Brygging med kveik - erfaringer?

Ikke normalt for Gjerneskveiken, men UTROLIG flott bilde!
Sikker på at du ikke har stjålet det fra omslaget til en lærebok om mikroorganismer?:p
Takktakk. Kanskje jeg skal skrive en lærebok om mikroorganismer?
Etter nedkjøling og hurtigkarbonering var konklusjonen forøvrig at det var mugg. :(
 
Logistikken, altså. Tørrhumlet etter 48 timer, og lot temperaturen falle til 20 grader. Tappet på fat nå nettop, etter 4 døgn / 96 timer, med FG på 1.012. Smakte bra appelsin av vørterprøven, virker lovende.

Det sagt, noen som trenger nylig høstet Gjerneskveik i Oslo?
 
Jeg har brygget en kjelesyrnet gose, og pitchet #5 Raftevolds Hornidal på søndag. OG 1050, og i dag er den fortsatt på 1030. Det plopper jevnt, smaker surt og godt, og lukter ikke unormalt. Hva kan ha skjedd her, mon tro? Temperaturen har nok ikke vært helt optimal - bøtta har stått på badet på varmekablene, men det har nok ikke vært noe særlig mer enn 25-27 grader. Er det bare temperaturen som har blitt gal, og trenger jeg bare vente litt til?
 
Må man lage starter når man bruker kveik? Har ikke mangnetrører eller utstyret til å lage en grei starter.
Hvordan er det å flaske øl som er brygget med kveik? Samme som vanlig med sukker eller drops?
 
Må man lage starter når man bruker kveik? Har ikke mangnetrører eller utstyret til å lage en grei starter.
Hvordan er det å flaske øl som er brygget med kveik? Samme som vanlig med sukker eller drops?

Vanlig sukker eller drops funker fint, bare pass på å flaske tidlig nok. Jeg pleier flaske etter 5-7 dager. Går det 14 dager før jeg får flasket tilsetter jeg en liten dash Kveik, har opplevd problem med karbonering pga kveiken bunnfeller ganske kraftig.
 
Sist redigert:
Har nettopp tappet et fat med en enkel pale ale gjæret med #1 Gjernes kveik. Kveiken var halvparten av en 1l starter basert på ca. 2ml kveik (Kjøpt fra Kveik gruppa på facebook). Tilsatte kveiken på 37C grader, og den har stått i et rom med 25C-30C grader. Dvs den temperaturen vi har hatt i sommer :) Saken er at den har stått i 11 dager, og det var fremdeles antydninger til aktivitet. Det var også en kraftig gjær lukt av øllet. OG var 1.058 og FG var 1.013. Dette er første forsøk med kveik, men magefølelsen er ikke helt bra.
 
Har nettopp tappet et fat med en enkel pale ale gjæret med #1 Gjernes kveik. Kveiken var halvparten av en 1l starter basert på ca. 2ml kveik (Kjøpt fra Kveik gruppa på facebook). Tilsatte kveiken på 37C grader, og den har stått i et rom med 25C-30C grader. Dvs den temperaturen vi har hatt i sommer :) Saken er at den har stått i 11 dager, og det var fremdeles antydninger til aktivitet. Det var også en kraftig gjær lukt av øllet. OG var 1.058 og FG var 1.013. Dette er første forsøk med kveik, men magefølelsen er ikke helt bra.
Jeg har pitchet Gjernes på 37C selv, den var ferdig etter fire dager. Aktiviteten i gjærlåsen trenger ikke være at det fortsatt gjærer og mest sannsynlig er kveiken ferdig med festen for lenge siden. Er du usikker så ta en måling over noen dager og sammenlign SG.
 
Jeg har pitchet Gjernes på 37C selv, den var ferdig etter fire dager. Aktiviteten i gjærlåsen trenger ikke være at det fortsatt gjærer og mest sannsynlig er kveiken ferdig med festen for lenge siden. Er du usikker så ta en måling over noen dager og sammenlign SG.

Takk for svar. Har hatt stabil SG over et par dager så jeg tror det greit. Den er uansett tappet og satt til kjøling nå siden jeg drar på ferie i 14 dager i morgen. Det jeg er mest usikker på er lukten. ikke surt eller ufriskt, men kraftig gjær lukt. Er det normalt?
 
Takk for svar. Har hatt stabil SG over et par dager så jeg tror det greit. Den er uansett tappet og satt til kjøling nå siden jeg drar på ferie i 14 dager i morgen. Det jeg er mest usikker på er lukten. ikke surt eller ufriskt, men kraftig gjær lukt. Er det normalt?
Mener å huske et ganske dominerende gjærpreg på aroma i starten, men det er en subjektiv erfaring. En ting jeg erfarte med Gjernes var at ølet var så og si drikkbart rett fra gjæringskaret. Det var nydelig!
 
Har en porter stående som gjæret på 30°c med Gjærnes. Veldig god erfaring med den. Jeg KUNNE ha drukket den opp flat uten karbonering rett fra karet. Utrolig velsmakende uten noen usmaker. Jeg har fatet den til PF i januar og er nysgjerrig på hvordan den liker lagring. :)

Ser du brygga en porter med kveik for et års tid siden. Ble den vellykka den? (Hvis du husker den :) )

Liker porter, men synes noen ganger det blir litt kraftig. Men så lurte jeg på hvordan porter kan bli med kveik. Tenkte kanskje eksperimentere noe der, med noe smaker, og bruke det som årets juleøl.
 
Ser du brygga en porter med kveik for et års tid siden. Ble den vellykka den? (Hvis du husker den :) )

Liker porter, men synes noen ganger det blir litt kraftig. Men så lurte jeg på hvordan porter kan bli med kveik. Tenkte kanskje eksperimentere noe der, med noe smaker, og bruke det som årets juleøl.
Jeg liker måten Gjernes drar fram det mørke maltet i porteren. Sjokolademalten kommer ordentlig veldig godt fram. Humla derimot, gjør den ingenting for. Du kan likesågodt pælme to pellets i friluft over kjelen.

Jeg har fortsatt samme porteren stående på fat, et år gammel nå. Den blir bare bedre og bedre!
 
Jeg liker måten Gjernes drar fram det mørke maltet i porteren. Sjokolademalten kommer ordentlig veldig godt fram. Humla derimot, gjør den ingenting for. Du kan likesågodt pælme to pellets i friluft over kjelen.

Jeg har fortsatt samme porteren stående på fat, et år gammel nå. Den blir bare bedre og bedre!

Takk for svar. Skal lage en enkel porter med kveik som juleøl da, tenker jeg.
 
Noen som har forsøkt Granvin kveik? (Tor Ølver Helland) Lurer på hvilke smaker den gir, anbefalt gjæringstemp, hvor fort den gjærer etc?
 
Sist redigert:
Jeg har ca 50 ml ren (fersk) gjærslurry fra Framgarden. Jeg tenker å lage en porter på ca OG 1.065.

Kan jeg pitch den slik den er eller må jeg lage en starter som gir ca 4 milliardær celler ? Hvilken mengde slurry trenger jeg ?

Planen var å lokke frem appelsinsmaken den gir.
 
Tilbake
Topp