Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Gode poenger her. Gleder meg til å teste Fermzillaen jeg fikk forrige uke
Gode poenger her. Gleder meg til å teste Fermzillaen jeg fikk forrige uke
Ja, det stemmer. Men selv en 5 meter (0,5 bar) høy tank vil påvirke gjæringen sammelignet med et vanlig hjemmebryggeroppsett. Diskuterte dette med Edvard hos NØ nylig, ifbm. brygging av NM-vinneren i februar. Utgjæringen hos NØ vil ligge et par poeng høyere enn hjemme. Viktig poeng for å få tilpasset ABV til butikkstyrke.Litt trykk vil det alltid være, så er lite som er brygget i større skala som er helt trykkfritt, men du skal ha en gigantisk tank før du når trykket man får i unitank.
Økning på 1m er vel en økning på litt over 1.4psi? Trenger da en høyde 25m for å nå 35psi/2.4bar i bunn.
Gikk sikkert bra. Kanskje det blir en ny trend. Speedformering av gjærceller før de begynner å spise sukker.Jeg glemte meg helt bort i går kveld når jeg pitchet. Det var fortsatt 30°C i karet. Jeg deiset den inn i gjæringsskapet og fikk ned temperaturen til 20 på et par timer. Man får satse på at lagtimen er snill mot meg.
Jada, har gjort noe lignende før og det har gått helt fint. Wlp001 oppføres med 24-28 timers lagtime på White Labs sine hjemmesider så jeg lener meg mot det med tillit til støtten.Gikk sikkert bra. Kanskje det blir en ny trend. Speedformering av gjærceller før de begynner å spise sukker.
Har du vært i kjelleren min og snikfotografert?Mulig det ikke holder med lett skylling her...
Har du vært i kjelleren min og snikfotografert?
Men... men...Mulig det ikke holder med lett skylling her...
Men... men...
Hva er det?
Uæh! Hvor lenge har det stått?
Hehe, en solid koloni også. Ser nesten ut som en gjenglemt liten klut.
Sist gang jeg brygget var 4.10 i høst. Alt av kraner, slanger, koblinger, etc. måtte også får seg en omgang. Som regel spyler jeg bare gjennom utstyrte på varm side med varmt vann fra springen. Det gjør jeg ikke nå lenger... Kald side har jeg et annet regime på/kontroll på, bortsett fra den glenglemte bøtten.
Brygget en APA i går kveld. Satte den til gjæring på 20C, US-05.
Tittet innom den i dag tidlig. Da viste Inkbirden 12C.... Hadde koblet varmebeltet i cooling istedenfor heating.
Ja, ja. Blir vel øl for det. Var faktisk allerede litt aktivitet i gjærlåsen.
Kan hende det går bra, siden det er en APA, men jeg ville fått den opp over 18 grader, ja. Under 18 kan du fort få en slags ferskenaktig smak. Om fersken går bra med humlingen din, så kan det jo gå bra uansett.Brygget en APA i går kveld. Satte den til gjæring på 20C, US-05.
Tittet innom den i dag tidlig. Da viste Inkbirden 12C.... Hadde koblet varmebeltet i cooling istedenfor heating.
Ja, ja. Blir vel øl for det. Var faktisk allerede litt aktivitet i gjærlåsen.