Oslo vs WLP 850
Dette er en sammenligning jeg hatt lyst til å gjøre lenge. Hvordan vil Oslo (Bootleg Biology sin isolering av en strain fra Hornindal-miksen til Eik & Tid) klare seg mot en klassisk, supernøytral lagergjær?
Oppskrift her. Den er velprøvd og god.
Oslo-delen av batchen gjæret på 26 grader – og var ferdig i løpet av noen dager. Jeg lot den stå i én uke før den ble overført oksygenfritt til fat.
Den danske lagergjæren fikk et vanlig forløp på 10 grader i 3 uker. Hevet temperaturen litt mot slutten. Den gikk også på fat – og begge ble overført til boks med mottrykk i dag.
Oslo fikk en anelse bedre utgjæring (1010 mot 1012 fra OG 1050). Den er litt mer tåkete – ellers er farge og skum identisk. Ikke uventet – WLP 850 har alltid gitt klare øl hos oss. Denne vil bli tilnærmet krystallklar ved lagring.
Men altså – det er helt utrolig hvor nøytral og velsmakende Oslo er i et øl som dette. Jeg ville absolutt ikke klart å skille dem i en blindtest. Selv med litt ulik utgjæring er de forbløffende like. Gjorde en tilsvarende test med Lallemand Køln og WLP 029. Der var forskjellene mye tydeligere.
Det er for tidlig å konkludere. Erfaringsmessig vil lagring endre karakteren på ølene. Begge disse er litt ”rå” foreløpig. Jeg kommer plutselig tilbake med en oppfølging når de har fått et par måneder i kjøleskapet.
Vis vedlegget 44731