Jeg får kaste meg på!
Brygger selv med Speidel/20 l, og har erfart at effektiviteten kan være litt i det laveste laget.
Selv har jeg valgt å stille møllegapet på ca 1,5 mm, røre i mesken 2 - 4 ganger i forbindelse med meskinga, en-stegs mesking og skylle ut med vann på ca 75 - 76 grader (ca 4 liter). Ved siste brygg var jeg oppe i en effektivitet på ca 76%, noe som jeg vurderer å være rimelig bra.
Jakten på høyere effektivitet er vel først viktig når vi ønsker OG på >1.060 - 1.070? så det er vel da vi må være kreative.
Har ikke hatt problemer med spesielt uklar vørter. De fleste uklarheter blir jo borte etter gjæring og lagring på fat et par uker.
Det jeg imidlertid kunne tenke meg å diskutere litt nærmere er
JanH's opplegg ved mesking. Som han sier, har vi jo betalt for å kunne styre temperaturen med "jernhånd", og dette med en periode på ca 60 grader og en på ca 70 grader, og ikke minst lengden på disse periodene har jo vært gjenstand for en lengere artikkel på Forum før (Det lille ekstra ../Av Andrie Otte og oversatt av Eduard M). Lang periode på ca 60 og kort på ca 70 gir mer gjærbar vørter og vice versa. Og Jan: Er det da egentlig noen vits med en mellomperiode på 65 - 69 grader?
Er det noen av dere som har gjort seg noen tanker om dette?
Ellers har jeg registrert at bruken av dette "spesialrøret" visstnok også skulle bidra til bedre skumfasthet. Her føler jeg selv at jeg har mye å lære, så det kunne jo også vært artig å høre om noen har noen synspunkter på det
Paal J