Bygg typer best egnet for brygging ( selvdyrking på vestlandet)

:idea: jeg har tilgang på dyrket mark rundt huset mitt utenfor bergen, og har planer om å dyrke min egen humle, setter 5 typer til våren, men det jeg lurer litt på er om hva som må til for at jeg skal få mitt eget korn til bryggingen. :brygging:.
siden jeg har omtrent en fotbalbane med mark som tidligere er brukt til vellykket julenek dyrking..  husker ikke sorten siden jeg var liten gutt.. :angel:

er det noe her som har erfaring med bygg dyrking\malting som er villig til å dele erfaringer.
 
Var inne på tanken selv med å brygge på "kortreiste råvarer". Både med selvdyrka humle og selvmaltet bygg. Forhørte meg med en kamerat som driver som kornbonde angående dette. Han kunne fortelle at det norske kornet ikke egnet seg til ølbrygging. Vi ville få en meget dårlig utnyttelese under meskinga, som kommer av det foroldsvis kjølige klimaet her oppe.

Jeg har ingen annen bakgrunnsinfo enn hva jeg ble fortalt av fagmannen, så beklager om jeg tar feil.
 
:skitbra: takker for tipset , selv om det var nedslående he he ..
:neinei: Jeg gir ikke opp enda..  om jeg må supplere litt med inportert korn så gjør jeg det om jeg må..

det hadde bare vært en nytelse å være selvforsynt om bare til ett brygg. om jeg må bruke 20 kg til 20 l så spiller det ingen rolle :sikle
 
tror det og har med byggtypen og gjøre siden bygg kan dyrkes over hele landet.

Det finnes litteratur om dette både på nett og i bøker så google.
 
:skitbra: gode linker det der .. 
Det er lys i enden av tunellen , jeg skal følge med disse sakene og hører noen noe relevant må dere bare poste det inn her..  setter pris på all hjelp..  får satse på humlen som er på vei i posten..

skal ihvertfall få opp 5 typer til vårenså får vi se om ett par år..  :brygging:
 
Jeg vet at Expeditionen (en bryggeripub) i Hardanger har dyrket sitte eget bygg.

Dem brukte følgende byggtype:

http://www.felleskjopet.no/landbruk/Plantekultur/saavare/Sider/SPIRE_dyrkingsrad_Annabell.aspx
 
Var diskutert på forumet her i fjor  http://norbrygg.no/forum/index.php?PHPSESSID=15bc6473b5b07ae65f4f603d2ac8eb18&topic=12374.msg118292;topicseen#msg118292
 
katla skrev:
endreEZBrew skrev:
:idea har planer om å dyrke min egen humle, setter 5 typer til våren

Om du skal dyrka humle:  Sesongen for humleplantar frå England startar alt no…   

Yepp gode ting , har en del rizomer i posten fra
http://www.willingham-nurseries.co.uk/hop3.html

Er det mulig å gi disse ett forsprang på våren , kultivere dem inne , kansje for å høste rizomer før våren slik at jeg har fler å sette ut?
 
endreEZBrew skrev:
Freddy skrev:
Jeg vet at Expeditionen (en bryggeripub) i Hardanger har dyrket sitte eget bygg.

Dem brukte følgende byggtype:

http://www.felleskjopet.no/landbruk/Plantekultur/saavare/Sider/SPIRE_dyrkingsrad_Annabell.aspx

Annabell Yepp der var svaret ;-) vi prøver den til våren.. greit å ha vinteren å lese seg litt opp på bonding ;D
Jeg snakker ikke bondsk engang, men har traktor :laugh:

:brygging:

Obs, obs! Man er nok fremdeles avhengig av en fin og varm sommer med mye sol for å få et godt utbytte. Dette er en av hovedgrunnene til at bøndene "safer" og dyrker noe dem uansett får solgt til en grei pris. Det er ikke det at bøndene ikke villle solgt bygg for øl-konsum men det er ikke sikkert hver sommer ville gitt en god nok avling som ble brukende.

Uansett, lykke til! Og rapporter om resultatene her inne når neste innhøsting unnagjort. Hadde jeg selv hatt en fotballbane til rådighet er dette noe også jeg selv ville hatt interresse av å gjøre.
 
Litt av problemet med å dyrke korn som skal maltes, er at man må velge en kornsort som spirer lett. Med det klimaet vi har, så kan man få problemer med at det kan spire på aksen ved dårlig vær, og spesielt dukker problemet opp hvis aksen knekker, og blir liggende på enga. Da er groforholdene gode.... Man er også avhengig av god vekst, ellers blir det fort mye skrik og lite ull. Jeg har smakt øl laget av norsk hjemmemaltet bygg, godt øl ble det, mener jeg å huske....
 
Ole Mørkved skrev:
Litt av problemet med å dyrke korn som skal maltes, er at man må velge en kornsort som spirer lett. Med det klimaet vi har, så kan man få problemer med at det kan spire på aksen ved dårlig vær, og spesielt dukker problemet opp hvis aksen knekker, og blir liggende på enga. Da er groforholdene gode.... Man er også avhengig av god vekst, ellers blir det fort mye skrik og lite ull. Jeg har smakt øl laget av norsk hjemmemaltet bygg, godt øl ble det, mener jeg å huske....

utbytte er ikke det jeg tenker mest på, men det blir nok litt jobb med dette , tror ikke vinden får tak der jeg skal dyrke men får nok masse andre problemer , som REGN.. men jeg prover en prøverunde på den mest solrike delen..

Har vert med å høste perfekte avlinger med julenek der før.. krysser fingrene
 
Det er flere grunner til at det ikke maltes komersielt i norge og klima er den største grunnen. det er nemelig ikke bare dyrknings årets klima som har invirkning på kornets spire evne eller spire treghet. Her i sandefjord ble det i år dyrket en svensk malt bygg sort som gav enorm avling, den skulle sendes til danmark for malting men var så spiretreg at hele prosjektet ble skrinlagt. bonden var riktignok ganske fornøyd for byggen gav ca 700 kilo på målet noe som er nesten norges rekord. Grunnen til at kornet var spiretregt var mest sansynelig fjorårets klima.

Jeg har nå i et par år dyrket opp flere gamle malt bygg sorter som jeg håper kan egneseg for dyrking her. jeg har Sana og Domen i mengder store nok til å så med såmaskin neste år, og da blir det maltings forsøk med dem neste høst/vinter. De andre sortene er fremdeles i så små kvanta at jeg må så får hånd og høste med ljå. Jeg kan desuten fortelle at dette er en hobby med ekstermt mye arbeide for et relativt lavt utbytte, har du ikke utstyr osv så kommer du til å bli frustrert og det blir med det ene året.

Her er et par bilder fra treskinga, gamle metoder er det eneste som virker på så små kvanta. Her er det Sana kornet som blir tresket og den gamle kornseparatoren fra bestefars gamle tresker gjorde rensingen av kornet litt lettere.
 

Vedlegg

  • DSC00659.jpg
    DSC00659.jpg
    544,6 KB · Sett: 220
  • DSC00660.jpg
    DSC00660.jpg
    547,5 KB · Sett: 221
Tilbake
Topp