Bryggetabbe - Vann tilsatt under kjøling

I går under vår tredje batch (forøvrig en stout) skjedde vår første tabbe/nederlag.
Under kjøling gikk slangen av kjøleren og dermed var det 33 liter i kjelen og ikke 26 liter som planlagt.

Siden vi allerede hadde kommet så langt bestemte vi oss for å tilsette maltekstrakt som vi hadde liggende for å kompansere for utvanningen. Under all hast klarte jeg på en merkelig og sikkert ukorrekt måte å beregne at vi måtte tilsette ca 275 gram.
Prøvde først å søke opp en kalkulator og råd for dette problemet men fant ikke noe lignende...

Gravityen på ølet var på dette punktet på 40 ö mens vi skulle ha 66 ö.

Med to gæringsdunker à 16,5 liter satt vi det til gjæring.

Har da noen spørsmål før vi om 2 uker skal (kanskje)  flaske.

Hvordan beregner man evt. Tilsetning av sukker/maltekstrakt?
Blir det tilnærmet godt? Eller anelse av en stout? Eller blir det bare skvip?


Edit:
Siden dette ble litt eksperimentelt bestemte vi oss for å tilsette litt humle som vi hadde liggende i det ene gjæringskaret.
- 10 gr Colombus og 20 gr Cenntenial
Hvordan tror dere dette blir?
 
Av nysgjerrighet... Hvordan ble ølet?

Litt usikker på hva du egentlig spør om, men hvis du ønsker en spesifikk OG bruker jeg denne formelen:

(gram DME x 0,00036) / x liter

eks:
(300 gram spraymalt x 0,00036)/ 20 liter vørtel = 0,0054

MåltOG på 1.040 blir da 1.045
 
Det skulle da bli god stout av dette !!
Ifølge definisjonen har stout en OG på mellom 1.036 og 1.050, og en stout skal ikke være veldig alkoholsterk. Min erfaring er at utfordringen er å få en stout med høy OG til å gjære skikkelig ut, så jeg tror dette har mere å si for sluttresultatet enn den fortynnede vørteren.
 
Takk for svar! Det var vanskelig å finne frem til formelen, Tytta. Men skal notere meg den til videre bruk.

Det viste seg etter en uke til gjæring at det hadde satt seg infeksjon i ølet. Noe som var leit men vi skal brygge en ny stout om ikke lenge.
Vil tro at bakteriene som satt seg i ølet kom fra vannet som ble tilsatt etter koking. Det luktet hvertfall veldig vondt. Jeg trodde først at det var kloakken som luktet når jeg gikk for å se til gjæringstanken...
 
Er ikke sikkert det er infeksjon ... ? Kan lukte råtne egg, feks, uten at det er ødelagt. Hva slags gjær er det?
 
Kan hende det ikke var infeksjon på det forrige, men det er uansett dumpet. Det luktet og så som sagt veldig ille ut.

Og nå står en ny stout på lagring i flasker!
 
Da ble dette en lærrerik stout iallfall.

De fleste blir gode bryggere ved å brygge mange ganger og ved å prøve på nytt hvis resultatet ikke svarte til forventningene i første omgang.
 
Tilbake
Topp