fikk hårete mugg. Det ble kloret og rengjort på alle tenkelige måter, men både misfarging og lukt var det alltid litt igjen av. Den ble kastet. Mitt råd: Er det ikke rent etter en skikkelig runde med den råeste rengjøringen du kan tenke deg, så kast og invester i nytt. Skriv av kostnaden på erfaringskontoen.
 
Sist gang jeg brygget var 4.10 i høst. Alt av kraner, slanger, koblinger, etc. måtte også får seg en omgang. Som regel spyler jeg bare gjennom utstyrte på varm side med varmt vann fra springen. Det gjør jeg ikke nå lenger... Kald side har jeg et annet regime på/kontroll på, bortsett fra den glenglemte bøtten.
 
Har hatt mugg og dritt i både bryggerutstyr og kjøkkenutstyr. Vask og saniter det, så er det good to go. Har opplevd en streak av infeksjoner, og da var jeg for sløv med vaskingen. vasket/saniterte og så ble det fint igjen.
 
Sist gang jeg brygget var 4.10 i høst. Alt av kraner, slanger, koblinger, etc. måtte også får seg en omgang. Som regel spyler jeg bare gjennom utstyrte på varm side med varmt vann fra springen. Det gjør jeg ikke nå lenger... Kald side har jeg et annet regime på/kontroll på, bortsett fra den glenglemte bøtten.

Det var det samme jeg gjorde, til jeg fikk gjentakende infeksjon. Problemet var i kraner, selv om jeg sirkulerte kokende vørter gjennom kranene ble det infisert. Det må demonteres og renses av og til.
 
Brygget en APA i går kveld. Satte den til gjæring på 20C, US-05.

Tittet innom den i dag tidlig. Da viste Inkbirden 12C.... Hadde koblet varmebeltet i cooling istedenfor heating.

Ja, ja. Blir vel øl for det. Var faktisk allerede litt aktivitet i gjærlåsen.
 
Brygget en APA i går kveld. Satte den til gjæring på 20C, US-05.

Tittet innom den i dag tidlig. Da viste Inkbirden 12C.... Hadde koblet varmebeltet i cooling istedenfor heating.

Ja, ja. Blir vel øl for det. Var faktisk allerede litt aktivitet i gjærlåsen.

US-05 er en røver. Sikkert bra å stige rolig opp mot rundt 18°C.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Brygget en APA i går kveld. Satte den til gjæring på 20C, US-05.

Tittet innom den i dag tidlig. Da viste Inkbirden 12C.... Hadde koblet varmebeltet i cooling istedenfor heating.

Ja, ja. Blir vel øl for det. Var faktisk allerede litt aktivitet i gjærlåsen.
Kan hende det går bra, siden det er en APA, men jeg ville fått den opp over 18 grader, ja. Under 18 kan du fort få en slags ferskenaktig smak. Om fersken går bra med humlingen din, så kan det jo gå bra uansett.
 
Avsluttet 2019 med et brak! Glemte at fermzilla tåler kun 2,4 bar. Liten sikkerhetsmargin,for etter å ha rundet 2,8 bar eksploderte hele driten. Jeg var gjennomvåt av deilig IPA med kraftig øresus, kona trodde hun kunne hente ut livsforsikringen, kjøleskapet takket for seg og det samme gjorde glassene som stod oppå kjøleskapet.
 

Vedlegg

  • 1BBB6EB0-AAD4-418F-BA75-6F440FE2FAE3.jpeg
    1BBB6EB0-AAD4-418F-BA75-6F440FE2FAE3.jpeg
    273,4 KB · Sett: 151
Tilbake
Topp