Bryggertabber

I dag skulle jeg for en gangs skyld bruke en standard 30-liters gjæringsbøtte for en ekstra "sparge- og ekstrakt-batch" i tillegg til det to (!) all-grain-bryggene jeg hadde brygget forut.

Så klarte jeg å feste kranen så godt at pakningen vred seg og kranen lekket. Det oppfattet jeg selvsagt først etter at jeg hadde fylt det.

Siden "mutteren" sitter på innsiden, var det bare å brette opp ermene, dyppe hele underarmen i StarSan og la det stå til. Så får vi håpe at US-05 utkonkurrerer bakteriene på huden min.... :p
Eller vi får en ny gjærtype; Saccharomyces Joergensiae:).
 
Har to gjær gående som «husgjær». Wlp007 og wlp830. Da er det meste jeg brygger dekket. Selvsagt en lur ide å merke flaskene.... satser på at logikken i underbevisstheten har gjort at undergjær er satt nederst i kjøleskapet under overgjæren....
 
Har to gjær gående som «husgjær». Wlp007 og wlp830. Da er det meste jeg brygger dekket. Selvsagt en lur ide å merke flaskene.... satser på at logikken i underbevisstheten har gjort at undergjær er satt nederst i kjøleskapet under overgjæren....

Jeg vil tippe den som har flokkulert hardest er wlp007 ;-)
 
Har to gjær gående som «husgjær». Wlp007 og wlp830. Da er det meste jeg brygger dekket. Selvsagt en lur ide å merke flaskene.... satser på at logikken i underbevisstheten har gjort at undergjær er satt nederst i kjøleskapet under overgjæren....
Yup, kjenner til den. Har en mason jar med ca 1.5 dl melkehvit og fin startergjær ..... umerket. Kun noen uker gammel. Enten 1) L13 Global, eller 2) Nottingham. Og det er ikke første gang det har skjedd ...
Får vel sette ett brygg, og se hvordan den oppfører seg ... men nå fikser jo Notty lave temperaturer også da, så ...
 
Den som hadde lysest vørter er nok wlp007, merkelig nok og den er eldst. Som sement i bunnen av flaska. Blir brygging av «muligens pils» til helgen:)
 
Det er en stund siden jeg gjorde noen stor tabbe, men i natt holdt det på å gå galt:

Fylte opp min 60 liters speidel-tønne med deilig engelsk bitter i går. Sjekket heldigvis i dag tidlig, og ante uråd allerede i kjellertrappen. I stedet for aggressiv bobling fra noen hundre milliarder engelske gjærceller var det muse stille. Jeg bruker å montere en tappekran på toppen med blowoff ned i en flaske. Dette fungerer som regel meget godt, men i går glemte jeg rett og slett å åpne kranen. Lokket på speidelen er heldigvis konstruert på samme måte som lokkene på ølbokser – det popper opp om det utsettes for stort trykk. Nå sto det hvelvet som domen på St. Paul katedralen! Åpnet kranen i en viss fart og det var som å slippe løs en tropisk orkan i den stakkars colaflasken. Heldigvis var det var det ikke starsan-vann i den.

Tror jeg slapp med skrekken denne gangen. Uvisst hvordan trykket vil påvirke smaken – det gjenstår å se. Noen timer til og hele kjøleskapet ville antagelig blitt sprengt i fillebiter.
 
Sist redigert:
En minitabbe... Ølet hadde gjæret noen dager ved lav temperatur og skulle opp noen grader for de siste dagene. Stilte inn inkbirden, så varmeplaten skulle slå seg på, men det hjalp lite... Etter et drøyt døgn kom jeg på å sjekke - og ganske riktig: varmeplaten var koblet inn i kjøledelen av kontakten... :p
 
I dag skulle jeg for en gangs skyld bruke en standard 30-liters gjæringsbøtte for en ekstra "sparge- og ekstrakt-batch" i tillegg til det to (!) all-grain-bryggene jeg hadde brygget forut.

Så klarte jeg å feste kranen så godt at pakningen vred seg og kranen lekket. Det oppfattet jeg selvsagt først etter at jeg hadde fylt det.

Siden "mutteren" sitter på innsiden, var det bare å brette opp ermene, dyppe hele underarmen i StarSan og la det stå til. Så får vi håpe at US-05 utkonkurrerer bakteriene på huden min.... :p
Har også oppdaget lekk kran for sent - om man ikke har lange nok rene hansker for hånden (hvem har vel det?) er en brødpose en fin løsning. Stikk hånden inni og desinfiser den på utsiden. (Jeg har så breie hender at jeg nesten aldri finner hansker som passer, så jeg bruker plastpose når jeg skal håndtere desinfiserte ting)
 
Ved rengjøring av grainfatheren etter bryggedagen satte jeg den med pbw på 60 grader og kjørte jentungen på trening. 2,5 timer seinere kom jeg hjem og inn på bryggerrommet…. Der fosskokte det! Jeg hadde glemt å sette tilbake temp.sonden og nå målte den bare temp i rommet Det lille rommet var nå så fullt av damp at alt var vått og det rant av veggene! Så nå står det en byggtørker å jobber….
 
Skal brygge en hveteøl til helgen, så hadde bestilt wlp-380.. trodde jeg. Det var wlp-830, og for å være sikker på at alt var klart til helgen, så satt jeg selvfølgelig starter ;) Har nå 1 liter med fin og frisk wlp-830.

Spørs om jeg må få laget en lager til neste helg :)
 
Tørrhumlet en lys lager nå nettopp. Var uheldig å tømme noe humle fra posen utenfor karet! Plukket opp denne med fingrene på høyre hånd og hadde i mens jeg kryssa fingrene på venstrehånda med tanke på infeksjon!
 
Det er en stund siden jeg gjorde noen stor tabbe, men i natt holdt det på å gå galt:

Fylte opp min 60 liters speidel-tønne med deilig engelsk bitter i går. Sjekket heldigvis i dag tidlig, og ante uråd allerede i kjellertrappen. I stedet for aggressiv bobling fra noen hundre milliarder engelske gjærceller var det muse stille. Jeg bruker å montere en tappekran på toppen med blowoff ned i en flaske. Dette fungerer som regel meget godt, men i går glemte jeg rett og slett å åpne kranen. Lokket på speidelen er heldigvis konstruert på samme måte som lokkene på ølbokser – det popper opp om det utsettes for stort trykk. Nå sto det hvelvet som domen på St. Paul katedralen! Åpnet kranen i en viss fart og det var som å slippe løs en tropisk orkan i den stakkars colaflasken. Heldigvis var det var det ikke starsan-vann i den.

Tror jeg slapp med skrekken denne gangen. Uvisst hvordan trykket vil påvirke smaken – det gjenstår å se. Noen timer til og hele kjøleskapet ville antagelig blitt sprengt i fillebiter.
Oppdatering: Smakte på brygget i kveld.

Ante uråd da det var tåkete og helt ulikt tidligere batcher av det samme ølet. Smaken var... tja, var det egentlig noe smak? Det var fullstendig pregløst. Tunga ut av vinduet. Her går dessverre nesten 50 liter i sluket.
 
Tilbake
Topp