Brygget første gang, skal gjærkaken være så stor?

zith

Hei, jeg og en kompis har satt vår første brygg nettopp, med Belgisk blond og lurer bare på om gjærkaken skal bli så stor, og om evt det er noen bruksområde for den?

Vi brygget råvarer for 25l øl, men endte opp med 22l etter kok etc, men igår når vi skulle flaske så oppdaget vi at det forsvant ytterligere 4l som var blidd til gjærkake i bunn, er det meningen at det skal forsvinne såppas mye?

Mvh ivrig nybegynner

Ja. Avhengig av hvor godt denne gjærtypen flokkulerer (samler seg på bunn).
Forskjellige gjærtyper oppfører seg forskjellig..

Vet jo ikke hvilken gjær som er benyttet her, så kan ikke svare for den. Men noen typer går til bunn med en gang gjæringen er over og andre blir i suspensjon over lengre tid.

Hvis dere vil redusere mengden øl dere taper på dette stadiet, kan dere for eksempel cold crashe ølen ved å sette den kaldt (-1C for eksempel) et par dager før flasking. Dette gjør at gjær og humlerester synker til bunn raskere, og at kaken på bunn blir mer kompakt :)

Det er normalt. Men alt er nok ikke gjær. Det er nok blitt med endel grums etter kokingen såkalt trub. Så det er en blanding. Vi har målt, av en eller to pakker gjær sitter vi igjen med en liter etter gjæringen. Så gjæra dobler seg mange ganger. Noe bruksområde for dette er det nok ikke. Bortsett fra at du kan ta vare på noe gjær og bruke til neste brygg. Bare oppbevare i kjøleskap.

Du hadde kanskje så høy OG at det skulle vert tilsatt noe vann før gjæringen, evt. at du skulle forlenget skyllingen så det ble mere vørt.

Jeg er uenig med de andre her. 4 liter er veldig mye hvis vi snakker bare gjær. Men hvis dere heiv alt fra kokekjelen oppi gjæringskaret, får dere med så mye avfall at det kanskje greit kan bli 4 liter.

Jeg prøver å unngå avfall over i gjæringskaret, og får ikke mer enn kanskje en liter gjær liggende igjen etter tapping. Antagelig er det nærmere en halv liter. Den er temmelig rein, så lenge jeg ikke tørrhumler.

Jeg er uenig med de andre her. 4 liter er veldig mye hvis vi snakker bare gjær. Men hvis dere heiv alt fra kokekjelen oppi gjæringskaret, får dere med så mye avfall at det kanskje greit kan bli 4 liter.

Jeg prøver å unngå avfall over i gjæringskaret, og får ikke mer enn kanskje en liter gjær liggende igjen etter tapping. Antagelig er det nærmere en halv liter. Den er temmelig rein, så lenge jeg ikke tørrhumler.

Enig. Er man nøye med tapping fra kokekjele kan man drastisk redusere mengden avfall i karet. Men i og med at dette var første brygg, er det rimelig å anta at ikke denne delen av prosessen sitter helt enda. Gjorde i alle fall ikke det for meg før etter noen brygg.

Hvor mye man ender opp med avhenger av utstyr, hvorvidt man bruker f.eks. whirfloc, hvor lenge vørteren får stå etter/under kjøling og hvorvidt man bryr seg om å redusere det så klart :)

Jeg tror nok at vi prøvde å forme våre svar mot en som brygger for første gang, heller enn å overvelde.

Mitt råd står fortsatt. En coldcrash, dersom man har muligheten, kan være en effektiv måte å hjelpe på dette når "skaden har skjedd" hvis man velger å se på det sånn.

Personlig, hvis jeg har dårlig tid, så hender det jeg gir blanke og lar alt gå i karet så fort det er nedkjølt, og tar konsekvensen av det senere :)

Enig. Er man nøye med tapping fra kokekjele kan man drastisk redusere mengden avfall i karet. Men i og med at dette var første brygg, er det rimelig å anta at ikke denne delen av prosessen sitter helt enda. Gjorde i alle fall ikke det for meg før etter noen brygg.

Hvor mye man ender opp med avhenger av utstyr, hvorvidt man bruker f.eks. whirfloc, hvor lenge vørteren får stå etter/under kjøling og hvorvidt man bryr seg om å redusere det så klart :)

Jeg tror nok at vi prøvde å forme våre svar mot en som brygger for første gang, heller enn å overvelde.

Mitt råd står fortsatt. En coldcrash, dersom man har muligheten, kan være en effektiv måte å hjelpe på dette når "skaden har skjedd" hvis man velger å se på det sånn.

Personlig, hvis jeg har dårlig tid, så hender det jeg gir blanke og lar alt gå i karet så fort det er nedkjølt, og tar konsekvensen av det senere :)

Joda - jeg husker det første brygget mitt. Jeg hadde lite peil på hvor mye som faktisk blir borte fra start til mål, og fikk meg en skikkelig på trynet.

Men det er vel greit å få vite at det ikke er normalt å miste 4 liter i gjæringskaret. Det produseres jo ikke så mye gjær.

Det mest vanlige er at det blir ca en liter. Noen ganger hvis jeg hàr det litt travelt tømmer jeg bare det meste i bøtta. Da blir det gjerne slike mengder. Det er forøvrig helt normalt å få et lavere utbytte på slike ferdigkjøpte sett. Et 25 liters sett har jeg vel maksimalt fått 21-22 liter ut av.

Tilbake
Topp