Finn Berger
Moderator
Mulig. Jeg har omtrent null gunk i gjæren som legger seg på toppen, men innimellom skimmer jeg av det fløffy man får først, uten at jeg egentlig pr nå ser vitsen, og så tar jeg den tykke gjæren noen få dager ut i gjæringen. Men tror hefe-gjær er veldig vanskelig å høste riktig uansett. Tror Schneider (kanskje jeg tar feil her) maks går tre generasjoner og så er det å begynne på nytt.
Måtte sjekke hva Eric Warner skriver. Han sier at "Wheat beer yeasts from open fermentations are often used hundreds of times without a loss of vitality ... If a closed fermentation is used, the yeast can only be repitched five to 10 times before it loses it's vitality" (German Wheat Beer, s.71). Han sier også at det første skummet blir fjernet når det topphøstes.
Dette stemmer med det som sies av Espen Lothe og Smith-Gahrsen i gjærepisoden til Vestkast. Og Lothe sier jo at de nå ikke kan gjenbruke gjæren like lenge, fordi de ikke klarer å få vekk alt det tidlige skummet, som inneholder dårlig gjær, fra de nye, store gjæringskarene.